سرویس: اجتماعی 08:34 - یکشنبه 08 فروردین 1395

در سفرهای نوروزی 95؛

خودروهای شخصی و قطار جای هواپیما و اتوبوس را گرفتند

بررسی های میدانی صاحب نیوز نشان می دهد تاکنون بیشترین حجم مسافرت های نوروزی به دلیل افزایش قیمت بلیط در بخش های مختلف با خودروهای شخصی و قطار انجام شده است.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از صاحب نیوز، نوروز امسال برای حمل و نقل هوایی و جاده ای چندان خوب شروع نشد چرا که افزایش قیمت بلیط و وضعیت اقتصادی مردم باعث شده تا روش کم هزینه تر را برای تردد انتخاب کنند.

اما گفته ها نشان می دهد که تا کنون و با گذشت یک هفته از تعطیلات نوروز خودروهای شخصی و حمل و نقل ریلی آن هم تنها در مسیرهایی مانند مشهد،تهران و بندر عباس که تردد با قطار اکان پذیر است اولین انتخاب مسافران برای تردد در جاده ها در نوروز هستند.

*مسیرهای پر تردد ریلی همچنان پر مسافر هستند
معاون بهره برداری و سفر راه آهن اصفهان در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز با اشاره به اینکه میزان استقبال مسافران از حمل و نقل ریلی در نوروز قابل توجه بوده است افزود: از ۲۷اسفند ماه زمان آغاز تعطیلات تمام ظرفیت های قطارهای اصفهان برای مشهد تکمیل بوده و مسافران استقبال خوبی داشته اند.

چنگانی با اشاره به اینکه ۲ رام قطار مسافرتی از اصفهان به مشهد هر روز حرکت می کند که یک رام قطار با ۱۱ سال عمر و یک رام دیگر با ۸ سال عمر در حال خدمت رسانی است.
به گفته وی،به دلیل حجم بالای متقاضیان سفر مشهد یک رام قطار اصفهان _ مشهد در سال جاری اضافه شده که تمام امکانات به روز و جدید است.

وی خاطر نشان کرد: برای قطار اصفهان_بندر عباس یک روز در میان حرکت پیش بینی شده و درمسیر اصفهان _تهران همه روزه ۵ واگن حرکت می کند که از سوی مسافران با استقبال روبرو است.

وی از آمار ورودی و خروجی مسافران گفته و اضافه کرد: در روزهای فرد یک هزار و ۶۰ نفر ورودی و خروجی در ایستگاه راه آهن وجود دارد و روزهای زوج نیز یک هزار و ۸۲۰ نفر ورودی و خروجی داریم.

چنگانی از به روز بودن امکانات قطارهای مسافر بری گفته و یاد آور شد: با توجه به اینکه در سال جاری قیمت بلیط قطار افزایش نداشت مسافران از سیستم حمل و نقل ریلی که هم از نظر امنیت و قیمت مناسب است استقبال کرده اند و کاهش مسافر نداشته ایم حتی با اضافه شدن یک سرویس به سمت مشهد پیش بینی می شود تعداد مسافران در نوروز سال جاری بیشتر شود.

*حمل و نقل جاده ای و کاهش مسافر در نوروز
رییس اداره حمل و نقل و مسافر پایانه های استان اصفهان در گفت و گو با صاحب نیوز با بیان اینکه در سفرهای نوروزی تا روز چهارم فروردین ۲۰ هزار و ۴۶۳سفر از طریق این پایانه ها صورت گرفته که نسبت به سال گذشته ۱۰،۷ درصد کاهش داشته است و تعداد مسافرها در این زمان ۲۶۶هزار و ۵۵۱ نفر بوده است که ۱۵.۸درصد کاهش نشان می دهد.

کیوان رحیمی با اشاره به اینکه به وسیله دستگاههای تردد شمار تعداد وسایل نقلیه که در جاده ها تردد داشته اند در این مدت شمارش شده است گفت: آمار به دست آمده از این دستگاهها نشان می دهد درصد تردد اتوبوس های مسافر بری ۳۲ درصد کاهش و درصد خوددروهای سواری ۵.۶درصد افزایش داشته است که این نشان دهنده میل به استفاده از وسایل شخصی از سوی مردم است و باعث شده تردد با دیگر وسایل حمل و نقل عمومی کاهش پیدا کند.

به گفته وی، از ابتدای اسفند ماه ۱۵ درصد به قیمت بلیط اتوبوس های مسافر بری اضافه شد و بحث اقتصادی باعث می شود تا سفر با وسیله شخصی برای خانواده ها با اتوبوس برابری کند و به همین دلیل از وسایل شخصی استفاده کنند.

رحیمی همچنین از فروش بلیط به صورت اینترنتی و حضوری گفته و افزود: از ۱۱ اسفند ماه تا پایان روز دوم فروردین ۴۸ هزار و ۱۱۱فقره بلیط از طریق مجازی به فروش رفته که نسبت به سال گذشته ۱۱۲درصد افزایش را نشان می دهد و نشان از علاقه مردم به استفاده از امکانات اینترنتی است که باعث جلوگیری از شلوغی بی مورد پایانه ها می شود.
همچنین پیش فروش بلیط های حضوری ۴۳هزار و ۸۲۷فقره بوده است که ۱۱.۳درصد افزایش را نشان می دهد و در کل ۹۱ هزار و ۹۳۸ فقره بلیط در این ایام پیش فروش شده است.

*سفرهای هوایی و افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیط هواپیما
اما نوروز امسال برای سفرهای هوایی با آزاد سازی نرخ بلیط هواپیما همراه بود و نخستین نوروز بعد از اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما است که معمولا ایرلاین ها با افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیط در سال جاری از مسافران میزبانی می کنند.

با وجود اینکه قیمت‌ها دیگر از سوی سازمان هواپیمایی تعیین نمی‌شود و هر ایرلاین بسته به نوع خدمات نسبت به نرخ گذاری بلیت‌ اقدام می‌کند و نرخ‌ها بین ایرلاین‌های مختلف متغیر است مردم با وضعیت اقتصادی موجود مسافرت های کم هزینه تر را ترجیح می دهند و در زمانی که حتی از مسافرت با اتوبوس هایی که قیمت بلیط آن با ۱۵ درصد افزایش روبرو شده استقبال چندانی نشده است باز هم مرتضی دهقان مدیرکل دفتر نظارت بر شرکت‌های هواپیمایی، فرودگاه‌ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری در ابتدای سال پیش بینی کرد: از زمان آغاز سفرهای نوروزی (۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین) جابجایی حدود سه میلیون مسافر از طریق حمل و نقل هوایی پیش‌بینی می‌شود.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.