سرویس: اقتصادی 13:02 - شنبه 07 فروردین 1395

از برجام های چندگانه تا شاه کلید دولت؛

چرا قفل اقتصاد مقاومتی گشوده نشد

از زمانیکه رهبر معظم انقلاب اقتصاد مقاومتی را در کنار واژه های اقتصاد غربی طرح کردند، چند سال می گذرد. در این مدت اگر مسوولان کشوری و دولت به آن پرداخته بودند، امروز گام های اساسی و زیرساخت های این نظام اقتصادی باید به مرحله عمل در می آمد اما…!

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از صاحب نیوز، «آنچه که من به عنوان شعارِ امسال انتخاب میکنم، عبارت است از «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل»، این، راه و جاده‌ مستقیم و روشنی است به سمت آن چیزی که به آن احتیاج داریم»

از زمانیکه رهبر معظم انقلاب اقتصاد مقاومتی را در کنار واژه های اقتصاد غربی همانند نظام سرمایه داری، لیبرالی و کینزی طرح کردند، چند سال می گذرد.
در این مدت اگر مسوولان کشوری و دولت به آن پرداخته بودند، امروز گام های اساسی و زیرساخت های این نظام اقتصادی باید به مرحله عمل در می آمد اما….!

بی توجهی به منویات مقام معظم رهبری که بر مبنای هشدارها و نیازهای اساسی کشور شکل گرفته، می تواند بیانگر این موضوع باشد که مسوولان کشور به اقتصاد مقاومتی اعتقادی ندارند و یا به سراب های دیگری دلخوش کرده اند.

کلیدی که دولت یازدهم به عنوان نماد موفقیت و شعار انتخاباتی از آن رونمایی کرد، همان بود که به آفتاب تابان ختم شد.
آفتابی که گویا هنوز به فرجام نرسیده و مراحل چندگانه آن با عناوینی همانند برجام۲و۳و… در راه است تا در نهایت به شاه کلیدی ختم شود که تبعا باید قفلی را باز کند!

هر چند که مسوولان و رییس جمهور از برکات برجام ۱بارها سخن گفته اند اما همانگونه که مقام معظم رهبری در سخنان اخیر خود در دیدار با نمایندگان خبرگان توضیح دادند، مردم تا به حال وجهه ها و برکات این توافق را به عینه مشاهده نکرده اند!

ایشان در حرم مطهر رضوی، شیوه اجرای برجام و پس لرزه های آن برای کشور را شفاف توضیح دادند تا حجت بر همگان تمام شود و بنابراین از این پس هرگونه شعار و یا عملیاتی نشدن اقتصاد مقاومتی، به طور حتم اهمال مسوولان تلقی خواهد شد.

ایشان در بخشی از سخنان خود فرمودند:«وزیر خارجه ما در مواردی به بنده گفت که ما اینجا نتوانستیم این خط قرمز را حفظ کنیم. طرف مقابل وقتی دولتی مثل امریکاست که پول و امکانات و دیپلماسی فعال و عوامل گوناگونی در اطراف دنیا دارد. کنار آمدن با او به معنای صرف نظر کردن از برخی چیزهایی است که انسان بر آن ها پای می فشارد.این ها می خواهند این را به عنوان یک گفتمان در میان نخبگان جامعه ترویج کنند و به تدریج ان را در میان مردم و افکار عمومی سرریز کنند.»

و این همان گفتمانی است که در ادبیات سیاسی بعضی از مسوولان از آن به عنوان برجام های چندگانه یاد می شود: بنابراین در قضیه هسته ای توافق شد اسمش را گذاشتیم برجام؛ برجام دیگری در قضایای منطقه و قانون اساسی کشور؛ برجام۲ و ۳ و غیره باید به وجود بیاید تا بتوانیم راحت زندگی کنیم. یعنی نظام ما با تعدیل خواسته های خود، خود را با خواسته های آنها تطبیق دهد. وزیر خزانه داری آمریکا شب و روز مشغول کار است برای اینکه نگذارند ایران از نتایج برجام بهره مند شود.

۲۰اسفند سال گذشته، مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری تاکید کردند که: کشور بدون اقتصاد مقاومتی رشد نخواهد کرد، مشکلات اقتصادی‌اش برطرف نخواهد شد، بلکه گرفتاری‌هایش روزبه‌روز بیشتر خواهد شد.

ایشان از تشکیل قرارگاه اقتصاد مقاومتی یاد کردند که تابستان سال گذشته دستور ایجاد آن ابلاغ شد ولی به واقع تا کنون خبری از ایجاد و تشکیل این قرارگاه، شیوه کار و اقدامات اجرایی( به غیر از چند ابلاغیه به وزارتخانه ها و نهادها) خبری در دسترس نیست.

ضمن اینکه مشخص نیست اقداماتی که در پسابرجام تحت عنوان دعوت و یا حضور تیم های خارجی، سفرهای سیاسی و یا تجاری رییس و اعضای هیات دولت، خریدها، حیف و میل پول های بلوکه شده، واردات و انتخاب شرکای جدید تجاری، انجام شده و خواهد شد، در کدام بخش از اقتصاد مقاومتی جای می گیرد و یا نظر قرارگاه اقتصاد مقاومتی درباره آن چیست!
رهبر انقلاب معتقدند که: «معیار همه‌ی کارهای اقتصادی، فعّالیّتهای اقتصادی ما بایستی برنامه‌ی عظیم و همه‌جانبه‌ی اقتصاد مقاومتی باشد.»

ایشان البته درباره شیوه تدوین اقتصاد مقاومتی و پایبندی به آن توضیح می دهند که: «اقتصاد مقاومتی را هم فقط بنده نگفته‌ام؛ با فکر جمعی و عقل جمعی این برنامه تنظیم شده؛ بعد هم همه بدون استثنا -از موافق و مخالف- این برنامه را تأیید کرده‌اند و گفته‌اند تنها راه نجات کشور اقتصاد مقاومتی است.»

نام گذاری سال۱۳۹۵باعنوان اقدام و عمل در حوزه اقتصاد مقاومتی که نظام اقتصادی بومی ایران محسوب می شود، نشان می دهد که آنچه تا کنون توسط مسوولان طرح شده، فقط شعار بوده و در عین حال چارچوب خاصی نیز برای آن تعریف نشده است.

از سوی دیگر این رویه نشان می دهد که کارشناسان و مسوولانی که در راس امور اقتصادی، به ویژه قرارگاه اقتصاد مقاومتی قرار دارند، نه تنها تعریف مشخصی از این اقتصاد ندارند که بر حسب سلیقه و یا سیاست خاص، اقتصاد مقاومتی را تعریف و اجرایی کرده اند.(سال گذشته صاحب نیوز این روند را به صورت مفصل در یک گزارش جداگانه بررسی کرد که در اینجا
قابل مشاهده است.

برای عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی، ضروریست که این امر در چهار حوزه علمی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، تبیین و دنبال شود. به عبارت دیگر، اقتصاد مقاومتی در حوزه علمی باید بررسی شده و از جنبه نظری به حوزه کاربردی تبدیل شود.

در حوزه فرهنگ، باید کاربردی بودن آن برای همه مسوولان، سازمان ها، نهادها و عموم مردم، توضیح داده شود به گونه ای که به عنوان یک فرهنگ در جامعه ایرانی-اسلامی، نهادینه شود.

از آنجایی که متاسفانه یا خوشبختانه در کشور همه مسایل و از جمله اقتصاد با سیاست گره خورده، بنابراین اقتصاد مقاومتی باید به عنوان یک سیاست در کشور جای خود را باز کند، سیاستی که با منفعت کشوری اسلامی گره خورده و هیچ گروه سیاسی با هر هدفی نتواند آن را تغییر دهد.

و در نهایت در حوزه اقتصاد باید با برنامه ریزی دقیق و عملیاتی و با بسیج همه مردم و مسوولان، به گونه ای اجرا شود که همه دولت ها با هر گرایش سیاسی، ملزم به اجرای کامل و دقیق برنامه های زمان بندی شده آن باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.