سرویس: اجتماعی 17:07 - سه شنبه 03 فروردین 1395

میوه جایگزین شیرینی؛ روزی یک سیگار کم کنید/توصیه‌هایی از طب ایرانی

معاون طب سنتی وزارت بهداشت در تشریح توصیه‌های نوروزی طب ایرانی گفت: به رغم همه کمبودها و غرغرها شاد باشید و در ایام نوروز نیز میوه را جایگزین شیرینی کنید. همچنین سیگاری ها در سال جدید روزی یک سیگار کم کنند.

به گزارش اصفهان شرق؛ معاون طب سنتی وزیر بهداشت؛ نخستین نکته در امر سلامت از دیدگاه طب ایرانی را توجه به خود دانست و اظهار داشت: یکبار در سال به متخصصان طب سنتی و سلامتکده‌های طب سنتی مراجعه کنید زیرا در سلامتکده‌های طب سنتی فقط بیماران مراجعه نمی کنند بلکه انسان‌های سالم نیز می‌توانند از خدمات این سلامتکده‌ها بهره مند شوند.

وی با اشاره به اینکه توجه به نو شدن زمان و آغاز فصل طراوت باید با نو شدن رفتارها و کنار گذاشتن عادات غلط توام باشد، افزود: بیایید یک قدم برای سلامتی به جلو برداریم. بیایید امسال یک عادت سلامت بخش را در زندگی خود نهادینه کنیم.

معاون طب سنتی وزیر بهداشت در ادامه افزود: این عادت می‌تواند توجه هر روزه به مبدا خلقت و سلامت، و کمک گرفتن از طبیب ازلی باشد. همچنین می‌توانید برای توصیه‌های کلی سلامت بخش راهکارهای جزئی بیابید. مثلاً می‌توان برای افزایش فعالیت روزانه قبل از رسیدن به مقصد (مثلا یک ایستگاه زودتر) پیاده شده و باقی مسیر را پیاده بروید. نخریدن نوشابه‌های گازدار و بجای آن مصرف شربت سکنجبین یا شربت آبلیمو نیز می‌تواند از این قدم‌ها باشد.

وی افزود: همچنین استفاده از چای بدون طعم دهنده‌های مصنوعی، جایگزین کردن دمنوش‌های گیاهی، کمتر کشیدن روزی یک نخ سیگار برای سیگاری‌ها و یا مصرف سبزی خوردن به جای ماست و ترشی و سالاد همراه غذا می‌تواند از این گزینه‌ها باشد. این قدم‌ها باید برای شما قابل انجام بوده و خیلی ایده آل گرایانه و دشوار نباشد و برای انجام آن باید مصر و مصمم باشید.

خدادوست با بیان اینکه در موقع خوردن آجیل و تنقلات و همچنین میوه‌ها تنها از یک نوع مصرف کنیم، افزود: البته در خصوص شیرینی‌ها؛ شیرینی‌های ساده مثل نخودچی یا برنجی گزینه‌های بهتری هستند شاید خوب باشد اگر اضافه وزن دارید کلا میوه را جایگزین شیرینی کنید.

وی همچنین گفت: در ضمن حذف وعده ناهار و غنی تر کردن وعده صبحانه توصیه همیشگی ما در ایام نوروز است. اگر احساس پری می‌کنید یک وعده در میان غذا بخورید. مثلاً اگر ناهار خوردید شب شام نخورید.

معاون طب سنتی وزیر بهداشت در ادامه گفت: اگر مشکل معده و سوءهاضمه دارید سعی بکنید آب و مایعات همراه غذا نخورید. کباب‌ها غذای مناسبی برای شما هستند اما غذاهای سرخ شده در روغن و مصرف سبزیجات و میوه جات خیلی برای شما مناسب نیست. در میوه‌ها سیب و موز برای این دسته بیماران مناسب تر است.

به گزارش وزارت بهداشت، خدادوست گفت: اگر دیابت دارید دمنوش گزنه و سبزیجات پخته نظیر هویج، کلم، زیتون، جو و کرفس و شنبلیله برای شما مناسب اند.

وی توصیه کرد: فشار خونی‌ها گریپ فروت را می‌شناسند اما شاید ندانند که مصرف همزمان آن با داروهای فشار ممکن است آنها را به شوک ببرد. پس مراقب باشید و چای ترش (رز چینی) را هم فراموش نکنید.

خدادوست همچنین برای افسرده‌ها توصیه کرد: هم دمنوش بادرنجبویه و فالوده سیب و زعفران می‌تواند کارساز باشد.

معاون طب سنتی وزارت بهداشت در خصوص عیدی دادن نیز گفت: یک پیشنهاد این است که همراه عیدی به فرزندانتان یک گلدان گل کوچک هدیه بدهید. هر روز از او بخواهید که به آن نگاه کند و آن را آب دهد. اینطور هم به سلامت روحی او کمک کردید و هم علاقه به طبیعت را در او زنده نگه داشته اید.

خدادوست در رابطه با سیزده بدر نیز گفت: مهم نیست کجا می‌روید. مهم این است که از این روز حتی اگر جایی نرفته اید بتوانید لذت ببرید حتی اگر در ترافیک خروج از شهر یا ورود به شهر قرار گیرید. مهم این است که به رغم همه کمبودها و غرغرها بتوانید شاد باشید و دیگران را شاد کنید. تعادل اعراض نفسانیه یعنی کنترل خشم، ناراحتی و شادی یکی از مهمترین اصول حفظ تندرستی طب ایرانی است و این روز یکی از روزهای مناسب برای این تعادل.

وی در پایان خاطرنشان کرد: 14 فروردین را شروع نفس گیر کارکردن تا سال بعد و یک سال کار خسته کننده نبینید. شما احتیاج دارید روز خود را به 4 قسمت تقسیم کنید. یک قسمت کار، یک قسمت استراحت، یک قسمت عبادت، و یک قسمت تفریح و بدانید که سه قسمت اول وابسته به قسمت آخر هستند. پس هر روز ساعاتی را به تفریح اختصاص دهید و هر هفته نیز در آخر هفته ها برنامه تفریحات ساده و سالم داشته باشید تا روح پرنشاط و بدن سالم ابزار پرواز دائمی شما به سمت سلامت و کمال باشد.

تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.