سرویس: غیر تولیدی » نقلی 19:09 - دوشنبه 16 دی 1392

با وجود ضرورت حفظ فضاى سبز؛

کم آبی ریشه فضای سبز نصف جهان را می خشکاند

فضاى سبز اصفهان تنها يكى از داشته هاى اصفهان است كه توانسته توجه هر گردشگرى را به خود جلب كند و مديران شهرى هم تاکنون تلاش كرده اند تحت هر شرايطى آن را به بهترين شكل حفظ نمایند.

به گزارش اصفهان شرق : هرچند بحران کم آبى که از دهه ۷۰ زمزمه هاى آن شنیده شد و ۷سال گذشته شدت گرفت مانع از به نتیجه رسیدن برنامه ها در زمینه توسعه فضاى سبز شد اما تلاش هاى صورت گرفته باعث شد تا ۱۱۰ گونه گیاهى مقاوم به کم آبى در شهر کاشته شود. ‌

** فضاى سبز موجود در هر شرایطى حفظ شده است
معاون خدمات شهرى شهردارى اصفهان با اشاره به آلودگى هاى زیست محیطى موجود گفت: آلودگى هاى زیست محیطى و آلودگى هوا قابل انکار نیست لذا با توجه به صنایع آلاینده موجود در اطراف اصفهان لازم است فضاهاى سبز موجود حفظ شود تا درصدى از آلاینده ها کاهش پیدا کند.

محسن رنجبر با از سرانه فضاى سبز اصفهان گفته و ادامه داد: با توجه به برنامه هاى پیش بینى شده مقرر شده است سرانه فضاى سبز اصفهان سالانه یک متر مربع افزایش یافته و به ۳۰ مترمربع برسد.

به گفته وى، سرانه فضاى سبز اصفهان تا پایان سال گذشته ۶/۲۷ متر مربع بوده و در سال جارى با الحاق خوراسگان به اصفهان و به دلیل سرانه پایین فضاى سبز در این منطقه، افزایش مساحت و جمعیت شهر اصفهان کل سرانه فضاى سبز اصفهان به ۴/۲۶ متر مربع رسیده است که این کاهش باید جبران شود.

معاون خدمات شهرى شهردارى اصفهان تصریح کرد: بر اساس برنامه اصفهان ۹۵ سرانه فضاى سبز اصفهان باید به ۳۰ مترمربع برسد از طرفى با توجه به شرایط اقلیمى و کم آبى هاى اخیر ممکن است تحقق این امر با چالش روبرو شود لذا با توجه به این مسائل، در این راستا برنامه ریزى هاى لازم صورت گرفته تا در حد توان بتوان در حد توان بتوان به سمت این سرانه حرکت کنیم.

رنجبر اضافه کرد: بحران کم آبی ادامه پیدا کند فضای سبز با مشکل اساسی روبرو است اما با این حال برنامه ریزى هاى لازم جهت تملک زمین هاى مناسب براى فضاى سبز انجام شده و در این راستا از کاشت گونه‌هاى متناسب با اقلیم و شرایط کم آبى اصفهان استفاده مى شود به طوریکه در حال حاضر بالغ بر ۱۱۰ گونه گیاهى مقاوم به شرایط کم آبى آماده شده است که به مرور در سطح شهر کاشته مى شود.

وى با تاکید بر استفاده از منابع آب پایدار تصریح کرد: در راستاى استفاده از منابع آب پایدار که همان پساب و پساب تصفیه شده است اقداماتى انجام شده و پروژه هاى مختلفى جهت گسترش خطوط انتقال و ذخیره سازى در دست اجرا مى باشد.

معاون خدمات شهرى شهردارى اصفهان با اشاره به استفاده از روش هاى نوین آبیارى در اصفهان اذعان داشت: براى آبیارى فضاى سبز از بروز ترین روش هاى آبیارى که همان آبیارى به روش زیر سطحى است استفاده مى شود تا بتوانیم بسترهاى لازم براى افزایش فضاى سبز با هزینه کمتر و بهره ورى بالاتر را فراهم نماییم.

**چمن های کاشته شده آب کمتری نیاز دارند
اما مدیر عامل سازمان پارکها و فضاى سبز شهردارى با بیان اینکه فضاى سبز اصفهان یکى از مواردى است که این کلانشهر را در کشور جز ء بررترین ها قرار داده گفت:اهمیت وجود فضاى سبز در کاهش آلاینده ها بر کسى پوشیده نیست به طورى که اگر یک مایل مربع فضاى سبز وجود داشته باشد مى‌توان ۲۷ درصد از آلاینده‌ها را کاهش داد.

سلیمانى پور با اشاره به اینکه غیر از آلاینده‌هاى درونى که مربوط به قطب صنعتى اصفهان است آلاینده‌هاى بیرونى نیز وجود دارد که از سمت کشورهاى عربى به اصفهان مى‌آید افزود:مباحث مربوط به حمل ونقل و تردد روزانه یک میلیون خودرو در شهر نیز بخشى از این آلاینده ها را به خود اختصاص داده و واقعیت این است که مى توان بخشى از این آلاینده‌ها را با کمک فضاى سبز خنثى کرد اما با این حال و حتى با وجود فضاى سبز گسترده نمى توان از هجوم تمام این آلاینده‌ها جلوگیرى کرد.

به گفته وى،هرچند نقش فضاى سبز موجود در کاهش آلاینده‌ها موثر است اما رسیدن به نتیجه مطلوب نیاز به همکارى جدى مردم و مسوولین دارد.

سلیمانى پور خاطر نشان کرد: تاثیر فضاى سبز بر روحیه مردم غیر قابل انکار است چرا که مى‌تواند بسیارى از دغدغه‌هاى فکرى مردم را کاهش دهد.

وى از اقدامات صورت گرفته پس از ورود به بحران کم آبى گفته و یاد آور شد: اواخر دهه‌ى هفتاد که بحث کم آبى مطرح شد سیاست سازمانى به سمتى رفت که گیاهان مقاوم به کم آبى در ایران و حتى خارج از کشور شناسایى شوند و پس از کشت در ایستگاه‌هاى تحقیقاتى با شرایط آب وهوایى اصفهان انطباق پیدا کرده و از آنها در شهراستفاده شود و هم اکنون از درختان که تاثیر زیادى بر روى فضاى سبز دارند حدود ۴۰ گونه شناسایى شده که شرایط کم آبى و شورى آب را تحمل مى‌کنند.

وى ادامه داد: در زمینه گل آرایى شهر گل‌هاى مقاوم با این شرایط انتخاب شده و گونه‌هاى بسیار خوب شناسایى و استفاده مى‌شوند اما در گذشته از چمن هایى در پارکها استفاده مى شد که هر روز نیاز به آبیارى داشت و به همین دلیل دقت و هزینه زیادى صرف مى‌شد و در حال حاضر ۴۸ گونه چمن که یک کلکسیون بسیار بزرگ در ایران و آسیا است جمع‌آورى شده که پس از تحقیقات از بین این تعداد ۲ نوع چمن انتخاب و براى اصفهان مورد استفاده قرار گرفت که ۱۰ بار کمتر از انواع دیگر چمن‌هاى پیشین نیاز به آبیارى دارد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.