سرویس: غیر تولیدی 09:04 - دوشنبه 02 فروردین 1395

بهزاد فراهانی، بازیگر سینمای ایران:

آرزو می کنم سفره ای بی نان و تنی بی سامان نباشد

بازیگر سینمای ایران با بیان اینکه مردم فراهان بهار را با گل حسرت آغاز می کنند، گفت: گل حسرت، در اوایل بهار، سر از خاک برای دیدار گل نرگس در می آورد اما گل نرگس خزان کرده، گل حسرت برای دیدار گل سرخ مقاومت می کند که باز هم عمرش کفاف نمی دهد.

به گزارش اصفهان شرق؛ بهزاد فراهانی بازیگر و فیلمنامه‌نویس  نام آشنای اعرصه سینما و تلوزیون متولد ۱ بهمن ۱۳۲۳ از روستای درمنک از توابع فراهان واقع است، وی دوره‌هایی از تئاتر را در فرانسه گذراند و در کارگردانی، بازیگری و نویسندگی فارغ‌التحصیل شد.

بهزاد فراهانی با اشاره به آداب و رسوم مردم فراهان در شب عید گفت: در شب عید مردم فراهان، تنگ بزرگی از سنگ ریزه و آب پر می کنند و به زمین می زنند و می شکنند و از خدا آرزوی سلامتی برای اعضای خانواده می کنند.
وی افزود: مردم فراهان در شب عید یک من( 3 کیلو) گندم برای کمک به خانواده های نیازمند نذر می کردند، در شب عید مردمی که وضعیت مالی بهتری دارند، سبزی پلو با ماهی از سبزی های خشک شده ای که خودشان در تابستان کاشته اند، درست می کنند و کسانی که وضع مالی خوبی ندارند، رشته پلو درست می کنند و بر سر سفره می گذارند تا سر رشته کار در سال جدید به دست بگیرند.
فراهانی با اشاره به آداب مردم فراهان در روز عید اظهار کرد: مردم فراهان در روز عید سفره ای زیبا از تولیدات خودشان را از جمله بادام، گردو، سنجد و می گسترانند. سبزی سفره عید مردم این دیار، گل حسرت است، گل حسرت، گل پنج پری که در شرایط آب و هوایی سخت رویده می شود، مردم فراهان، گل حسرت را با پیازش از بیابان بر سر سفره عید می گذارند.
بازیگر سینمای ایران با بیان اینکه مردم فراهان بهار را با گل حسرت آغاز می کنند، گفت: گل حسرت، در اوایل بهار، سر از خاک برای دیدار گل نرگس در می آورد اما گل نرگس خزان کرده، گل حسرت برای دیدار گل سرخ مقاومت می کند که باز هم عمرش کفاف نمی دهد، مردم فراهان این گل را از دامن های کوه می چینند و با گل حسرت بر سر سفره عید بهار را آغاز می کنند.
وی با اشاره به عیدانه های مردم فراهان افزود: زنان فراهان با توجه به کفایت مالی خود، تخم مرغ هایی را با کاه گندم یا روناس رنگ می کردند و بر طاقچه خانه می گذاشتند، هر مهمانی که برای عید دیدنی می آمد، یک تخم مرغ به او می دادند، اگر مهمان خیلی محترم بود، دوتا تخم مرغ عیدی می گرفت.
فراهانی با بیان بازی تخم شکنک در فراهان اظهار کرد: بچه ها تخم مرغ های عیدی را جمع می کردند و در وسط کوچه بازی تخم شکنک  می کردند، بازی تخم شکنک به این گونه بود که یکی تخم مرغ خود را در دستش نگه می داشت و دیگری با تخم مرغ خودش به سر تخم مرغ او می زد، تخم مرغ هر کسی می شکست، تخم مرغ مال دیگری بود.
 بازیگر سینمای ایران با اشاره به سفرش در فراهان در ایام نوروز گفت: در همه ی سالهای حیات پدر و مادرم به غیر از زمانی که برای تحصیلات در فرانسه بودم به روستای زادگاهم سفر می کردم و نوروز را در کنار پدر و مادرم بودم اما بعد از مرگ پدر و مادر کمتر به فراهان سفر می کنم.
وی با بیان جاذبه های گردشگری در فراهان افزود: بعد از حمله اعراب به ایران، آتش زرتشت در سه نقطه ایران حدود 300 سال زنده نگه داشته شد، یکی از این آتشکده ها در فراهان بود، آتشکده فراهان در دره واشقان است و هنوز آثاری از این آتشکده وجود دارد.
فراهانی اظهار کرد: من در سفر به فراهان از طبیعت روستای کردآباد که ساکنان آن چند تا پیرمرد و پیرزن هستند، دیدن می کنم، این روستا که به یک تنگستان تبدیل شده و در دامنه کوه های تفرش هست، سر می زنم و با اهالی روستا یک چای می خورم.
بازیگر سینمای ایران با اشاره به اینکه من دامنه شمالی فراهان را بیشتر دوست دارم، گفت: گل پامچال مختص آب و هوای شمالی ایران می روید، در یکی از سفرهای فراهان در کنار دامنه کوه های تفرش و در جوار رودخانه گل های پامچال بسیاری در سمتی که آفتاب بود رویده بود و در طرف دیگر که ابرها بر خورشید سایه افکنده بودند، برفی یک متری نشسته بود و این منظره زیبای طبیعت در یاد من مانده است.

وی با بیان بهترین خاطره نوروز در فراهان افزود: فراهان در گذشته برف سنگینی می بارید، سال ششم بودم و در ایام نوروز برای رفتن به زادگاهم سوار اتوبوس شدم، بخاطر برف زیادی که باریده بود، اتوبوس مستقیم به ده ما نمی رفت، وسط راه از اتوبوس پیاده شدم تا بقیه راه را پیاده به ده بروم، پدرم که بر سر پشت بام خانه منتظر آمدن من بود، اتوبوس را دیده بود که فردی را پیاده کرده بود، از آنجا تا خانه ما یک فرسخ راه بود، من کم کم در برف به طرف ده می رفتم، ناگهان مردی مانند یک اسطوره را دیدم که دوان دوان به سمت من می آید، نزدیکتر شد، دیدم پدرم هست، من را در آغوش گرفت و با هم به خانه رفتیم.
فراهانی با پیام تبریک تحقق آرزوی دیرینه مردم فراهان اظهار کرد: نماینده منتخب مجلس دهم در فراهان هم روستایی من است، با انتخاب شایسته وی و تحقق آرزوی دیرینه مردم فراهان، امیدوارم زمینه طرح بازگشایی جاده فراهان به ساوه در مجلس تصویب شود و اعتبارات آن تامین شود تا فراهان از این بسته بودن در بیاید و توسعه یابد.
بازیگر سینمای ایران خاطر نشان کرد: در آستانه بهار طبیعت آرزو می کنم که سفره ای بی نان نباشد و تنی بی سامان نماند.
دانا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.