سرویس: سیاسی 15:00 - شنبه 29 اسفند 1394

اما و اگر های انتخابات اصفهان/

کدام نماینده منتخب اصفهان تغییر می‌کند؟/ برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای یا ورود نفر ششم به مجلس؟

قائم مقام وزیر کشور روز گذشته در صحبت‌های خود به انتخابات استان اصفهان اشاره داشت و از احتمال تغییر در یکی از منتخبان حوزه انتخابیه اصفهان اشاره کرد، موضوعی که موجی از اخبار غلط و تحلیل‌های نادرست را روانه شبکه‌های اجتماعی کرد.

به گزارش اصفهان شرق؛ روز گذشته قائم‌مقام وزیر کشور در گفت‌وگویی تلویزیونی ضمن اشاره به تائید صحت انتخابات در چند حوزه انتخابیه دیگر در سراسر کشور، به جزئیات برگزاری انتخابات در دور دوم نیز اشاره کرد.

امیری در بخشی از صحبت‌های خود، به انتخابات در استان اصفهان نیز اشاره داشت و از احتمال تغییر در یکی از منتخبان حوزه انتخابیه اصفهان اشاره کرد، موضوعی که موجی از اخبار غلط و تحلیل‌های نادرست را روانه شبکه‌های اجتماعی کرد.

در یکی از این تحلیل‌ها که عمدتاً حول محور گزینه تغییر مطرح شده، یکی از سایت‌های اصلاح‌طلبان از حجت‌الاسلام سالک به عنوان گزینه تغییر نامبرده و علت آن را نیز بازشماری آرا اعلام کرده است.

در متنی که در شبکه‌های اجتماعی و به نقل از این سایت خبری منتشر شده آمده است: «اظهارات امروز معاون وزیر کشور درباره انتخابات اصفهان، احتمال حذف احمد سالک را تقویت کرده است. امیری در اظهارات خود گفت با بازشماری آرای انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه اصفهان، احتمال تغییر در آرا وجود دارد. به نظر می‌رسد اظهارات امیری درباره نفر آخر انتخابات اصفهان، احمد سالک کاشانی باشد. گفته می‌شود در بازشماری آرا احتمال جایگزینی آجدانی به جای سالک تقویت شده است».

این در حالی است که قائم‌مقام وزیر کشور در صحبت‌های خود هیچ اشاره‌ای به موضوع بازشماری آرا در اصفهان نداشته و البته بر تائید صحت انتخابات نیز تأکید کرده است.

* بازشماری آرا دلیل تغییر در نفرات انتخابی نیست

متن دقیق عبارات قائم‌مقام وزیر کشور در این مصاحبه تلویزیونی (اینجا بخوانید) بدین شرح بود که حسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشور طی گفتگویی با بیان اینکه هم اکنون فقط بررسی پنج حوزه باقی مانده است، اظهار داشت: در حوزه انتخابیه اصفهان نیز صحت برگزاری انتخابات محل بحث نیست اما ممکن است درباره یکی از منتخبان این حوزه تغییراتی ایجاد شود.

نکته دیگر در مورد صحت شمارش آرا نامه تقدیر (اینجا بخوانید) علیرضا آجدانی نامزد حامی دولت بود که طی روزهای اخیر در خبرگزاری فارس منتشر شد و وی ضمن پذیرفتن نتیجه انتخابات به منتخبان مردم اصفهان در مجلس دهم تبریک گفت.

این نامزد انتخابات مجلس دهم در ادامه می‌افزاید: بر خود واجب دانستم از تمامی تلاش‌گرانی که برای اجرایی کردن انتخابات زحمت کشیدند و از تمامی مردم غیور شهرمان که با حماسه حضورشان امید بیگانگان را به یاس تبدیل کردند، سپاسگزار باشم.

بر اساس اعلام ستاد انتخابات استان اصفهان و پس از شمارش آرا و بازشماری آرا در هیئت نظارت نتایج نهایی انتخابات اصفهان حوزه انتخابیه منتشر شد که بر این اساس ۱۰ نفر زیر حائز اکثریت آرا شدند:

حمیدرضا فولادگر    ۲۰۰ هزار و ۶۹۰

ناهید تاج‌الدین       ۱۹۵ هزار و ۰۶۶

مینو خالقی          ۱۹۳ هزار و ۳۹۹

حیدرعلی عابدی    ۱۷۹ هزار و ۲۳۰

احمد سالک         ۱۷۶ هزار و ۸۰۷

علیرضا آجدانی      ۱۷۵ هزار و ۹۳۸

مسعود حمیدی    ۱۶۲ هزار و ۷۶۷

مجید نادرالاصلی   ۱۵۸ هزار و ۹۱۶

کمال حیدری       ۱۴۵ هزار و ۶۲۹

مجتبی خیام نکویی  ۱۴۲ هزار و ۴۰۳

آنچه که به عنوان سند یک ادعای دروغین در این خبرگزاری‌ها و فضای مجازی اشاره شده نزدیکی آرای نفر پنجم و ششم است که البته در بازشماری آرا از سوی هیئت نظارت همین فاصله تائید شده است.

 کدام نماینده اصفهان تغییر می‌کند

علیرضا احمدی رئیس ستاد انتخاباتی حجت‌الاسلام سالک نیز امروز در گفت‌وگو با فارس در رابطه با شایعات اخیر اظهار کرد: بر اساس روند قانونی و آنچه که بنده به عنوان نماینده یکی از نامزدها در جریان بودم، شمارش اولیه آرای حوزه انتخابیه اصفهان در فرمانداری و سپس بازشماری آرا در هیئت نظارت اصفهان انجام شد.

وی افزود: پس از تطبیق نتایج شمارش آرا، صورت جلسه  نتایج نهایی با امضا و تائید هیئت نظارت و اجرایی اصفهان به وزارت کشور ارسال شد و مشخص شد هیچ‌گونه تفاوتی در شمارش آرا وجود نداشته است.

رئیس ستاد انتخاباتی حجت‌الاسلام سالک در ادامه با اشاره به استعلام روز گذشته از وزارت کشور گفت: در پی اظهارات اخیر قائم‌مقام وزیر کشور از این وزارت خانه در مورد جزئیات این اظهارنظر سؤال کردیم که آیا موضوع مربوط به بازشماری آرا بوده یا مسئله دیگری، که در پاسخ دریافتی موضوع بازشماری آرا به کلی منتفی اعلام شده و تخلفات تبلیغاتی و انتخاباتی یکی از منتخبین به عنوان دلیل این اتفاق مطرح شد.

پیگیری اظهارات خلاف واقع و تشویش اذهان عمومی از سوی ستاد انتخاباتی حجت الاسلام سالک

احمدی در رابطه با برخی اظهارات خلاف واقع که به قصد تشویش اذهان عمومی در برخی سایت‌های خبری مطرح شده بیان داشت: تا روز گذشته صرفاً پیگیری ما برای محرز شدن عدم ارتباط این اظهارنظر با وضعیت حجت‌الاسلام سالک بود که خوشبختانه این موضوع تائید شد اما از روز گذشته به دلیل انتشار برخی از اخبار غلط در صدد پیگیری قانونی این اظهارات خلاف واقع هستیم.

علاوه بر مشخص شدن گزینه تغییر در جمع نمایندگان منتخب اصفهان در مجلس دهم، موضوع دیگری که در مورد اظهارنظر قائم‌مقام وزیر کشور مطرح می‌شود، سرنوشت نحوه راه‌یابی نماینده جایگزین به مجلس دهم است.

 برگزاری انتخابات میان دوره‌ای یا ورود نفر ششم به مجلس؟

بر اساس اعلام نظر کارشناسان ۲ گزینه برای انتخاب نماینده جدید اصفهان -که طبق شنیده‌ها احتمالاً یکی از منتخبین زن است- مطرح می‌شود، گزینه اول ورود نفر ششم انتخابات به مجلس و گزینه دوم برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای همزمان با انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ است.

مرتضی طبیبی؛ رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان اصفهان در پاسخ به این سؤال که در صورت تغییر در یکی از منتخبان مجلس شورای اسلامی طبق قانون فرد جایگزین چگونه انتخاب خواهد شد بیان داشت: طبق آن چیزی که از قانون در ذهن من است، با برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای فرد بعدی مشخص خواهد شد.

به نظر می‌رسد لزوم حفظ چارچوب‌های قانونی از سوی برخی رسانه‌ها و جلوگیری از تشویش اذهان عمومی و موج سازی خبری برای مقاصدی خاص، مردم و رسانه‌ها باید منتظر بمانند تا ضمن تصمیم‌گیری صحیح قانونی، وزارت کشور در آینده نزدیک جزئیات این تصمیم و نحوه فرایند در ادامه مسیر را مشخص کند.

فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.