اصفهان شرق

پاسخ درس آموز فرانسه به دست و دلبازی روحانی!

کدخبر: 95100
1394/12/28 در ساعت 07:00

به گزارش اصفهان شرق؛ رزمایش موشکی ایران در هفته گذشته بازتاب‌های بسیاری داشت. این بازتاب‌ها با واکنش مقامات کشورهای غربی از جمله آمریکا آغاز شد تا به روز دوشنبه و جلسه شورای امنیت سازمان ملل رسید. آمریکا و کشورهای اروپایی موضوع آزمایش موشکی ایران را در دستور کار نشست شورای امنیت که به درخواست همین کشورها برای بررسی رزمایش موشکی ایران تشکیل شده بود، قرار دادند.

کاخ سفید پس از رزمایش موشکی ایران ابراز داشت بزودی درباره جوابی مناسب به آزمایش‌های موشکی ایران تصمیم خواهد گرفت. واشنگتن گفته این فعالیت‌ها نقض توافق هسته‌ای نیست اما ناقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است.

سامانتا پاور نماینده آمریکا در سازمان ملل این هفته با «بی‌ثبات‌‌کننده» و «تحریک‌آمیز» خواندن رزمایش موشکی ایران، گفت شورای امنیت روز دوشنبه با درخواست واشنگتن تشکیل جلسه می‌دهد تا این مسئله را مورد بررسی قرار دهد. بنیامین نتانیاهو یک روز قبل از کشورهای ۱+۵ خواسته بود فورا به این آزمایش موشکی ایران واکنش نشان دهند.

براساس اخباری که از نشست شورای امنیت بیرون آمده است، رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل از آزمایش موشکی ایران «ابراز نگرانی» کرده است و این نشست بدون هیچ گونه قطعنامه یا بیانیه‌ای برضد ایران پایان یافته است.

http://sahebnews.ir/files/uploads/2016/03/sahebnews-nf00480012-2.jpg

در عین حال، ویتالی چورکین نماینده دائم روسیه در سازمان ملل همزمان با نشست شورای امنیت درباره ایران در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره احتمال موافقت روسیه با وضع تحریم‌های جدید قاطعانه پاسخ منفی داد و اعلام کرد آزمایش‌های موشکی ایران مغایرتی با قطعنامه شورای امنیت ندارد.

http://sahebnews.ir/files/uploads/2016/03/sahebnews-nf00480012-1.jpg
ویتالی چورکین در پاسخ به احتمال همراهی روسیه با وضع تحریم‌های جدید علیه ایران: «اگر بخواهم کوتاه و شفاف پاسخ دهم، جواب “نه” است»

فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس از اعضای ۱+۵ گفته است: «باید به صراحت بگوئیم که ایران همچنان به رفتارهای غیرقابل مانند تست موشکی، رفتارهای تهاجمی و حمایت از تروریسم در منطقه خلیج فارس ادامه می‌دهد و به هیچ وجه نباید از صراحت در قبال ایران رفتار دست برداریم.»

فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همزمان با نشست شورای امنیت اظهار داشت هیچ‌یک از اعضای این اتحادیه در نشست روز دوشنبه خواستار تحریم ایران نشده‌‌اند.

اما، فرانسه هم یکی از کشورهایی است که ایران را به تحریم‌های جدید وعده داده و تهدید کرده است. «ژان مارک آیرو» وزیر خارجه فرانسه که جانشین «لوران فابیوس» نه چندان خوش‌نام [در اذهان ایرانیان] شده است، یک روز پیش از نشست شورای امنیت گفت ما آزمایش‌های موشکی ایران را محکوم می‌کنیم و «در صورت نیاز» ممکن است تحریم‌هایی علیه ایران اعمال شود.

http://sahebnews.ir/files/uploads/2016/03/sahebnews-nf00480012-3.jpg
ژان مارک آیرو وزیر خارجه جدید فرانسه ایران را به اعمال تحریم‌های جدید تهدید کرد

فرانسه پیش از به جمع‌بندی‌ رسیدن متن برجام در مذاکرات هسته‌ای، در دو نوبت و در دقایقی که همه انتظار حصول نتیجه را داشتند، به هر نحو ممکن با کارشکنی در روند مذاکره، بدنبال سهم‌خواهی حداکثری در پسابرجام بودند.

از قضا، فرانسه در پسابرجام اولین کشور (دست‌کم اروپایی) بود که درهای بازار ایران به روی شرکت‌های آن گشوده شد. قراردادهای ایران با تنها با دو شرکت فرانسوی ایرباس و پژو، بخشی از اقتصاد این کشور را متحول و سهام این شرکت‌ها در بورس صعود کرد. پژو برای یک برنامه پنج‌ساله، روی ۴۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو -فروش و انتقال خط تولید چند مدل دیگر از خودروهای پژو- حساب کرده است.

به گفته طرف فرانسوی، این اولین موافقتنامه صنعتی امضا شده توسط یک شرکت غربی از زمان لغو تحریم های ایران است که به موجب این سرمایه‌گذاری مشترک، از اواخر سال ۲۰۱۷ سالانه ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو در این کارخانه تولید خواهد شد و ظرفیت تولید در نهایت به ۲ برابر افزایش خواهد یافت. [۱]

قرارداد دوم را هم فرانسه نصیب خود کرد و شرکت ایرباس این کشور با عقد قرارداد فروش ۱۱۸ هواپیما، خطوط تولید خود بویژه پهن‌پیکرهای A-380 را رونق بخشید و شرکت‌های فرانسوی قراردادهای توسعه و تجهیز فرودگاه‌های کشور را نیز از آن خود کردند.

با این‌ اوصاف و دست‌ودلبازی‌های پسابرجامی ایران در حق فرانسه و اقتصاد نه چندان پررونق‌اش، فرانسوی‌ها برای تحریم دوباره ایران به بهانه آزمایش موشکی نیز باز هم با آمریکا رقابت دارند و اول صف تهدیدکنندگان به تحریم بیشتر علیه ایران، قرار گرفته‌اند.

این اقدام فرانسه پس از قراردادهای تجاری سنگین با ایران در حالی صورت گرفته است که حتی مقامات آمریکایی نیز با احتیاط درباره چگونگی واکنش به برنامه موشکی ایران و آزمایش‌ اخیر سخن گفتند و در ابتدا بدین شکل در تهدید ایران صراحت به خرج ندادند! هرچند پس از پایان نشست شورای امنیت، آمریکا نیز تهدید کرد «تا زمانیکه ایران به اقدامات بی ثبات کننده ادامه دهد، فشارها را ادامه می دهیم.»
براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که بعد از توافق هسته‌ای اجرایی شده، ایران تنها از کار بر روی موشک‌های بالستیکی منع شده است که اختصاصا برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده باشند که بنابر تأکید مقامات ایران موشک‌های بالستیک ایران بدین منظور طراحی نشده‌ و چنین قابلیتی ندارند. آمریکا و رژیم صهیونیستی به همراه چند کشور اروپایی می‌گویند شلیک موشک‌های ایران مصداق نقض قطعنامه شورای امنیت است.

منابع:

[۱] رشد سهام پژو پس از امضای قرارداد با ایران  – پایگاه خبری-تحلیلی مشرق

http://www.worldbulletin.net/headlines/170463/russia-opposes-sanctions-on-iran-for-missile-test

جهان نیوز