اصفهان شرق

یک روز در دفتر نمایندگان اصفهان

کدخبر: 95
1392/05/29 در ساعت 22:06

جواد جلوانی- محمد فاتحی

خیابان فردوسی، دفتر نمایندگان مجلس، طبق قرار قبلی با مهندس فولادگر وعده کرده ایم. از تاخیر مهندس فولادگر استفاده می کنیم و سراغ آقای حامدیا مسئول دفتر ایشان می رویم و ضمن اینکه گپی دوستانه می زنیم مهندس هم کم کم از راه می رسد…

***

– صاحب نیوز: سلام؛ خدمت نماینده محترم شهر اصفهان جناب آقای فولادگر هستیم. دغدغه امروز ما پیگیری مطالبات مردمی به عنوان یک رسانه و به عنوان یک دغدغه طلبگی است. شاید این دغدغه زمانی تقویت شد که در انتخابات ریاست جمهوری متوجه شدیم چقدر با مردم فاصله گرفته ایم. حوزه های علمیه، تیپ حزب اللهی یا اصول گرای سنتی به گزینه هایی همچون آقایان دکتر جلیلی، دکتر قالیباف و نهایتا دکتر ولایتی رأی داد. اما به هر دلیلی عده کثیری از مردم حتی مردم روستا به دکتر روحانی رأی دادند. به نظر می رسد شکافی ایجاد شد که نه ما این رأی را پیش بینی می کردیم نه مردم از حوزه های علمیه و رهبران اصولگرایی پیروی کردند. شاید از نظر عده ای سخن گفتن به این صراحت صحیح نباشد اما تجربه نشان داده صداقت درون گفتمانی همیشه جواب داده است. به هرحال به عنوان یک رسانه پیگیری مطالبات مردمی و شنیدن دغدغه های مردم از وظایف اصلی ما نیز هست.

به عنوان اولین سوال، در مورد مراجعات مردمی، بفرمایید بیشتر این مراجعات مردمی از چه جنسی است؟

– مهندس حمیدرضا فولادگر: به طور خلاصه اگر بخواهم بگویم مراجعات مردمی به نماینده شهرشان بسیار زیاد است و این مراجعات یا حضوری یا تلفنی یا از طریق نامه یا پیغام هایی است که به ما می رسد و یا در جلسات و بازدیدهایی است که ما به حوزه های انتخاباتی می رویم. این مراجعات طیف وسیع و متنوعی را دربرمی گیرد و از همه قشر و با هر شغل و تحصیلاتی نیز به چشم می خورد. اما عمدتا سه دسته هستند. دسته اول، مشکلات مربوط به دستگاه های اجرایی مانند شهرداری ها و بانک و بیمه و دارایی است. بخش دوم مطالبات تقاضای اشتغال به صورت تخصصی و غیر تخصصی است. بخش سوم مراجعات هم مربوط به درخواست کمک های شخصی و جمعی هست.

– صاحب نیوز: در مورد مشکلات و مسائلی که در مورد دستگاه های اجرایی وجود دارد روند بررسی این مشکلات چگونه هست؟

– در مورد مشکلات مربوط به شهرداری ها خوشبختانه وجود شهرداری ها و شورای شهر خیلی از حجم کارها را کم کرده است. از اینرو خیلی از مشلات و مسائلی که در این حوزه وجود دارد را می فرستیم برای شورای شهر یا شهرداران مناطق ۱۴ گانه شهر.

البته در موارد خاص هم که نیاز به دستوری باشد و یا مصوبه ای نیاز باشد از طریق شخص شهردار و یا از طریق شورای شهر عمل می کنیم.

– صاحب نیوز: در مورد سایر دستگاه های اجرایی مراجعات بیشتر مربوط به کدام ارگان هاست؟

– در مورد اداره دارایی، بیمه و بانک است. تولیدکنندگان بیشتر درخواست ها را درباره بانک ها دارند که شامل دو بخش درخواست های تسهیلات از قبیل وام قرض الحسنه و اشتغال زایی و یا تقسیط وام های عقب افتاده است.

مراجعاتی هم در مورد حوزه آموزش عالی وجود دارد که بیشتر مربوط به بحث تخفیف شهریه و انتقال دانشجو و در موارد خاص هم درخواست انتقال و جا به جایی اعضای هیئت علمی دانشگاه و کارمندان می شود.

– صاحب نیوز: در مورد دسته دوم مطالبات که بحث اشتغال هست این درخواست ها نوعا چه شکلی هستند؟

– با توجه به اینکه استخدام در دستگاه دولتی محدود است و از طرفی در مورد دستگاه های خصوصی استخدام بلندمدت منتفی است، درصد ناچیزی را می توانیم پاسخ دهیم. که این را از طریق ارجاع به سایت های کاریابی رفع رجوع می کنیم. گاهی اوقات هم هست که مرکزی در شرف تاسیس است و نیازمند نیرو است که از این طریق اقدام می کنیم و افرادی را معرفی می کنیم.

– صاحب نیوز: در مورد کمک های فردی و شخصی چطور؟

– این مراجعات بیشتر مربوط به درخواست های کمک اعم از دستی، بن، هزینه درمانی، قبوض آب و برق می شود که حتی الامکان از طریق خیرین پیگیری می کنیم.

کمک های جمعی هم در مسیر خودش پیگیری می شود مانند مرکز رسیدگی به امور مساجد اداره اوقاف و یا ارشاد.

– صاحب نیوز: حالا که بحث از مراجعات مردمی است؛ این سوال پیش می آید که اساسا چه مراجعاتی در حیطه کاری یک نماینده است؟ یک نماینده باید چه مراجعاتی را پاسخ دهد و اصلا هر مشکلی باید از طریق نماینده پیگیری شود؟

– زمینه تخصصی یک نماینده در حوزه قانونگذاری و نظارت است. در همین راستا مراجعات دعوتی، بازدیدی و مشورتی داریم که این نوع مراجعات برای خود من هم مفیدتر است که با آگاهی از این مشکلات بحث اصلاح و یا تصویب قانون پیش می آید و نماینده پیگیری می کند.

گاهی هم ممکن است قوانین مشکلی نداشته باشد اما در آیین نامه اجرایی با مشکلاتی روبرو هست و یا زمانی مجری قانون مشکلاتی دارد و یا قانون را درست نفهمیده باشد که این نیز از طریق تذکر دادن به وزارتخانه مربوطه قابل پیگیری است.

– صاحب نیوز: بیشتر مراجعاتی که دارید در همین دفتر است؟

– دیدارها در دفتر اصفهان و تهران کم و بیش وجود دارد. علاوه بر این در مناطق چهاردگانه شهرداری به صورت دوره ای نشست هایی داریم.

از طرف دیگر حوزه انتخابیه اصفهان برخلاف خیلی از شهرها، شامل کلانشهر و شهرستان و روستا می شود. به همین خاطر ما انواع مراجعات مردمی را داریم.

شهرستان های اصفهان به لحاظ اقلیمی مراجعاتی از قبیل کشاورزی، دامپروری تا صنعت نفت و انرژی و حتی پروژه های حمل و نقل و جهانگردی و گردشگری را شامل می شوند.

– صاحب نیوز: بحث شهرستان های اصفهان که اشاره کردید شامل چه شهر و روستاهایی هست؟

– شش بخش مرکزی شامل کوهپایه، جلگه که مرکز آن هرند است، بن رود که شامل شهر ورزنه می شود، جرقویه علیا که شامل حسن آباد است و تا عمق ۲۰۰ کیلومتری شمال غرب استان پیش می رود، جرقویه سفلی و مرکزی است که در مجموع شامل ۱۷۰ تا ۱۸۰ روستای دارای دهیاری و صدها روستای فاقد دهیاری می شود.

– صاحب نیوز: به هر حال همه مراجعات در حوزه کاری شما نیستند. واکنش شما نسبت به خواسته های مردم چگونه است؟

– با توجه به اینکه به عنوان ناظر شورای برنامه و توسعه استان، ناظر اصل ۴۴، عضو کمیسیون صنایع و معادن، کمیسیون ویژه تولید ملی و اصل ۴۴ نیز فعالیت دارم؛ بخش عمده ای از رسیدگی به مطالبات با مسئول دفتر بنده آقای حمیدیا است که در این زمینه نیز تجربه ۹ ساله دارند. به عنوان نمانده مردم تقاضاها را با سعه صدر گوش می دهیم چرا که حداقل فرد احساس می کند کسی هست که حرفش را گوش کند. در مورد  قابل حل بودن یا نبودن، چنانچه قابل حل باشد گرچه با یک درصد احتمال خیلی کم از طریق مکاتبه و یا تلفنی پیگیری می کنیم. اگر هم مشکل قابل حل نباشد؛ توضیح می دهیم و روشن می کنیم که مشکل در کجاست.

– صاحب نیوز: بازخورد سازمان ها  نسبت به مکاتبات شما چگونه است؟

– برای مشکلات نامه می دهیم و تاکنون موردی نداشتیم که بی احترامی شده باشد یا نامه را دور انداخته باشند. البته برخی نامه را صرفا آرشیو می کنند یا به کناری می گذارند، برخی ها هم جواب دادند و دلیل آوردند که علت عمل نکردن به این نامه چه بوده است و محدودیت های قانونی را تشریح می کنند.

به طور کلی در مواجهه نماینده مجلس با مطالبات مردمی دو گونه رفتار در این جایگاه می تواند وجود داشته باشد که افراط و تفریط محسوب می شود. عده ای هستند که کمتر به حوزه انتخابیه سرکشی می کنند و اصلا وظیفه خود نمی دانند که تفریط محسوب می شود. از سوی دیگر خیلی از نمایندگان اینگونه هستند که بیشتر وقت نمایندگی خود را صرف این امور می کنند و غیر از مراجعات حضوری مردم، در کمیسیون هم که هستند و در جلسه با وزیر و حتی در صحن مجلس با موبایل در حال پیگیری مشکلات و مراجعات مردمی هستند که این هم افراط محسوب می شود. به هر حال سعی می کنیم  در حدی که کارها زمین نماند و وظیفه دینی و شرعی است به این مسائل بپردازیم. به هرحال مردم نماینده را از خودشان می دانند و شاید اگر دسترسی به خیلی از مسئولین نداشته باشند دسترسی به نماینده برایشان راحت تر است.

– صاحب نیوز: به عنوان سوال آخر مطالبه شما به عنوان یک نماینده از مردم چیست؟

مردم می توانند دستیار خوبی برای نماینده باشند. اطلاعات مردمی روش میانبر و موثری برای اطلاع از خلأهای قانونی و روند اجرای قانون می تواند باشد.

– صاحب نیوز: ممنون از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید. به هرحال دفتر نماینده شهر منبع عظیمی از جریان اطلاعات است و شما از مسائلی خبردار می شوید و مراجعاتی دارید که شاید در نگاه اول به چشم رسانه ها و همچنین سایت خبری تحلیلی صاحب نیوز نیامده باشد. ممنون می شویم که این موضوعات دسته بندی شود و در اختیار ما قرار داده شود تا به عنوان یک رسانه پیگیری کنیم. شاید این بتواند یک همکاری مشترک میان ما و شما باشد.

– بنده نیز خیلی خوشحال خواهم شد و آقای حمیدیا و همچنین آقای مهروی مسئول سایت ما در این زمینه کمک بزرگی می توانند بکنند.

***

حاشیه ها: منتظر آمدن مهندس فولادگر بودیم. همین که آقای فولادگر با تاخیر از راه می رسد قطاری از مراجعین دوره اش می کنند. در این میان اما یکی از مراجعین اصرار بیشتری بر خواسته اش دارد. با مهندس سلام و علیک می کنیم و آماده رفتن به اتاق شان می شویم. پافشاری مراجعه کننده سبب کنجکاوی ما می شود. از فرم های در دستش مشخص است که خواسته اش مربوط به تغییر قیمت خودروهای پیش فروش شده می شود. در میان صحبت هایش مهندس را در دو راهی معناداری می گذارد. از او می خواهد که به جایش تصمیم بگیرد: به نظر شما خودرو را با این افزایش قیمت و پرداخت بیشتر تحویل بگیرم یا پولم را با کم شدن ارزش آن پس بگیرم یا بگذارم وزیر جدید که آمد بعد اقدام کنم؟ مهندس اما از جواب دادن طفره می رود. مهندس صادقانه می گوید: همه چیز بستگی به آینده دارد. شاید وزیری که رای آورد زورش به تولیدکننده ها برسد و شاید هم نه!