سرویس: اجتماعی 17:31 - دوشنبه 24 اسفند 1394

به مناسبت چهارشنبه آخر سال؛

سوزاندن ضد ارزش ها در آتش چهارشنبه سوری/ رواج شادی حلال در محیط های گردشگری شرق اصفهان

مسئولان امر به درستی در شب چهارشنبه آخر سال به میدان ورود پیدا کرده تا محیط های پاک و زیبای شرق اصفهان به مکان هایی برای شادی های غلط افراد غیربومی مبدل نشود.

به گزارش اصفهان شرق/ حجت الاسلام اسماعیل شامحمدی، اسلام دین اعتدال بوده و تنها دینی است که برای تمام اعمال بندگان برنامه های مدون و متقن و مستدلی دارد. برای جلوگیری از انحطاط و انحراف، احکامی صادر کرده و مراقبت دائمی و لحظه به لحظه را در راس برنامه های خود قرار داده است.

اسلام مانند طبیب دلسوزیست که لحظه ای از یاد بیمار خود غافل نمی شود. طبیب به بیمارش میگوید خوردن چه چیز مفید و خوردن چه چیز مضر است. اسلام عزیز نیز اعمالی را که برای دین و دنیای انسانها مفید و یا مضراست تبیین نموده و البته گفتن این نکته نیز لازم به نظرمی رسد که برنامه ریزی های اسلام در تمامی امور به علت همه جانبه بودن و تنوع آن انسان را دچار زدگی نمی کند.
به عنوان نمونه برای عزا و شادی انسان نیز برنامه جامعی ارائه نموده به گونه ای که خدای متعال در قرآن مجید می فرماید (و بفضل الله و رحمته فلیفرحوا) در مواجه شدن با فضل و رحمت الهی شادی کنید اما برای شادی و نوع و میزان آن نیز برنامه دارد و اجازه نمی دهد به بهانه شادی دچار افراط بشویم و یا بدمستی کنیم.

*عدم خروج از اعتدال در شادی

خداوندمی فرماید(ان الله لایحب الفرحین) یعنی خدا بدمستان را دوست ندارد همان کسانیکه به بهانه مراسمات شاد از حد اعتدال خارج میشوند مورد غضب خداوند هستند. امیرالمومنین علیه السلام می فرماید (ایاک وکثره الضحک فانه یمیت القلب) از خنده افراطی و بیش از حد پرهیز کنید چرا که سبب مردن قلب انسان میشود و در صورت غفلت و مرتکب شدن به خنده زیاد نیز داروی استعلاجی تجویز نموده و فرموده بعد از خنده زیاد دعای (اللهم لاتمقتنی خدایا من را گرفتار عذاب نکن ) را به زبان جاری کنید.

چندی پیش در صدا و سیمای جمهوری اسلامی از بیمارستانی گزارشی شنیدم که جالب توجه بود. مسئول بیمارستان از مساوی بودن سکته های قلبی بعد از جلسات عزا و شادی سخن می گفت و مدعی بود خیلی از مواقع افرادی مراجعه می کنند که دچار ایست قلبی شده اند در حالیکه از شدت شادی و افراط در آن مبتلای به ایست قلبی شده اند.

یکی از ابزارهای ایجاد شادی که البته اسلام به شدت تمام مخالف آن می باشد خوردن مشروبات الکلی است هر چند شادی کاذب ایجاد می کند اما به علت مضرات بی شمار آن حرام بوده و جلوگیری از شیوع آن در جامعه امری لازم و ضروری است. شخصی میگفت بعد از این همه سال به تازگی متوجه شدم که چرا اسلام با ایجاد نشاط و شادی از طریق مشروبات مخالفت کرده و دلیلش را در یک جشن عروسی فهمیدم که در آن جوانان از مشروبات استفاده کرده و در مستی و بی عقلی درگیر شدند و یکی از آنها در اثر ضربات چاقو از دنیا رفت.

در خصوص تعدیل مراسمات عزاداری نیز اسلام دستورات مهمی دارد به عنوان نمونه امام حسین علیه السلام در وصیت به خواهر گرامی خود میفرمایند ( تعزی بعزاءالله ) آنگونه که خدا راضی باشد عزاداری کن و از حد اعتدال خارج نشو.

*آیا اداب و سنن همه ایده آل است؟

برخی سنت های قدیمی علی رغم پیشرفت تحصیلات و بار علمی در جوانان از بین خانواده ها نه تنها رخت نبسته است بلکه گاهی برخی ارزش های اسلامی را زیر سوال می برد. در چهارشنبه سوری گاها رسومی هر ساله اضافه می شود که نوعی ضد ارزش در بین متدینین محسوب خواهد شد و می توان به بلند شدن ساز های حرام در برخی محیط ها و خانه ها و رقص و پایکوبی به بهانه شادی اشاره کرد.

افروختن آتش در معابر، کوزه‌شکستن، فالگوشی، گره‌گشایی و غیره کاملاً در بین مردم متداول است و متاسفانه از چند سال گذشته به شب پر دردسری برای ایرانیان لقب گرفته است که بخشی از توان پلیس و نیروهای امنیتی در شب چهارشنبه اخر سال را به خود اختصاص می دهد تا نکند حادثه ای دردناک برای خانواده ها به وجود آید.

*چهارشنبه سوری، شوری با سوز غمباری دارد

یکی از مراسماتی که از قدیم الایام در کشور عزیزمان ایران مرسوم بوده چهارشنبه سوری یا جشن پایان سال می باشد که متاسفانه حاوی انحرافاتی است که گاها زیان های غیر قابل جبران به انسان ها می رساند.

آتش افروزی، انفجار بمب های دستی خطرآفرین، اسراف و اتلاف اموال، تخریب اماکن عمومی و بیت المال از نتایج این جشن میباشد. هر چند اسلام با اصل شادی مخالفتی ندارد اما با تمام موارد فوق به شدت مخالفت میکند چرا که در بهترین ایام سال افرادی از نیروی محترم انتظامی به جای خدمت در عرصه های دیگر مجبور به حضور در این مراسمات می شوند که متاسفانه گاه به مجروح و زخمی شدن مردم و نیروهای انتظامی منجرمی شود.

علاوه بر خسارات بی شمار فوق، امریست که از لحاظ دینی نیز مذموم بوده است و رهبرمعظم انقلاب نیز بارها این مراسم را مذمت کرده تا جاییکه در سخنرانی نوروزی خود در حرم امام رضا علیه السلام در سال ۱۳۷۸ ضمن تقدیر و ستایش مراسم عید نوروز، کارهای در چهارشنبه‌ سوری را امری غلط دانستند و ایشان برای اثبات فرمایشات خود فرمودند که دستگاه‌های تبلیغاتی بیگانه برای تحویل سال چیز زیادی نگفتند ولی برای چهارشنبه‌سوری همه صحبت کردند و این درست نقطه مقابل اسلام است.

آیت الله مظاهری نیز در پاسخ به این سوال که مراسم چهارشنبه سورى و آتش بازى از نظر شرعى چه حكمى دارد فرمودند: جایز نیست.

*از محیط های گردشگری شرق اصفهان به درستی برای چهارشنبه سوری استفاده کنیم

با توجه به اینکه شرق اصفهان توسعه خوبی در امر گردشگری داشته است، می طلبد مدیریت خوبی هم دراین اماکن سبب آید تا خدایی نکرده، محیط های زیبا و بکر شرق اصفهان که می توان به درستی و شادی های حلال از آن استفاده کرد، به محیط هایی با زیر سوال بردن ارزش های اسلامی سبب نشود.

در این خصوص می طلبد تا مسئولان امر به درستی در شب چهارشنبه آخر سال به میدان ورود پیدا کرده تا محیط های پاک و زیبای شرق اصفهان به مکان هایی برای شادی های غلط افراد غیربومی مبدل نشود.

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.