سرویس: دین و اندیشه 15:00 - دوشنبه 24 اسفند 1394

مدیرکل اوقاف اصفهان:

بررسی پرونده موقوفات بهارستان در محاکم قضایی/رشد ۱۲ درصدی وقف در استان اصفهان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: سال گذشته در اصفهان ۲۱۷ مورد وقف جدید و امسال ۲۸۳ مورد وقف داشتیم که در این زمینه با رشد ۱۲ درصدی مواجه بوده‌ایم و این موضوع نشانگر توسعه فرهنگ وقف در جامعه است.

به گزارش اصفهان شرق؛ حجت‌الاسلام و المسلمین رضا صادقی ظهر امروز در نشست خبری با رسانه‌های اصفهان، در شرح عملکرد اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در سال 94 اظهار داشت: یکی از اولویت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه و نمایندگی ولی فقیه در این سازمان اخذ سند مالکیت برای موقوفات است که استان اصفهان در این زمینه رتبه سوم را داشته است و در این زمینه بیش از 1060 سند مالکیت موقوفات اخذ شده است.

وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین موقوفه سال 94 مربوط به ملک جعفرآباد خمینی‌شهر است، افزود: این موقوفه 139 هکتار مساحت دارد، علاوه بر این، یک سند 74 هکتاری در امامزاده آقا علی عباس بادرود اخذ شده است، همچنین‌ در خوانسار یک سند 13، یک سند 4 و یک سند 18 هکتاری و در شهرضا  یک سند 60 هکتاری به ثبت رسیده که جمع اسناد اخذ شده 3 هزار 215 میلیارد ریال است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به مستند سازی مطالبات بیان کرد: بیشترین مستند سازی مطالبات مربوط به اداره کل آموزش و پرورش و اداره کل ورزش و جوانان بوده است، علاوه بر این اجرای احکام صادره از طرف دستگاه قضایی 10 مورد بوده که ما با 45 سند بیشتر از سهمیه نیز اجرا کرده‌ایم.

وی در شرح عملکرد معاونت مدیریت و منابع انسانی اظهار داشت: ارزیابی عملکرد کارکنان، برگزاری دوره‌های آموزشی منطقه‌ای و کشوری، آموزش تخصصی ویژه مدیران از جمله برنامه‌های اجرا شده است که طرح چابک سازی نیروهای انسانی نیز در برنامه اداره کل قرار دارد.

صادقی افزود: طرح آرامش بهاری، سوگواره یاس نبوی در 313 بقعه متبرکه، طرح نشاط معنوی در 154 بقعه متبرکه، طرح ضیافت الهی در ماه مبارک، طرح ولایت علوی در  175 بقعه متبرکه، طرح بصیرت عاشورایی در 313 بقعه متبرکه، راه اندازی انجمن یاوران وقف و 117 مورد تجلیل از واقفین و فعالیت مراکز فرهنگی قرآنی در بقاع متبرکه از جمله طرح‌های اجرا شده در سال 94 است.

وی با اشاره به اجرای طرح حفظ قرآن کریم در بقاع متبرکه بیان کرد: در طرح حفظ قرآن سهمیه ما بیش از 25 هزار نفر بوده که این طرح را با حضور 31 هزار نفر انجام دادیم که آمار بسیار خوبی است، طرح حفظ قرآن در 4 سال نخست تمام شد و ما به دنبال این هستیم تا طرح ملی حفظ قرآن با حداقل 3 جزء را در امامزادگان و همچنین طرح تربیت قاریان را در برنامه ششم داشته باشیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در همین راستا با اشاره به طرح حفظ مجازی قرآن کریم گفت: این طرح در جوار مقبره علامه مجلسی برگزار می‌شود که امیدواریم در اجرای آن موفق باشیم.

وی درباره تمدید اسناد اجارات موقوفات بیان کرد: در بحث تمدید اسناد اجارات موقوفات سهمیه سال 94، 8 هزار و 54 سند بوده که باید با تمدید قرارداد اجاره می‌کردند که در این راستا ما بالاتر از سهمیه و 8 هزار و 130 مورد تمدید اجارات را داشته‌ایم.

صادقی افزود: سال گذشته در استان اصفهان 217 مورد وقف جدید و امسال 283 مورد داشتیم که در این زمینه با رشد 12 درصدی مواجه بوده‌ایم و این موضوع نشانگر توسعه فرهنگ وقف در جامعه است که در بیان نیات و مقاصد این موقوفات نیز باید به ساخت مسجد، حسینیه، حمایت از ایتام، دانش آموزان بی بضاعت، امور قرآنی و حوزه‌های علمیه اشاره کرد.

وی درباره مسائل مربوط به موقوفات هتل عباسی بیان کرد: مستأجر ما در این هتل بیمه ایران است، در حال حاضر ماهیانه مبلغی 30 میلیون تومانی اجاره می‌دهد و این قرارداد فعلاً 3 ساله است که هر سال 20 درصد باید افزایش پیدا کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به حضور خدام در بقاع متبرکه افزود: حضور خدام و هیئت امنا به صورت دائم در طول طرح آرامش بهاری برنامه ریزی شده و بحث امنیتی را با نیروهای انتظامی و امنیتی اجرا می‌کنیم تا خدمات رسانی بدون مشکل به زائران و مسافران انجام شود.

وی درباره بحث مربوط به موقوفه بودن شهر بهارستان تصریح کرد: قسمتی از فاز یک شهر بهارستان شامل موقوفه قلعه شور است و در آینده نزدیک محاکم قضایی نظر خود را در این باره اعلام می‌کنند.

صادقی درباره معرفی امامزادگان به زائران خارجی در طول اجرای طرح آرامش بهاری ویژه نوروز گفت: در طول سال کلاس‌های آموزشی را برای خدام داشته‌ایم و مراکز فرهنگی ما برای امامزادگانی که گردشگر و زائر خارجی دارند، مانند مسجد امام، مسجد جامع، زینبیه و مشهد اردهال دانشجویان مسلط به زبان خارجی را مستقر می‌کنیم تا در طول طرح پاسخگوی سوالات زائران خارجی باشند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره زمان برگزاری نماز در مصلی، بیان کرد: برگزاری نماز بر عهده هیئت امنا است که با وجود پیشرفت‌های عمرانی صورت گرفته امیدواریم سال 95 نماز جمعه با تعیین زمان از سوی هیئت امنا در مصلی اصفهان برگزار شود.

تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.