سرویس: دین و اندیشه 18:09 - شنبه 22 اسفند 1394

به بهانه سالروز شهادت ام‌ابیها

اگر حضرت زهرا(س) اکنون در میان ما بودند، چه مطالباتی داشتند

اگر حضرت زهرا(س) اکنون بودند و ما از حضور نعمت ایشان بهره‌مند می‌بودیم، ایشان از تک‌تک افراد جامعه اسلامی چه چیزی را مطالبه می‌کردند، آیا لحظه‌ای از خود پرسیده‌ایم چه کاری باید انجام دهیم که مورد تأیید ام‌ابیها(س) باشد؟

به گزارش اصفهان شرق؛ این دنیای اغواگر هر چقدر بشر را به سوی پیشرفت‌های علمی و رفاه نسبی سوق می‌دهد، بیشتر هم از یاد خدا تهی می‌سازد. چه بسا انسان در ظاهر به سلامت، امنیت، آرامش و سعادت دنیوی دست یافته، اما همچنان دنبال یک حلقه گمشده است.

این موارد می‌تواند در تک تک افراد جامعه بروز و ظهور داشته باشد، انسان‌هایی که بارها در محافل و مجالس مذهبی شرکت می‌کنند، اما همین که به پایان رسید، باز وارد این دنیای اغواگر می‌شوند و از اهدافی که باید دنبال شود، جا می‌مانند، در حالی که هیچ گاه به آرامش حقیقی نخواهند رسید.

در این میان، تنها راه چاره پاسخ به ندای فطرت است که همان توجه به ذات اقدس الهی است، درست است که نمی‌توان سره را از ناسره به راحتی تشخیص داد، ولی هستند کسانی که همانند چراغی مسیر تاریک زندگی را روشن می‌سازند، هر چند که 1400 سال پیش زیسته باشند و سخنان آن‌ها این روزها هم می‌تواند بهترین نقشه راه سعادت و کمال آدمی را رقم بزند.

بارها شنیده‌ایم که بزرگ بانویی بهانه خلقت بوده و تمام هستی به خاطر وجود نازنین ایشان آفریده شده است، کسی که سراسر زندگی‌اش لحظه‌ای از یاد خدا غافل نشده و چنان عبودیت و بندگی خدا را به منصه ظهور رسانیده است که بهترین فرزندان را به عالم بشریت تقدیم کرده که تنها فرزندان او لیاقت سرور جوانان اهل جنت را دارا هستند، در اینکه دختر نبوت، همسر ولایت و مادر امامت بی‌نظیر و حتی کم‌نظیر هستند شکی نیست، حال اگر ایشان اکنون زنده بودند و ما از حضور نعمت ایشان بهره‌مند می‌بودیم، حضرت فاطمه زهرا(س) از تک تک افراد جامعه اسلامی چه چیزی را مطالبه می‌کردند، در واقع خواسته ایشان از ما چه بود، آیا لحظه‌ای از خود پرسیده‌اید چه کاری باید انجام دهید که مورد تأیید ام‌ابیها باشد؟

برای پاسخ به این سؤال سراغ مهم‌ترین سخنان حضرت فاطمه(س) در زمان حیات پربرکتشان رفتیم، در کنکاش در خطبه فدکیه به مواردی دست یافتیم که کلیدواژه‌هایی را پیشروی ما قرار می‌دهد و ما را در اجرای بهتر مطالبات فاطمی رهنمون می‌سازد، ‌هر چند مواردی که در ذیل می‌آید، می‌تواند نقطه آرمانی جامعه شیعی باشد، اما نباید غافل بود که توجه به اینها می‌تواند در نشر فرهنگ فاطمی دخیل باشد و راه را برای ظهور هر چه زودتر حضرت حجت(عج) فراهم سازد:

1- ایمان و پاکی از شرک: فَجَعَلَ اللَّهُ الْایمانَ تَطْهیراً لَکُمْ مِنَ الشِّرْکِ

2-نماز: وَ الصَّلاةَ تَنْزیهاً لَکُمْ عَنِ الْکِبْرِ

3-زکات که موجب پاک ساختن روح و افزایش روزی می‌شود: وَ الزَّکاةَ تَزْکِیَةً لِلنَّفْسِ وَ نِماءً فِی الرِّزْقِ

4-روزه که باعث تثبیت اخلاص انسان می‌شود: وَ الصِّیامَ تَثْبیتاً لِلْاِخْلاصِ

5-حج که مایه استحکام دین است: وَ الْحَجَّ تَشْییداً لِلدّینِ

6-اقامه عدل که منجر به نزدیکی و تألیف قلب‌ها می‌شود: وَ الْعَدْلَ تَنْسیقاً لِلْقُلُوبِ

7-اطاعت از اهب بیت(ع): وَ طاعَتَنا نِظاماً لِلْمِلَّةِ

8-جلوگیری از تفرقه حول محور ولایت: وَ اِما مَتَنا اَماناً لِلْفُرْقَةِ

9-جهاد که مایه عزت اسلام و ذلت کافران و منافقان است: وَ الْجِهادَ عِزّاً لِلْاِسْلامِ

10-صبر: الصَّبْرَ مَعُونَةً عَلَی اسْتیجابِ الْاَجْرِ

11- امر به معروف و نهی از منکر که اصلاح حال عموم جامعه را به همراه دارد: وَ الْاَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلِحَةً لِلْعامَّةِ

12-احسان به والدین برای جلوگیری از خشم خدا: وَ بِرَّ الْوالِدَیْنِ وِقایَةً مِنَ السَّخَطِ

13-انجام صله رحم و ملزم بودن به پیوند خویشاوندی که باعث طول عمر می‌شود: وَ صِلَةَ الْاَرْحامِ مَنْساءً فِی الْعُمْرِ وَ مَنْماةً لِلْعَدَدِ

14-انجام قصاص که موجب احترام و حرمت خون‌ها می‌شود: وَ الْقِصاصَ حِقْناً لِلدِّماءِ

15-ملزم بودن به وفای نذر که انسان را در برابر آمرزش حق قرار می‌دهد: وَ الْوَفاءَ بِالنَّذْرِ تَعْریضاً لِلْمَغْفِرَةِ

16-کم نفروختن: تَوْفِیَةَ الْمَکائیلِ وَ الْمَوازینِ تَغْییراً لِلْبَخْسِ

17- حرمت نسبت ناروا دادن: وَ اجْتِنابَ الْقَذْفِ حِجاباً عَنِ اللَّعْنَةِ

18-توصیه به تقوای الهی: اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ، وَ لا تَمُوتُنَّ اِلاَّ وَ اَنْتُمْ مُسْلِمُونَ

 

فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.