سرویس: غیر تولیدی » نقلی 14:00 - یکشنبه 15 دی 1392

از دامن زن مرد به معراج رود

نگاهی به کانون های مادران شهر اصفهان

كانون های مادران با هدف پيشگيری از مشكلات فردی و خانوادگی و ارتقاء سطح آگاهي كليه بانوان شهر اصفهان فعاليت خود را در سال ۱۳۹۱ آغازكرد در حال حاضر با تعداد ۳۸۰۰ نفر عضو همچنان به فعاليت خود ادامه می دهد…

به گزارش اصفهان شرق به نقل از صاحب نیوز، حتما این سخن معروف و پرمحتوای امام خمینی (ره) را بارها شنیده اید که: «از دامن زن مرد به معراج رود»؛ این سخن و بسیاری دیگر از سخنانی که در مورد زنان از بزرگان خود شنیده ایم همه بر یک اصل تأکید دارند که همانا نقش عظیم و والای این قشر در جامعه و تأثیر آنان در تربیت و پرورش انسان های پاک و با ایمان و فرهیخته و آینده ساز است به طوری که در یک کلام امروز و فردای هر جامعه و ملتی وابسته به نوع رفتار و عملکرد زنان آن جامعه به ویژه در نقش مادری خود است.

زنان هم به صورت شخصیت های ویژه و برجسته و هم به صورت جمعی بزرگ در یک نقش عمومی و فراگیر در پیکره اجتماع نقش و مسئولیت بزرگی بر عهده دارند. ایشان نه تنها به عنوان نیمی از جمعیت جامعه که به عنوان رکن اساسی فرهنگ و تربیت و پرورش نسل های مختلف جامعه در همه دوران ها تأثیرات فراوانی برجای گذاشته اند به طوری که می توان گفت اگر در هر عصر و زمانی شاهد شکوفائی و موفقیت یک نسل در یک کشور بوده ایم –که توانسته اند پله های موفقیت را با گام های استوار زیر پا بگذارند- به طور حتم یک علت عمده آن زحمات و تلاش های زنان آن جامعه علی الخصوص در نقش مادری بوده است.

کانون مادران

کانون مادران

اما صرف اکتفا به نیروهای درونی زنان در راهبری نسل ها کافی نیست. مسلم است که یک زن در نقش مادر و نیز همسر نیاز به فراگیری آموزش های مختلفی برای تنظیم و اداره خانواده خود -شامل همسر و فرزندان و نیز دیگر افراد مرتبط با آنها- دارد که در صورت فقدان این دانش و آگاهی و عدم وجود جایگاهی برای راهنمائی و انتقال تعلیمات لازم به آنان، جامعه زنان دچار سوء تغذیه فکری و روحی خواهند شد و چه بسا نتوانند نقشی را که به عهده دارند به خوبی ایفا نمایند. پس لازم است مادران جامعه خود را در معرض آموزش های مناسب قرار دهند تا با اندیشه ای پویا و ذهنی توانا، دانش و اطلاعات کافی و مناسب، روحیه ای مستقیم و اراده ای استوار از پس وظایفی که بر عهده دارند برآیند.

مدیریت فرهنگی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان به دنبال احساس چنین نیاز مبرمی اقدام به تشکیل گروه هائی در سطح فرهنگسراهای سطح شهر اصفهان با عنوان کانون مادران نمود. کانون های مادران که با هدف پیشگیری از مشکلات فردی و خانوادگی و ارتقاء سطح آگاهی کلیه بانوان شهر اصفهان فعالیت خود را در سال ۱۳۹۱ آغازکرد در حال حاضر در سطح ۲۸ مرکز فرهنگی و فرهنگسرا و با تعداد ۳۸۰۰ نفر عضو همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد. در طی دوره های مختلف برگزار شده در این کانون ها، با توجه به تفکیک انجام شده، دسته بندی ها و نیازهای هر کدام از گروه های (مادران بدون فرزند یا مادران آینده، مادران دارای فرزند تا ۷سال، مادران دارای فرزند نوجوان (۷ تا ۱۵سال) و مادران دارای فرزند جوان (۱۵ سال به بالا) موضوعات مبتلا به مادران شهر اصفهان به شرح زیر با حضور اساتید خبره و مجرب مورد بحث و آموزش قرار گرفت:

موضوعات دوره اول:

۱) مدیریت ارتباط (درون خانواده و برون خانواده)

۲) مدیریت هیجانات

۳) معنویت در خانواده

۴) سلامت جسم

۵) ارتباط با فرزندان

موضوعات دوره دوم:

۱) مدیریت ارتباط (ارتباط با همسر، ارتباط با فرزندان و ارتباط با دیگران)

۲) مدیریت هیجانات

۳) کلیدهای زندگی

۴) کلیدهای سلامت

۵) ارتباط بافرزندان

و موضوعات دوره سوم شامل:

۱) فرزندانمان را بهتر بشناسیم

۲) سبک زندگی

۳) بایدها و نبایدهای یک زن ایده آل

۴) آموزش سواد رسانه ای

۵) مادران دارای فرزند کودک

۶) مادران دارای فرزند نوجوان

و بدین نحو سعی شد کلیه احتیاجات فکری و علمی یک مادر در جامعه امروز در نهایت دقت به وی آموزش داده شود. در کنار جلسات ویژه گروه ها، جلسات عمومی و فوق برنامه ای نیز برای اعضا طراحی گردید تا هر چه بیشتر محیط را صمیمی تر و برای استفاده مناسب تر مادران از این برنامه ها آماده نماید.

کانون های مادران سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان همچنان با تدبیر و روز آمدی بیشتر و استقبال فراوان مادران شهروند اصفهانی به فعالیت خود ادامه می دهند. شایسته است در دورانی که هجمه های فراوانی در جهت سست کردن پایه های خانواده و ایجاد تزلزل و شکاف بین نسل های مختلف اجتماع از سوی رسانه های مختلف ثبات جامعه را هدف گرفته اند، مادران دلسوز و غیرتمند با بهره گیری از این مائده ی گسترده، خود را در برابر این ابتلائات مصون نمایند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.