سرویس: غیر تولیدی » نقلی 15:32 - یکشنبه 15 دی 1392

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان:

اصفهان نمی تواند مصرف را مدیریت کند/ مصارف و منابع در حوضه آبریز زاینده‌رود بحرانی شده

سرانه مصرف خانگی آب در اصفهان ۱۶۲ لیتر است و این عدد نشان می‌دهد که اصفهان به هیچ عنوان توان مدیریت مصرف را ندارد و این درحالی است که مصارف و منابع در حوضه آبریز زاینده‌رود بحرانی شده و باید به آن به صورت ویژه نگاه کرد.

به گزارش اصفهان شرق به نقل از صاحب نیوز، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در نشست هماهنگی مدیریت بحران آب استان اصفهان که در سالن اجتماعات آبفای اصفهان برگزار شد، افزود: در حالی که در سال ۸۶ حدود ۸۰۰ هزار انشعاب در استان اصفهان داشتیم، اما در سال ۹۱ این رقم به بیش از یک میلیون رسیده است.

هاشم امینی  تصریح کرد: باید افق سرانه مصرف و توزیع آب شرب اصفهان مشخص شود و در همین راستا سیاست‌های برداشت آب نیز تدوین گردد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان معتقد است: بخش زیادی از کاهش مصرف آب از طریق فرهنگ سازی صورت می‌گیرد و باید این فرهنگ در بین مردم ایجاد شود که صرفه جویی در مصرف آب کم مصرف کردن نیست، درست مصرف کردن است.

امینی افزود: زمانی می‌شود این فرهنگ‌سازی را ایجاد کرد که اصحاب رسانه موضوع آب را دغدغه اصلی خود بدانند و این موضوع را به صورت جدی منتقل کنند.

مصارف و منابع در حوضه آبریز زاینده‌رود بحرانی شده

در ادامه این جلسه مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان نیز در سخنانی گفت: براساس افق ۱۴۱۴ حدود یک میلیارد آب در حوضه آبریز کمبود داریم و حتی اگر طرح‌های آب رسانی پیش رو نیز اجرایی گردد، این موضوع پاسخ افزایش جمعیت، تراکم صنایع و گسترش کشاورزی را نمی‌دهد.

مسعود میرمحمد صادقی با اشاره به اینکه میزان آب پشت سد زاینده‌رود ۱۱۱ میلیون مترمکعب است، افزود: مصارف و منابع در حوضه آبریز زاینده‌رود بحرانی شده و باید به آن به صورت ویژه نگاه کرد.

وی بیان داشت: زمان احداث سد زاینده‌رود میزان آب مورد نیاز اصفهان تنها ۵۰ میلیون مترمکعب بود، اما در شرایط فعلی سالیانه ۴۵۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان  با بیان اینکه در حال حاضر صنایع بیش از ۱۲۰ میلیون مترمکعب آب در سال مصرف می‌کنند، افزود: برای تأمین آب شرب به دنبال انتقال آب و استفاده بهینه از حوضه‌های مختلف هستیم.

میرمحمد صادقی خاطرنشان کرد: یکسری برداشت‌های ناصحیح سبب شده تا قضاوت‌های صحیحی در زمینه تأمین آب استان نشود و اگر این دیدگاه‌ها درست نشود، قطعاً دچار مشکل می‌شویم.

وی اضافه کرد: برخی از مسئولان معتقدند که فعالیت‌های تأمین منابع آبی در استان به صورت مخفیانه صورت می‌گیرد، در حالی که هرگز اینچنین نبوده و تمامی طرح‌های آب رسانی دارای مصوبه دولت است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان متذکر شد: اگر مسئولان به فریاد استان اصفهان نرسند، یک بحث استراتژیک ایجاد می‌گردد، چرا که خط مقدم مقابله با کویر مرکزی کشور هستیم و اگر قرار باشد یزد، کرمان، اصفهان به دلیل پیشروی کویر خالی از سکنه شوند، ایران دچار بحران می‌شود و به همین دلیل نباید برابر این طرح‌ها احساسی عمل کرد.

وی عنوان کرد: غیر از مصرف شرب و صنعت، حق آبه ها نیز هست که سند هزار ساله دارد و اگر جنبه حقوقی پیدا کند، به راحتی در محاکم قضایی قابل رسیدگی است.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.