سرویس: اقتصادی 08:30 - جمعه 21 اسفند 1394

صنعت خودروسازی ایران و لغو تحریم‌ها

گران‌فروشی خودرسازان داخلی ادامه دارد/ این‌بار پژو گران‌تر از نرخ جهانی عرضه می‌شود؟!

خودروی باکیفیت و برخوردار از استاندارهای جهانی سوار شدن مدت هاست که برای خودرو دوستان ایرانی و به قول معروف ماشین بازهای قشر متوسط و ضعیف به رویا تبدیل شده است. رویایی که بی تردید برداشته شدن تحریم ها و اجرایی شدن برجام نیز …

به گزارش اصفهان شرق؛ خودروی باکیفیت و برخوردار از استاندارهای جهانی سوار شدن مدت هاست که برای خودرو دوستان ایرانی و به قول معروف ماشین بازهای قشر متوسط و ضعیف به رویا تبدیل شده است. رویایی که بی‌تردید برداشته شدن تحریم‌ها و اجرایی شدن برجام نیز نمی‌تواند به آن تحقق بخشد چرا که حتی با ورود غول‌های خودروسازی به ایران نه نرخ خودروهای تولید داخل ارزان‌تر می‌شود و نه خودروهای خارجی وارد شده به ایران متناسب با جیب اکثریت مردم ایران خواهند بود.

در هر حال، ایرانی‌هایی که مدت هاست با پراید و پژو سر و کله می‌زنند و خودروهایی را سوار می‌شوند که فقط شکل ظاهری آن‌ها آن هم هر از گاهی تغییر می‌کند و موتور و قطعات‌‌‌ همان بی‌کیفیتی است که بود، با شنیدن اخبار مربوط به ورود غول‌های خودرو سازی آمریکایی و اروپایی به ایران بعد از اجرایی شدن برجام ذوق زده شده‌اند و خود را چند قدم به رویاهای خود نزدیک‌تر می‌بینند.

هر چند که به نظر نمی‌رسد نرخ خودروهای آمریکایی و اروپایی درجه یک، در صورت ورود و حتی ساخته شدن در ایران، آنقدر ارزان باشد که قشر متوسط بتوانند از این خودرو‌ها استفاده کنند اما در حال دیده شدن آن‌ها در خیابان‌های کلان شهر‌ها به جای انواع ماشین چینی و پراید و پژو می‌تواند چشم نواز باشد. البته در این میان نکته اینجاست که پژو و رنو دوباره قصد دارند به صورت جدی به بازار ایران باز گردند و قراردادهایی نیز در این خصوص بسته شده است.

درواقع پژو به عنوان شریک بدقول و عهد شکن ایران بار دیگربه ایران باز خواهد گشت. این شرکت فرانسوی که با اعمال تحریم‌ها ایران را تنها گذاشت و ضرر و زیان زیادی به صنعت خودروی کشور وارد کرد اما در حالی به ایران باز می‌گیردد که محصولاتش با تولید ایران به فروش می‌رسید و حالا قرار است با چند خودروی جدید به بازار ایران باز گردد. در این میان شرکت‌های انحصاری خودروی ایران یعنی سایپا و ایران خودرو که بار‌ها و بار‌ها ثابت کرده‌اند تنها به دنبال سود شخصی خود هستند و ابایی از گران فروختن خودرو‌ها به مردم ندارند.

گرانفروشی خودروسازان از آغاز تا امروز

هنوز از یاد‌ها نرفته است که در آستانه تحریم‌های بین المللی و کمی قبل از آن خودرو سازان از اولین‌هایی بودند که درخواست‌های زیادی برای افزایش قیمت تولیداتشان را در سال ۹۰ مطرح کردند. در آن زمان نه خبری از تحریم بود و نه خبری از نوسانات نرخ ارز. البته این در خواست‌ها به این معنا نبود که نرخ خودرو به عنوان مثال از سال ۸۴ تا ۹۰ ثابت بود بلکه افزایش قیمت‌ها از سوی خودروسازان در چند مرحله پیش از آن شروع شده بود و نرخ‌ها افزایش داشتند اما خودروسازان باز هم فرا‌تر از آن در خواست تغییر نرخ‌ها و گرتان شدن تولیداتشان را داشتند. اما در هر حال ساز گرانی‌های هرروزه از سال ۹۰ کوک شد و بعد از ان به بهانه تحریم‌ها، نبود قطعات، افزایش نرخ دلار و ارز، مالیات و اضافه کردن امکاناتی مانند یورو ۴، ایربگ و… که برای هر خودروی استانداردی لازم است و بالا بودن تعرفه‌های وارداتی همه و همه باعث شد خودرو هر روز گران‌تر و گران‌تر شود تا جایی که قیمت پراید از ۶ میلیون به ۱۵ میلیون برسد و پژو پارس از ۱۴ میلیون به ۳۰ میلیون ارتقا قیمت داشته باشد.

حالا اما با برداشته شدن تحریم‌ها این بهانه‌ها یک به یک برداشته شده است، اما به نظر می‌رسد خودروسازان همچنان به دنبال راهی برای گران‌تر عرضه کردن خودرو‌ها به مردم هستند.

عرضه پژو گران‌تر از بازار جهانی؟!

به تازگی نیز، اعلام قرارداد با پژو برای تولید سه خودروی جدید در ایران با سرمایه گذاری مشترک ایران خودرو و پژو در حالی اعلام شده است که بر اساس اعلام ایران خودرو قیمت تمام شده این سه خودرو ۴، ۱۴ و ۱۷ میلیون تومان از قیمت همین خودرو‌ها در بازار امارات متحده عربی گران‌تر است.

قیمت تمام شده این سه خودرو در ایران در حالی گران‌تر از قیمت آن‌ها در بازارهای جهانیست که اجرت کارگر ایران فاصله بسیاری با اجرت یک کارگر فرانسوی داشته و هزینه تمام شده در ایران به مراتب نسبت به کشور گران قیمت فرانسوی پایین‌تر است و در واقع حقوق کارگر ایرانی به کارگران ارزان هندی و چنی نزدیک است تا کارگران اروپایی.

بر اساس آمار، حقوق هر ساعت کار یک فرد شاغل در بازار کار ایران ۳۷۱۱ تومان معادل ۱. ۱۲ دلار، فرانسه ۲۷۱۹۲ تومان، چین ۶۷۱۸ و در هند ۴۵۰۰ تومان است.

البته بار‌ها دیده شده است که خودروسازان برای جذب مشتری، نرخ‌های پیش از تولید را بسار ارزان‌تر از نرخ‌های فروش نهایی اعلام می‌کنند مانند اتفاقی که برای خودروی ال ۹۰ و دنا افتاد و قیمت‌های عرضه آن‌ها بسیار بیشتر از نرخ اولیه‌ای بود که اعلام شد و حالا با توجه به این تجربه، به نظر می‌رسد این نرخ‌های گران‌تر از بازار جهانی اعلام شده، باز هم در هنگام عرضه و فروش گران‌تر خواهند بود!

باید منتظر ماند و دید با آغاز فعالیت پژو در ایران در سال ۹۵، این بار خودروسازان چه بهانه‌هایی را برای گرانی جور می‌کنند. شاید اگر بازار خودروی ایران تنها کمی رقابتی‌تر بود این اتفاقات به سادگی رخ نمی‌داد تا هر روز شاهد گرانی نرخ خودرهای نه چندان با کیفیت در بازار باشیم.

فردانیوز

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.