سرویس: اجتماعی 08:02 - جمعه 21 اسفند 1394

پرطرفدار­ترین مقاصد سفر ایرانیان کجاست؟

با توجه به آمارهای موجود، مقصد اول ایرانی ­ها به خصوص در فصل تابستان که به علت تعطیلات عمده سفرها در آن صورت می­ گیرد، کشور ترکیه است. این حجم زیاد سفر به چند کشور به خصوص، ناشی از برنامه ریزی دقیق و سیاست­ های کشورهای مقصد است.

به گزارش اصفهان شرق؛ چرا گردشگران ایرانی با وجود نرخ بالای ارز، باز هم کشورهایی نظیر ترکیه و یا شیخ­ نشین­ های حاشیه خلیج فارس را به شهرهای دیده نشده داخلی ترجیح می­ دهند و با خود حجم عظیمی از ارز را خارج می­ کنند؟

آیا قیمت بالای اقامت در هتل­ ها و یا اقامتگاه­ ها، در کنار کیفیت پایین خدمات ارائه شده به مردم، باعث این خروجمی ­شود؟

نوروز فرصت خوبی است برای جلب گردشگر ایرانی به سمت ایران، رسانه ملی دارای قابلیت­ های فراوانی است، برای جلب توجه مسافران نوروزی به جاذبه های توریستی یکی از ممتازترین مناطق جهان، یعنی ایران.

پرطرفدار­ترین مقاصد سفر ایرانیان کجاست؟

 sahebnews-101454_752

آمارها نشان می­ دهد بین سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳، پربازدیدترین مقصد مسافران ایرانی کشور ترکیه و سپس عراق بوده است.

sahebnews-101457_170

 با توجه به آمارهای موجود، مقصد اول ایرانی ­ها به خصوص در فصل تابستان که به علت تعطیلات عمده سفرها در آن صورت می­ گیرد، کشور ترکیه است. این حجم زیاد سفر به چند کشور به خصوص، ناشی از برنامه ریزی دقیق و سیاست­ های کشورهای مقصد است. برخی از آنها می­ دانند، ایرانی برای تفریح و خرید سفر می­ کند بنابراین فضای مناسب را برای او فراهم می­کنند تا احساس رضایت کامل کند و مشتری ثابت گردد.

رونق گردشگری ترکیه با مسافران ایرانی

براساس آمار ترک ها، در سه ماه اول سال ۲۰۱۵ میلادی در مجموع ۶ میلیون و ۹۶۷ هزار و ۴۸۷ گردشگر خارجی به ترکیه سفر کردند که سهم گردشگران ایرانی در این رقم برابر ۵۸٫۷ درصد شد. استانبول به تنهایی حدود ۳۸۷۰۰۰ ایرانی را در سال ۲۰۱۳ به خود جذب کرده است.

در آوریل ۲۰۱۳ میلادی هم ۶۷ هزار و ۹۸۸ گردشگر ایرانی به ترکیه سفر کرده بودند که این رقم در آوریلگذشته به ۸۰ هزار و ۴۶۰ نفر و در آوریل سالجاری به ۹۲ هزار و ۳۱۰ نفر رسید. به همین ترتیب در سهماه اول سال ۲۰۱۳ میلادی ۳۳۱ هزار و ۴۷۸ گردشگر ایرانی به ترکیه سفر کرده بودند که این رقم در سهماهه اول سال گذشته به ۵۰۲ هزار و ۷۷۶ نفر و در سه ماه امسال به ۵۲۷ هزار و ۸۲۶ نفر رسید. ورودگردشگران ایرانی به ترکیه در حالی به ارقام قابل توجهی رسیده است که هنوز نمیتوان از افزایشیملموس در سفر گردشگران ترکیه به ایران خبر داد. در این زمینه تلاشها و گفتوگوهایی بین دستاندرکاران صنعت گردشگری ایران و ترکیه صورت گرفته و قرار است در قالب همکاریهای دو کشور ضمنتشویق سفر گردشگران ترکیهای به ایران، با همکاری آژانسهای سیاسی، بخشی از گردشگران خارجیکه به ترکیه سفر میکنند، به ایران نیز هدایت شوند. [۱]

سخن آخر

گردشگرانی که قصد تفریح و خوشگذرانی دارند ایران را انتخاب نخواهند کرد، گردشگرانی که به ایران می­آیند علاقمند به فرهنگ هستند و می­ خواهند ایران را به عنوان یکی از کانون ­های بزرگ بشری در دنیا بیشتر بشناسند.طبق آمار مرکز پژوهش­ های مجلس، ۸۳ درصد سفرهای خارجی ایرانیان تفریحی است. متاسفانه در صنعت جهانگردی کشور تعادل بین تعداد گردشگران ورودی و خروجی وجود ندارد و این امر در واقع آسیب­ زننده به اقتصاد است.شاید یکی از راهکارهای برون رفت از این عدم تعادل، کم بودن عوارض خروج مسافرت­ های تفریحی است که می­ توان با افزایش این عوارض با هدف تامین مالی برای بهبود صنعت گردشگری و به­ خصوص رونق گردشگری داخلی، حتی مسافرت­ های داخلی را افزایش داد. امید است در دوران پسا تحریم و شرایط جدید، شاهد روند مثبت در این زمینه باشیم.

 


[۱]– خبرآنلاین، ۷/ ۴/ ۱۳۹۴

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.