سرویس: دسته‌بندی نشده 03:03 - یکشنبه 15 دی 1392

حجت الاسلام حاج شیخ علی رهبر:

جشنواره فیلم مردمی عمار حرکتی مردمی و پایدارخواهد ماند

برخی فکر می کنند که یک انسان انقلابی هرچه از سیاست فاصله بگیرد، متحول تر است مگر می شود یک فرد عارف و هنرمند نسبت به این که مردم در گمراهی بیفتند؛ بی تفاوت باشد.

به گزارش پایگاه خبری اصفهان شرق: آیین افتتاح چهارمین جشنواره فیلم مردمی عمار با حضور جمعی از خانواده های شهدا و حجت الاسلام و المسلمین علی رهبر در تالار سوره حوزه هنری برگزارشد.

استاد دانشگاه و پژوهشگر مسائل دینی با اشاره به این که دلیلی برای عدم ماندگاری حرکت های مردمی وجود ندارد، گفت: جشنواره فیلم مردمی عمارتداوم نگاه به آسیب های فتنه ۸۸ است و حرکتی مردمی و پایدارخواهد ماند.

حجت الاسلام رهبر در این آیین با اشاره به بیان مقام معظم رهبری« اندیشه هایی که هنرمندانه عرضه نشوند؛ شانس ماندگاری ندارند»، افزود: هنر در خمیر وضمیر انسان وارد شده است.

این استاد دانشگاه گفت: ماجرای هنر به قدری جدی است که سوخته دل و مشتعل ترین بانوی عالم در میان مردان کوفی با واژه هایی هنرمندانه با مردم صحبت می کند.

وی تصریح کرد: من ندیدم متنی را که پیشوایان دین ارائه کرده باشند و خالی از هنر باشد.

*هنر با قرآن عینیت دارد

حجت الاسلام رهبر اظهار داشت: هنر با قرآن عینیت دارد و اگر یک «واو» از قرآن بردارید به هنر جامع و ارگانیک آن خدشه وارد کرده اید.

وی بابیان این که هنر، فرهنگ و زیبایی سه بعد اساسی برای یک حرکت است، بیان کرد: آیا به هر چیزی که جذاب است می توان گفت زیباست؟!!به نظر می آید از ابتدا یک محدوده هایی را مشخص می کنند و به جاذبه های این محدوده زیبایی می گویند همانند قرآن که در سمع و بصر تکیه داده و رخنه کرده است.

حجت الاسلام رهبرادامه داد: قرآن کریم می فرماید: شما در بطن مادرانتان بودید و چیزی نمی دانستید. انسان به دنبال تجسم گرایی و دیدن برزخی رفتارهاست، بنابراین قرآن خود عمل را می بیند، جزا وتصویر آن را نمی بیند.

*کربلا یک هنر تجسمی است

وی کربلا را یک هنر تجسمی دانست و اذعان داشت: شعارهایی که ۶۰ سال پیش دادیم، تندیس هایش به نمایش در آمده است و سر تعزیه تجسمی بودن آن است.

این شاعر و پژوهشگر مسائل دینی گفت: انقلابی، هنرمند و عارف بودن قابل جمع است؛ یک عارف سوخته و سوته دل پیدا کنید که عاری از هنر باشد.به قول خواجه شیراز حافظ کسی که ازهنر خالی است چیزی نمی ارزد.، آدم شدن و فهم شدن هنر است.

حجت الاسلام رهبر اظهار داشت: گاهی اوقات تعدادی فکر می کنند که یک انسان انقلابی هرچه از سیاست فاصله بگیرد، متحول تر است. مگر می شود یک فرد عارف نسبت به این که مردم فوج فوج در گمراهی بیفتند؛ بی تفاوت باشند« اگر بینی که نابینا و چاه است/ اگر خاموش بنشینی گناه است».

*حضرت رسول اکرم(ص)عارف ترین ،هنرمند ترین و انقلابی ترین انسان ها است

وی عارف ترین، هنرمند ترین و انقلابی ترین انسان ها را حضرت رسول اکرم(ص) برشمرد و تصریح کرد: پس از نبی مکرم اسلام حضرت علی(ع) عارف ترین انسان ها در روی کره زمین بوده است.

حجت الاسلام رهبر گفت: بخشی از ناقد شدن گفتار، کردار و اشعار و افکار باماست، اما بخشی دیگر از آن به دست خداوند است. ماهمانند سفینه ای که به فضا می فرستیم نیستیم که تضمین برگشت نیز با ما باشد فقط اعزام با ماست.

وی اضافه کرد: هنگامی که خداوند متعال در پشت نوشته ای قرا بگیرد؛ جهانی می شود« و ما رمیت اذا رمیت» وقتی حرکتی برای خدا بخواهد انجام شود، باید در آن درد و سوز و التهاب باشد« سخن کز سوز دل تابی ندارد/چکد گر آب از آن آبی ندارد».

وی ادامه داد: روح ما دو کانون دارد کانون عقل و کانون دل و در کانون دل چهار نوع فعالیت حقیقت گرایی، معبود گرایی، اطلاق گرایی و زیبایی گرایی وجود دارد.

این استاد دانشگاه با بیان این که باید در فیلم ها پیام های غیر مستقیم وجود داشته باشد که امروز جای این پیام ها خالی است، اظهار داشت: اتفاقی که در فیلم قابل پیش بینی باشد هنرمندانه نیست. پیام ها در فیلم باید غیر مستقیم ارائه شود. مانند ویتامینی که در سرم بیمار می زنند و او نمی فهمد.

وی با اشاره به این که آمریکایی ها در ساخت فیلم هایشان از چاشنی هنر استفاده می کنند، گفت: جنایت هایی را که آنها به تصویر می کشند با بک گراند اذان است که هرگاه بیننده صدای اذان راشنید به یاد قتل و غارت بییفتد و وای وای کند.

حجت الاسلام رهبربا اشاره به این که نشانه هنرمند بودن گذاشتن موی بلند نیست، بیان کرد : انسان اگر به هنر وابسته شود به هنر و خدای هنرش دل می بندد نه این که ظاهرش را متفاوت تر از انسان های دیگر بیاراید، گویی تافته جدا بافته است. هوشی که با خوردن کندر بیاید با خوردن پنیر از بین می رود.

منبع: صاحب نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.