اصفهان شرق

تنها راهبرد کاهش وقوع جرم تمرکز بر نظام پیشگیری است

کدخبر: 94065
1394/12/20 در ساعت 08:08

به گزارش اصفهان شرق؛ مهدی امیری اصفهان در همایش پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و وقوع جرم در دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان (اصفهان) اظهار داشت: قرآن کریم به مسئله علم توجه ویژه‌ای داشته است، در قرآن کریم آمده است “به چیزی که علم آن را ندارید، توقف نکنید” و ما همگی موظف هستیم تا به سمت کمال و رشد حرکت کنیم و در قانون اساسی نیز به این موضوع اشاره‌شده است، ولی در عمل مغایرت‌های جدی با قانون و حرکت به سمت رشد وجود دارد و ما باید بررسی کنیم؛ چه کردیم که این مقدار ناهنجاری در جامعه دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه اصلی‌ترین زمینه وقوع جرم عزم شیطان است گفت: عواملی دیگری همچون رویکردهای ارزشی، ضعف سبک زندگی، عدم تناسب نظام‌های پایشی و کنترلی و بهره‌مندی نامناسب از تکنولوژی‌های نوین از عوامل وقوع جرم هستند.

قائم‌مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: با توجه به دانش مدارانه بودن پیشگیری، شناخت عرصه وقوع جرم و آسیب‌های ناشی از آن می‌تواند به دانش مدارانه بودن پیشگیری کمک کند.

وی با تأکید بر مسئله شناخت جمعیت، گفت: توجه به مخاطبینی که در دسترس آسیب‌های اجتماعی و وقوع جرم قرار دارند، بسیار مهم است و با توجه به جوان بودن جمعیت کشور ما و شرایطی که جوانان دارند بیشتر در معرض جرم و آسیب قرار می‌گیرند.

امیری اصفهانی با بیان اینکه دنیای مجازی در حال غلبه بر دنیای واقعی است، تصریح کرد: در دنیای واقعی قوانین دینی، عرفی و اجتماعی وجود دارد و با توجه به این الزامات شاهد وقوع جرم و جنایات هستیم؛ حال با توجه به اینکه دنیای مجازی با یک سرعت بسیار زیاد در حال پیشی گرفتن است و این دنیای مجازی الزامات دنیای واقعی را نیز ندارد پس دنیای مجازی به‌مراتب خطرناک‌تر از دنیای واقعی است.

وی افزود: پیشرفت فناوری در کشور ضرورت دارد و از طرف دیگر این فناوری بدون مرز معنا پیدا می‌کند و در اینجا یک تعارض مشخص وجود دارد که نیازمند حل شدن است و پاسخ مناسب این تعارض را باید در محافل علمی جستجو کرد.

قائم‌مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: امروزه نرخ جرم در جامعه بشری نسبت به نرخ رشد جمعیت فزونی گرفته است و این اصلی‌ترین چالشی است که دنیای بشری باید با آن مقابله کند و تنها راهبرد خروج از این مشکل تمرکز بر نظام پیشگیری و توجه به شئونات است که در قانون تازه تصویب‌شده در مجمع تشخیص مصلحت نظام به آن اشاره‌ شده است.

وی گفت: پیشگیری بدون پیش‌نگری امکان‌پذیر نیست و برای پیشگیری باید آینده‌پژوهی را در دستور کار قرارداد و نقش مردم در کنار حاکمیت می‌تواند منجر به ایجاد احساس مسئولیت اجتماعی واداری شود و در این هنگام نقش دانشگاه به‌عنوان یکی از اثرگذارترین نهادها مشخص می‌شود.