سرویس: غیر تولیدی 08:08 - پنجشنبه 20 اسفند 1394

قائم‌مقام معاونت اجتماعی قوه قضائیه در اصفهان:

تنها راهبرد کاهش وقوع جرم تمرکز بر نظام پیشگیری است

قائم‌مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: تنها راهبرد کاهش وقوع جرم تمرکز بر نظام پیشگیری و توجه به شئونات است که در قانون تازه تصویب‌شده در مجمع تشخیص مصلحت نظام به آن اشاره‌ شده است.

به گزارش اصفهان شرق؛ مهدی امیری اصفهان در همایش پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و وقوع جرم در دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان (اصفهان) اظهار داشت: قرآن کریم به مسئله علم توجه ویژه‌ای داشته است، در قرآن کریم آمده است “به چیزی که علم آن را ندارید، توقف نکنید” و ما همگی موظف هستیم تا به سمت کمال و رشد حرکت کنیم و در قانون اساسی نیز به این موضوع اشاره‌شده است، ولی در عمل مغایرت‌های جدی با قانون و حرکت به سمت رشد وجود دارد و ما باید بررسی کنیم؛ چه کردیم که این مقدار ناهنجاری در جامعه دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه اصلی‌ترین زمینه وقوع جرم عزم شیطان است گفت: عواملی دیگری همچون رویکردهای ارزشی، ضعف سبک زندگی، عدم تناسب نظام‌های پایشی و کنترلی و بهره‌مندی نامناسب از تکنولوژی‌های نوین از عوامل وقوع جرم هستند.

قائم‌مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: با توجه به دانش مدارانه بودن پیشگیری، شناخت عرصه وقوع جرم و آسیب‌های ناشی از آن می‌تواند به دانش مدارانه بودن پیشگیری کمک کند.

وی با تأکید بر مسئله شناخت جمعیت، گفت: توجه به مخاطبینی که در دسترس آسیب‌های اجتماعی و وقوع جرم قرار دارند، بسیار مهم است و با توجه به جوان بودن جمعیت کشور ما و شرایطی که جوانان دارند بیشتر در معرض جرم و آسیب قرار می‌گیرند.

امیری اصفهانی با بیان اینکه دنیای مجازی در حال غلبه بر دنیای واقعی است، تصریح کرد: در دنیای واقعی قوانین دینی، عرفی و اجتماعی وجود دارد و با توجه به این الزامات شاهد وقوع جرم و جنایات هستیم؛ حال با توجه به اینکه دنیای مجازی با یک سرعت بسیار زیاد در حال پیشی گرفتن است و این دنیای مجازی الزامات دنیای واقعی را نیز ندارد پس دنیای مجازی به‌مراتب خطرناک‌تر از دنیای واقعی است.

وی افزود: پیشرفت فناوری در کشور ضرورت دارد و از طرف دیگر این فناوری بدون مرز معنا پیدا می‌کند و در اینجا یک تعارض مشخص وجود دارد که نیازمند حل شدن است و پاسخ مناسب این تعارض را باید در محافل علمی جستجو کرد.

قائم‌مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: امروزه نرخ جرم در جامعه بشری نسبت به نرخ رشد جمعیت فزونی گرفته است و این اصلی‌ترین چالشی است که دنیای بشری باید با آن مقابله کند و تنها راهبرد خروج از این مشکل تمرکز بر نظام پیشگیری و توجه به شئونات است که در قانون تازه تصویب‌شده در مجمع تشخیص مصلحت نظام به آن اشاره‌ شده است.

وی گفت: پیشگیری بدون پیش‌نگری امکان‌پذیر نیست و برای پیشگیری باید آینده‌پژوهی را در دستور کار قرارداد و نقش مردم در کنار حاکمیت می‌تواند منجر به ایجاد احساس مسئولیت اجتماعی واداری شود و در این هنگام نقش دانشگاه به‌عنوان یکی از اثرگذارترین نهادها مشخص می‌شود.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.