سرویس: غیر تولیدی 15:50 - چهارشنبه 19 اسفند 1394

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان اصفهان:

کار اجرایی از وظیفه ارشاد خارج است/ تعلق 30 درصدی مجوزهای داده شده به گروه‌های موسیقی پاپ

حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی گفت: وظیفه ما ورود به کار اجرایی نیست و اداره فرهنگ و ارشاد باید از تصدی‌گری خارج شود.

به گزارش اصفهان شرق، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان پیش از ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه با اشاره به گزارش یک ساله اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، گفت: سیاست‌ها و راهبردها مهم‌ترین بخش فعالیت‌های اداره ارشاد است و در 10 عرصه اصلی فرهنگ و هنر سند 1404 تدوین و ماه گذشته با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد رونمایی شد.

حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی با توجه به سند 1404 اظهار کرد: برای تدوین این سند از کارشناسان هر رشته نظرخواهی شده و پس از بررسی و تهیه شاخص‌ها، به کارشناسان جهت بررسی مجدد بازگرداننده شد.

وی افزود: تمدن نو، تدین نو می‌طلبد و اگر اعتقاد داریم زیست مردم تغییر کرده باید تدین را در قالب‌های جدید بر مبنای اصول تغییرناپذیر ارائه کنیم زیرا بسنده کردن به برنامه‌های سابق و ارزیابی از وضعیت موجود راه به جایی ندارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان عشق به ارزش‌ها را شرط لازم دانست و ادامه داد: علاقه به ارزش‌ها شرط کافی نیست و اگر برنامه‌ریزی منسجم صورت نگیرد عشق به ارزش‌ها نیز نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.

ارزانی ضمن اشاره به اینکه در حوزه فرهنگ از ابزار رقابتی باید استفاده کرد، تاکید کرد: یعنی اگر معتقدیم دشمن به وسیله فیلم و سریال به تهاجم فرهنگی می‌کند باید با همین ابزار مقابله کنیم، نمی‌شود مردم را محدود کرد و مثلاً گفت ماهواره نبینند.

وی با انتقاد از عدم حمایت نهادهای فعال در حوزه فرهنگ از یکدیگر بیان کرد: اگر غرب شخصیتی ارائه می‌کند و حتی کودکان ما در جمهوری اسلامی از آن استقبال می‌کنند به این دلیل است که قبل از آن در فیلم‌ها و پویانمایی‌ها به تصویر کشیده و زمینه‌سازی لازم را انجام داده است؛ این همان زنجیره ارزش است که متأسفانه کمتر شاهد آن هستیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان وظیفه اصلی این نهاد را هدایت، حمایت و نظارت در حوزه فرهنگ و هنر عنوان کرد و گفت: وظیفه ما ورود به کار اجرایی نیست و اداره فرهنگ و ارشاد باید از تصدی‌گری خارج شود، لیکن هرگونه جشن، همایش و اجلاس که فرهنگ و ارشاد برگزار می‌کند اگر در این راستا بوده و باشد درست است در غیر این صورت باید تجدیدنظر کنیم.

وی افزود: ورود به برنامه‌های اجرایی باعث تداخل برنامه‌های سمن‌ها و به صورت کلی بخش خصوصی می‌شود و رقابت را شکل می‌دهد، سیاست وزارت و اداره فرهنگ و ارشاد در امتداد اصل 44 واگذاری به بخش خصوصی است، البته نظارت و قیدوبندهای لازم را نیز باید توجه داشت.

ارزانی به 80 سالگی هنرستان هنرهای زیبای پسران و دختران اصفهان در سال آینده اشاره کرد و گفت: سال آینده طی جشنی از دانش آموختگان این مجموعه آموزشی با حضور استاد فرشچیان تجلیل خواهد شد، همچنین تاریخ این هنرستان در قالب یک کتاب به صورت مکتوب درمی‌آید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان خاطرنشان کرد: تمامی کنسرت‌هایی که از طرف ارشاد مجوز گرفت بدون هیچ مشکلی اجرا شد که این حاکی از نظارت درست این اداره است.

وی با اشاره به علاقه جوانان به موسیقی پاپ از حدود 30 درصد مجوز به این رده سخن گفت و خاطر نشان کرد: حدود 30 درصد از مجوزهای داده شده به کنسرت‌ها به گروه‌های موسیقی پاپ تعلق داشته که در سه سالن نگین سپاهان شهر، ملک شهر و کوثر ارتش به اجرای خود پرداخته‌اند.

ارزانی ضمن ارزیابی خوب از وضعیت سینمایی استان بیان داشت: پس از تهران رتبه دوم را در تولید آثار سینمایی داریم؛ برگزاری جشنواره فجر به جز تهران در سه استان دیگر انجام شد که یکی از آن‌ها اصفهان بود و علی‌رغم انتقاداتی که وجود داشت توانستیم تمام فیلم‌هایی که در بسته تعریف شده از تهران بود را خریداری و اکران کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان وی در پایان تأکید کرد: برای جشنواره 95 از ابتدای سال اعلام می‌کنیم به تهران و در صورت تمام فیلم‌های جشنواره را در اصفهان اکران خواهیم کرد؛ از لحاظ تعداد سینما از 6 سینما در سال 92 به 20 سینما در سال 94 رسیدیم و مطمئناً در سال 95 وضعیت بهتری خواهیم داشت.

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.