سرویس: سیاسی 08:30 - چهارشنبه 19 اسفند 1394

از کلید تدبیر تا امید به آفتاب تابان؛

برجام با زندگی مردم چه کرد!

هیچ کس منکر تاثیر رفع تحریم بر فضای ایران نیست ولی گره زدن سیاست با معیشت مردم نیز در اصول حاکمیت نباید جای داشته باشد. رسانه ها اگر گزارش یا تحلیلی نوشته اند بر مبنای آمار و ارقامی بوده توسط منابع دولتی اعلام شده و آمار اگر صحیح باشد، دروغ نمی گوید.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از صاحب نیوز، «مردم و رسانه‌های منصف برجام را احساس می‌کنند اما برخی از رسانه‌ها برایشان بسیار سخت است که مدتی چیز دیگری را به مردم گفتند و حال واقعیت دیگری مشهود شده و این برای آنها خیلی سخت است.همه باید توبه کنند، توبه چیز بدی نیست خیلی‌ها می‌گفتند که مگر می‌شود هم سانتریفیوژها و چرخ اقتصادی کشور با هم بچرخد که این امر محقق شد و دیدند که هم سانتریفیوژ می‌چرخد هم بانک مرکزی.» این سخنان رییس جمهور در اولین نشست خبری پس از انتخابات است.

آفتاب تابان

نشستی که برای نخستین بار از برجام به عنوان آفتاب تابان یاد می شود که البته فقط مردم و رسانه های منصف می توانند گرمای آن را احساس کنند.
کسانی که در جیب پول ندارند، در واپسین روزهای سال ۹۴به دلیل حجم زیاد کالا در انبار کارخانه، تعدیل نیرو شده اند و یا به واسطه رکود در مرز ورشکستگی قرار گرفته اند، به طور حتم معنای آفتاب تابان را نمی دانند.

هیچ کس منکر تاثیر رفع تحریم بر فضای ایران نیست ولی گره زدن سیاست با معیشت مردم نیز در اصول حاکمیت نباید جای داشته باشد.
رسانه ها اگر گزارش یا تحلیلی نوشته اند بر مبنای آمار و ارقامی بوده توسط منابع دولتی اعلام شده و آمار اگر صحیح باشد، دروغ نمی گوید. رسانه ها باید منصف باشند اما مسوولان کشور نیز به غیر از حل مشکلات کشور با افزایش واردات، باید انصاف را رعایت کنند.

چگونه است که در ابتدای شکل گیری دولت یازدهم اکثر مسوولان، مشاوران و وزرای این دولت تمامی مشکلات کشور را از کم آبی تا افزایش نرخ طلاق را به وجود تحریم ها نسبت دادند اما پس از ماجرای ژنو همان افراد در رسانه های گروهی و صدا و سیما اعلام کردند که از برجام نباید انتظار فوق العاده داشت چرا که مشکلات کشور به علت معضلات مدیریتی است و در نهایت سهم تحریم ها در مشکلات مردم و کشور کمتر از۲۰درصد است و امروز پس از انتخابات مجلس، برجام به آفتاب تابان تبدیل می شود که زندگی مردم و تغییر داده است!

ادامه تهدید ها و معامله پایاپای

رییس جمهور اعلام می کند که «ایران جایگاه خودش را در صادرات نفت باز یافته است.در این مدت کوتاه ۴۰۰ هزار بشکه اضافه کردیم و روز به روز به این رقم اضافه می‌شود ولی برای رسیدن به جایگاه قبلی در صادرات نفت چند ماه نیاز داریم.» امید است این سخن همانند ماجرای سوییفت نباشد که هنوز در هیات دولت نیز بر سر آن اختلاف نظر وجود دارد.

این سخنان در حالی مطرح می شود که پایگاه اطلاع رسانی finanz.ru به تازگی اعلام کرده است که «از لحظه امضای موافقتنامه تاریخی در مورد برنامه هسته‌ای ایران که اجازه داد کشور فروش نفت در بازارهای جهانی را از سر گیرد ۶ هفته سپری شده اما فروش نفت فقط به اندازه یک سوم نیم میلیون بشکه‌ برنامه ریزی شده رش کرده است.»

بی ان پی پاریباس اس ای«(BNP Paribas SA) اعلام می‌کند ایران فی‌الواقع در هر قدم از احیای استخراج نفت در میادین رو به کهنه شدن گرفته تا بانک‌های خودداری کننده از انجام پرداخت‌ها با مشکل مواجه می‌شود.»

«هاری چیلینگیریان استراتژیست کمپانی در لندن نیز گفت: ایران طی احیای سهم خود در بازار که توسط دیگر اعضای اوپک تصرف شده و همچنین حین احیای استخراج تا سطح قبل از مجازاتها با موانع موقت مواجه می‌شود. تهدید کاندیداهای جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در مورد لغو موافقتنامه هسته‌ای ایران باعث می‌شود اکثر بانک‌های اروپایی از انجام معامله با ایران طفره بروند. این امر ایران را به انجام معامله پایاپای با خریداران نفت خود وادار می‌کند.»

حراج نفت!

آنچه که مسوولان از آن به عنوان موفقیت در فروش نفت یاد می کنند در حقیقت حراج نفت هایی است که طی سال های اخیر درون نفت کش ها و در آب های آزاد ذخیره شده و به تازگی وزیر نفت برای آتش زدن بازار نفت و ایجاد مشکل برای عربستان، به قیمت هر بشکه ۲۰ دلار فروخته است.

نو نوار شدن صنعت هوایی

موفقیت بعدی در حوزه برجام نوسازی ناوگان هوایی ایران توسط پول های آزاد شده ایران است.
پول هایی که چندی قبل رییس بانک مرکزی اعلام کرد که همه آن برای واردات و خرید کالا خرج شده و این در حالیست که قرار بود بخشی از آن به عنوان تسهیلات در اختیار صنعت قرار گیرد.

به گفته رییس جمهور، در صنعت هوایی نیز علیرغم خوشحال نشدن برخی افراد ما می‌خواهیم به جایگاه خود برگردیم ما نمی‌خواهیم سالانه حدود ۴٫۵ میلیارد دلار پول مردم ایران به شرکت‌های خارجی برای تهیه بلیت پرداخت شود.

اما اروپایی ها به گونه دیگری به این قرارداد نگاه می کنند که به طور حتم نشانه غیر منصف بودن آنهاست.
آنها پس از نهایی شدن توافق هسته ای اعلام کردند که بازار ایران برای واردات ۵۵دلار کالا از اروپا کشش دارد و این گونه محاسبه کرده اند که هر یک میلیارد تومان،۱۰۰هزار فرصت شغلی در اروپا ایجاد می کند و بنابراین بازار ایران ۵٫۵میلیون فرصت شغلی برای دیگران ایجاد می کند.

قرارداد۱۵میلیارد دلاری ایرباس، باعث شد که این شرکت ظرف۱۰سال آینده مشکل اشتغال ندارد، گذشته از آنکه به گفته ایسنا وارد شدن نهایی هواپیماها به چراغ سبز آمریکا احتیاج دارد!

تورم منفی!

روحانی درباره تورم نیز گفت: معمولاً در ما‌ه‌های بهمن و اسفند تورم ماهانه بیشتر می‌شد اما تورم ماه بهمن امسال منفی بود. ایشان توضیح نداده اند که این تورم به قیمت ایجاد رکود و تعطیلی چندین کارخانه رقم خورده اگر بودجه انقباضی نباشد به علت رشد دو برابری میزان نقدینگی در دولت یازدهم به طور حتم تورم باز خواهد گشت.

ایشان از رشد اقتصادی سخن گفته است که تا چند هفته قبل اعلام نمی شد و در نهایت آقای سخنگو از رشد مثبت ۰٫۷ درصدی پرده برداشت.

با چنین رشد اقتصادی، رییس جمهور در زمان حضور در شهر آفتاب تابان، اعلام می کند که در فاصله این دو سال تعداد شاغلین در کشور یک میلیون و ۱۷۹ هزار نفر اقزایش یافته است؛ یعنی تقریبا در دو سال گذشته، سالی ۶۰۰ هزار اشتغال درست شده است.

این در حالیست که مسوول دفتر ریاست جمهوری و سخنگوی دولت بارها اعلام کرده است که برای کاهش نرخ بیکاری نیاز به رشد اقتصادی حدود۴تا۶درصد است!

در صورتیکه مسوولان کلان کشور به آخرین جدول منتشر شده توسط مرکز آمار ایران در حوزه مشارکت اقتصادی و نرخ بیکاری نگاهی گذرا بیندازند به خوبی در میابند که نرخ مشارکت افتصادی در کل کشور کاهش یافته و این امر نشان دهنده رسد نرخ بیکاری است!

هر چند که اعلام شده مشکل بانک های کشور پس از برجام حل شده اما به تازگی رویترز خبر جالبی را منتشر کرده است: مدیر اجرایی شرکت شبکه بین‌المللی امارات از مذاکره با بانک های ایرانی در زمینه تراکنش‌های مالی خبر داد اما در عین حال گفت که درباره تحریم ها و تسویه حساب های دلاری با ایران هنوز نگرانی‌هایی وجود دارد.

رشد قاچاق و واردات

اگر مسوولان کلان کشورحوزه وزارت خارجه را به بی انصافی متهم نکنند، تخت روانچی نیز بر مشکلات بانکی ایران صحه گذاشته و گفته: از دید ایران احتیاط و نگرانی برای مبادلات اقتصادی به ویژه بانکی وجود ندارد. محافظه‌کاری و کلا بخش حقوقی برخی بانک‌های اروپایی موجب عقب‌ماندن آنها از توسعه روابط با ایران خواهد شد.

می توان گفت تنها چیزی که مردم از برجام احساس کرده اند، رشد قاچاق و افزایش چند برابری واردات به خصوص برنج و گندم و بنزین بوده به گونه ای که طی ماه گذشته قیمت برنج هندی در سطح بازار به طرز قابل توجهی افت کرده است!

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.