سرویس: تولیدی 11:48 - سه شنبه 18 اسفند 1394

به دنبال سخنان اخیر رئیس جمهور؛

سراب برجام؛ سناریوی «ناجی نمایی» دولت برای رفع بحران اقتصادی ملت

در حالی آقای روحانی از برجام دو دم می زند که باید گفت که به اذعان نخبگان اقتصادی کشور به خیر برجام در رفع مشکلات اقتصادی ملت هیچ امیدی نیست.

اصفهان شرق/ مهدی نجفی، در روزهای اخیر موج بهت و حیرت مردم از مواضع عجیب دکتر روحانی در نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی شدت گرفته است؛ امّا به راستی منشأ تعجب فراگیر اقتصاددانان و اقشار مختلف مردم در چه مقوله ای نهفته است؟ در پاسخ باید گفت طرح ادعاهای عجیب و غریب از کارکردهای عجیب برجام توسط آقای روحانی به نحوی افزایش یافته است که مهمترین حامیان اقتصادی این دولت نیز چاره کار را در اعتراض به این رویکرد دولت منحصر کرده اند.

متأسفانه رویکرد نادرست رئیس قوۀ اجرایی کشور بر خلاف واقعیات جامعه؛ مقوله ای انتزاعی کلی و کم کیفیت به نام برجام را به عنوان ناجی ملت معرفی کرده است، از این رو از هم اکنون می توان دریافت راهبرد دولت اعتدال در مواجهه با هر گونه ناکامی بر محور برجام نمایی و القای امید کاذب به ملت منحصر شده است لذا اینچنین است که رئیس محترم جمهور برجام را آفتاب تابان می پندارد[1] و نقد منتقدان به واقعیات تلخ این معاهده را به مثابۀ انکار روشنایی روز بر می شمرد و در شیفتگی به برجام آنچنان پیشروی می کند که کارشناسان متخصص و دلسوز منتقد برجام را  به توبه[2] دعوت می کند.

اما نکتۀ قابل توجه این است که آقای روحانی شکوفایی اقتصاد و رفع بحران رکود و تورم را به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای ادعایی برجام مورد توجه قرار می دهد و بدون ارائه هیچگونه اسناد و آمار متقن و برخلاف وضعیت بغرنج اقتصادی کشور بر طبل توهم عبور از رکود و تورم می کوبد اما از آنجا که حرکت در راستای مطالبات به حق اقتصادی  ملت در دولت اعتدال جایی ندارد و اشرافیت گرایی بر هر مسألۀ مهم دیگری ترجیح دارد لذا تنها سند راهبردی پیشرفت اقتصادی ملت در برجام به هزینه هنگفت دولت در خرید هواپیما[3]به نفع اشرافیت و طبقه مرفه جامعه منحصر می شود. و جناب رئیس جمهور لمس برجام را به نشستن در هواپیما موکول می کند و می گوید؛ مردمی(بخوانید طبقۀ اشراف جامعه) که سوار هواپیما می‌شوند برجام را لمس می‌کنند![4].

29005

اینگونه است که حیرت و  تعجب ۸ اقتصاددان از اظهارات روحانی در نشست خبری رسانه ای می شود و اقتصاددانان و اساتید برجستۀ اقتصادی دانشگاه های مختلف کشور بر خلاف ادعای رئیس جمهور برداشت تخصصی خود را از برجام در این مولفه ها تعریف می کنند و به آقای روحانی گوشزد می کنند که واقعیت برجام برخلاف توهم دولت اعتدال بر این امور استوار است:

1- افزایش بی رویۀ واردات و تشدید مصرف کالاهای خارجی به بهای نابودی تولید داخلی.

2- تشدید فشار ناکارآمدی برجام بر طبقات و اقشار ضعیف و آسیب پذیر جامعه.

3-  افزایش بی رویۀ صادرات نفتی و تشدید خام فروشی دولت بر خلاف سیاست های اقتصاد مقاومتی.

4- استمرار مشکلات بانکی و عدم رفع مشکل سوئیفت.

5- سوء مدیریت شدید دولت در مهار تورم افسارگسیخته و تشدید رکود.

6- عدم رونق اقتصادی در پسابرجام.

7- کاهش مقطعی تورم منبعث  از اوج بحران رکود در اقتصاد کشور.

8- غفلت دولت از اقتصاد مقاومتی و برجام نمایی بی حاصل.

9- تشدید وابستگی دولت به سرمایه خارجی و عدم اعتنا به ظرفیت های سرمایه گذاری و نیروی انسانی داخلی.

10-  تداوم وضعیت نابسامان بحران اقتصادی و سیطرۀ کامل رکورد  در بازار.

11- ارائۀ مشاوره نادرست مشاوران و ارائۀ اطلاعات نادرست و وهم انگیز از سوی روحانی به مردم.

12- فقدان تئوری اقتصادی دولت و فقر گفتمانی دولت در مولفه های اقتصادی ودر یک کلام «عدم تأثیر برجام بر اقتصاد کشور».

******************

بدیهی است چالش های مذکور نه از سوی جریان های سیاسی رقیب و یا مخالفان این دولت بلکه از جانب اقتصاددانان برجسته اقتصادی کشور در دانشگاه های مختلف احصاء شده است از این رو مطالبه به حق ملت از دولت این است که به راستی چرا رئیس جمهور اینگونه با کلی گویی های خسته کننده و بازی با کلمات برجام را آفتاب تابان!! می نامد و بهره گیری از سناریوی ناجی نمایی برجام را در پیش گرفته است، آیا آقای روحانی اینگونه می خواهد رشد و توسعه اقتصادی کشور را رقم بزند؟

حال با این اوصاف و  در حالی  که غاطبۀ متخصصین و تئوری پردازان اقتصادی کشور ناکارآمدی برجام در عرصه های مختلف به ویژه ناتوانی این معاهده در رفع بحران اقتصادی را مورد تأکید قرار می دهند لیکن در حالی آقای روحانی از برجام دو دم می زند که باید گفت که به اذعان نخبگان اقتصادی کشور به خیر برجام در رفع مشکلات اقتصادی ملت هیچ امیدی نیست لیکن با رویاپردازی که البته برخلاف منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر عدم مذاکره نظام اسلامی در مولفه های غیر هسته ای است؛ شر برجام دو را از ملت بزدایید و اینگونه اندک زمان باقی مانده برای خدمت به مردم را با نظريه بازي هاي زباني ويتگنشتاين[5] هدر ندهید؛ زیرا مردم برخلاف روشنفکران غرب زده، «عزت، مقاومت و معیشت» را توأمان در قالب اقتصاد مقاومتی جستجو می کنند، لذا سناریوی وهم انگیز برجام نمایی زیبندۀ این دولت نیست که برای ملت مسلمان و مقاومی که علیرغم همه چالش های اقتصادی اصول و آرمان های انقلابی خود را بر روی دست گرفته است به کار بندد، گرچه این سناریو می تواند بدنۀ اندک جماعت اشرافیت گرا دیگر اقشار سکولار و غرب گرایان را به خود سرگرم سازد.

لذا امید است رئیس دولت تدبیر و امید نه با پدیدۀ موهوم برجام دو بلکه با اجتناب از تحلیل های انتزاعی، در عمل با پیگیری مطالبات رهبر معظم انقلاب در مقولۀ اقتصاد مقاومتی در فرصت باقی مانده از عمر دولت اعتدال برای رشد و شکوفایی اقتصادی مردم بکوشد.

منبع:

[1] http://www.president.ir/fa/ 92324

[2] همان.

[3] همان.

[4] همان.

[5] نظريه بازي هاي زباني (the theory of language games)، محوري ترين بحث فلسفه متاخر لودويگ ويتگنشتاين (1889- 1951)، فيلسوف اتريشي تبار انگليسي.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.