سرویس: غیر تولیدی » نقلی 14:00 - دوشنبه 17 اسفند 1394

مدیرعامل سازمان زیباسازی اصفهان:

دیوارهای مهربانی اصفهان ساماندهی می‌شوند/ حذف تبلیغات نامطلوب تا پایان امسال

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان گفت: سیاست شهرداری این است که در دیوارهای مهربانی هیچ دخالتی نداشته باشد اما به دلیل وجود برخی تذکرات از سوی مردم قرار بر این شد تا با مصوبه معاونت فرهنگی ما در طراحی این دیوارها ورود پیدا کنیم.

به گزارش اصفهان شرق؛ مهدی بقایی ظهر امروز در نشست خبری سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان اظهار داشت: از سال 89 این سازمان شکل‌گرفته و تشکیل یک سازمان برای زیباسازی شهر دغدغه مسئولان بوده است، از شروع فعالیت جمالی نژاد یکی از مکان‌هایی که برای تحول آن تأکید فراوان وجود داشت سازمان زیباسازی شهر اصفهان بود.

وی افزود: این مسئله یکی از مطالبه‌های مردم شهر است، همچنین اعضای شورا در این مدت نیز بر فعالیت بهتر این سازمان تأکید کرده و هم به همراه شهردار از ما حمایت کرده‌اند.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان با بیان اینکه پروژه‌های این سازمان تا‌کنون به خوبی پیش رفته‌اند، خاطرنشان کرد: اجرای 60 پروژه را به مردم قول داده‌ایم اما 70 پروژه را به افتتاح می‌رسانیم، متأسفانه در کشور هنوز سند جامعی برای زیباسازی شهرها وجود ندارد اما ما راهبردهایی را برای زیباسازی شهر داریم و اصفهان در این راستا جلوتر از همه شهرهاست، اصفهان در 20 سال گذشته نیز راهبردهایی را در این زمینه داشته و در حال حاضر نیز به دنبال تهیه سند با همکاری دیگر استان‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه تدوین سند زیباسازی شهر 5 گام دارد، تصریح کرد: احصا مؤلفه‌های نمادین شهر اسلامی، احصا معضلات شهر، احصا ظرفیت‌های موجود در شهر، راهبردها و سیاست‌ها 5گام برای تدوین سند هستند که زیباسازی شهر از چند منظر عرصه‌های زیباسازی، مکان، زمان، قالب، حواس پنج‌گانه، عناصر چهارگانه، موالید سه‌گانه، ابزار و مخاطب باید بررسی شود.

بقایی درباره فرآیند فعالیت سازمان زیباسازی بیان کرد: سازمان زیباسازی شامل کارگروه‌های تخصصی، کارگروه نقاشی و کارگروه حجم است که برای این 60 پروژه 2پیشخوان تعریف شده که به‌گونه‌ای ویترین ما برای شهر به شمار می‌روند، در پیشخوان 1 ما در نورپردازی، دیوار نگارها، دیوارهای حجمی و دیوارهای بتنی کار و برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی گفت: سال آینده طرح جامع نور اصفهان شروع می‌شود و یکی از اتفاق‌هایی که در شب قرارِ است بر دیوارها رخ دهد نورنگاری در دیواره‌های شهر است که از هفته آینده این طرح‌ها شروع می‌شود و ما از تکه‌تکه‌های زیباسازی شروع و به پهنای زیباسازی در نور می‌رسیم که طرح جامعه نور تا پایان سال آینده تکمیل می‌شود.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان با بیان اینکه در هر منطقه حداقل یک خیابان نورپردازی می‌شود، اظهار داشت: نور در هنر شهری اتفاق جدیدی است که تا کنون اجرا نشده و ما باید با نور اتفاقی هنری را رقم بزنیم که این برنامه تا پایان سال در زیرگذرها اجرا می‌شود و در این راستا 25 المان نوری را در شهر نصب می‌کنیم.

وی افزود: دیوارنگاری‌ها هم در سطح شهر در حال پیگیر است که این نقاشی‌ها همراه با موضوعات مختلف و مفهومی است که برخی از آن‌ها همراه با فضای سه‌بعدی است، در این راستا تاکنون 30 دیوار نقاشی شده‌اند و تا پایان سال این تعداد به 40 دیوار در سطح شهر می‌رسد که این دیوارنگارها با موضوعات مختلف در زیرگذرها در حال اجرا برای نوروز است.

بقایی با بیان اینکه در نمادهای حجمی المان‌های حجمی و آب‌نماها در نظر گرفته شده‌اند، خاطرنشان کرد: طراحی و اجرای آب‌نماها و المان‌های حجمی دارای پیام‌های مختلف اجتماعی هستند که در آب‌نماها هر آب‌نما یک نماد خاصی است و مفهوم خاصی را دارند که برخی از این نمادها مانند نماد سفالگری و چرخه روزگار متحرک هستند که این‌گونه طرح‌ها برای نخستین‌بار است که در شهر اجرا می‌شوند.

وی درباره دیوارهای بتنی تصریح کرد: رینگ سوم ترافیکی و زیرگذرهای درون‌شهری مکان‌های هستند که با سازه‌های بتنی ایجاد شده‌اند و برخی از کارشناسان بر این اعتقاد دارند که بتن‌های اکسپو می‌توانند در زیباسازی شهر نقش داشته باشند اما اعتقاد ما بر این است که رنگ خاکستری و بتن در اصفهان پاسخگو نیست و نمی‌تواند در زیباسازی شهر اصفهان تأثیر داشته باشد.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر اصفهان با بیان اینکه طراحی و اجرای این پروژه‌ها به دست هنرمندان اصفهان بوده است، گفت: سال آینده بازیکده‌ها، مبلمان شهری، مجسمه‌ها و حرکت‌های فرهنگی در دستور کار قرار می‌گیرند تا با اجرای این پروژه‌ها در زمینه زیباسازی توسعه‌ای مطلوب را داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سئوال که مجسمه‌های سطح شهر که در کارگاه تعمیر هستند در چه وضعیتی قرار دارند، بیان کرد: همه این مجسمه‌ها نصب شده و تنها مجسمه کاوه آهنگر در کارگاه‌های ما قرار دارد که آن هم برای میدان آزادی در نظر گرفته شده و پس از اتمام پروژه مترو در میدان آزادی نصب می‌شود.

بقایی در پاسخ به سؤالی مبنی بر احیای سقاخانه‌های اصفهان اظهار داشت: بحث احیای سقاخانه‌ها مدتی است که مطرح شده و در این راستا در حال تعامل با میراث‌فرهنگی هستیم و در سال آینده احیای سقاخانه‌های اصفهان اجرایی می‌شود.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا مناطق محروم هم در زیباسازی شهری نقش دارند یا خیر افزود: در 60 پروژه‌ای که در حال اجراست سعی بر این شده تا پروژه‌ها به صورت متوازن در همه مناطق 15 گانه شهرداری قرار گیرد، در بودجه 28 میلیاردی مصوبه شهرداری برای زیباسازی نیز همه مناطق در نظر گرفته شده‌اند که سهم مناطق محروم در برخی از پروژه‌ها بیشتر است.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر اصفهان درباره وضعیت دیوار مهربانی در اصفهان خاطرنشان کرد: سیاست شهرداری بر این بوده است که در دیوارهای مهربانی هیچ دخالتی نداشته باشد اما به دلیل وجود برخی ناهنجاری‌ها و تذکراتی که از سوی مردم داده شده، معاونت فرهنگی به این نتیجه رسیده است تا در این کار دخالت کند و اگر این مسئله مصوب شود ما برای این موضوع طرح‌ریزی مناسبی را انجام می‌دهیم تا دیوار مهربانی ادامه داشته باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که چه فکری برای تبلیغات زشت در سطح شهر شده، تصریح کرد: این مسئله بسیار مهمی است که ما باید ابتدا فضای زشت شهری را اصلاح و پس از آن به فکر زیباسازی باشیم و درباره تبلیغات در بزرگراه‌ها باید بگویم که این تبلیغات تا پایان سال برداشته می‌شوند، اما تبلیغات درون شهری موضوعات مختلفی دارند که چندان تأثیری بر سطح شهر ندارند و از سال آینده نیز این تبلیغات به‌گونه‌ای دیگر نصب می‌شوند.

بقایی در پاسخ به این سؤال که چرا شهر اصفهان در زیباسازی مراسم‌ها حضوری پررنگ ندارد، بیان کرد: برنامه‌ریزی مناسبت‌ها در اختیار سازمان زیبا سازی نیست اما ممکن است سال آینده این مسئله بر عهده سازمان زیباسازی قرار بگیرد که در این صورت سعی بر این است تا در مناسبت‌ها حضوری مطلوب را داشته باشیم البته اکنون باید گفت برای مراسم سوم خرداد سال آینده برنامه‌ای متفاوت در نظر داریم.

تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.