سرویس: سیاسی » بین الملل 16:30 - دوشنبه 17 اسفند 1394

آمانو: هیچ نشانه‌ای از انحراف مواد هسته‌ای اعلام شده ایران وجود ندارد/اجرای برجام تازه آغاز شده است

یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه پس از نشست شورای حکام آژانس در میان خبرنگاران حاضر شد.

به گزارش اصفهان شرق؛ یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه پس از نشست شورای حکام آژانس در میان خبرنگاران حاضر شد.

وی در این نشست به قرائت مجدد بیانیه خود در افتتاحیه نشست شورای حکام پرداخت و بار دیگر گفت که نشانه‌ای از انحراف مواد هسته‌ای اعلام شده ایران وجود ندارد.

آمانو در مورد ایران گفت: «آژانس هیچ نشانه‌ای از انحراف مواد اعلام‌شده ایران از فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز در این کشور نیافته است. پروتکل الحاقی ایران به صورت داوطلبانه از روز 16 ژانویه 2016 اجرایی شده است.»

مدیر کل آژانس افزود: «هم شورای حکام و هم شورای امنیت از آژانس خواستند که اقدامات راستی‌آزمایی و نظارت بر تعهدات مرتبط با هسته‌ای ایران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک را انجام داده و در این رابطه به شورای حکام و به موازات آن به شورای امنیت گزارش دهد.»

وی ادامه داد: «اجرای برجام تازه آغاز شده است. ایران باید تعهداتش ذیل برجام را برای سال‌های آینده نیز انجام دهد و آژانمس باید به راستی‌آزمایی، نظارت و گزارش‌دهی در مورد اجرای آن بپردازد. من به گزارش‌دهی به نحوی بی‌طرفانه و واقعی، از جمله در مورد جزئیاتی که آژانس آن‌ها را برای اجرای مسئولیتش ذیل قطعنامه 2231 شورای امنیت و قطعنامه دسامبر 2015 شورای حکام ضروری می‌داند، ادامه می‌دهم.»

آمانو گفت: «من در تاریخ 1 مارس، دفتر جدید راستی‌آزمایی پادمان‌ها در ایران را در اداره پادمان‌ها راه اندازی کردم.»

او در ادامه به سوالات خبرنگاران حاضر در نشست خبری پاسخ داد. او در پاسخ به این سوال که آیا از زمان اجرای پروتکل الحاقی نشانه‌ای انحراف مواد هسته‌ای ایران شناسایی شده یا نه، گفت بر اساس قواعد پروتکل الحاقی، کشورها باید هر 180 روز گزارشی از عملکرد خود به آژانس ارائه دهند. وی افزود: «بعد از دریافت این گزارش، آژانس آن را بررسی می‌کند و سوالات احتمالی را با کشور در میان می‌گذارد. الان تنها یک ماه از اجرای پروتکل الحاقی می‌گذرد و به همین جهت هنوز برای صحبت در این رابطه زود است.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا دیگر محدودیتی برای مشارکت ایران در پروژه‌های تحقیقاتی و آموزشی آژانس وجود ندارد، گفت: «همانطور که در بیانیه‌ام نیز گفتم، کارشناسان ایرانی به نشست‌های آژانس دعوت هستند و دیگر هیچ محدودیتی برای مشارکت آن‌ها در این نشست‌های آموزشی وجود ندارد.»

در ادامه یکی خبرنگاران در مورد گزارش اخیر آمانو که در آن عنوان شده بود که میزان ذخایر آب سنگین ایران برای دوره‌ای کوتاه از حد مجاز فراتر رفته، سوال کرد و گفت آیا این نقض برجام است یا نه، که آمانو گفت: «این نقش آژانس نیست، بلکه نقش اعضای برجام است که در این مورد صحبت کنند. وظیفه ما ارائه گزارش‌های بی‌طرفانه و مبتنی بر مستندات است که در آن‌ها جزئیاتی که به نظر آژانس ضروری می‌رسد، قید شده باشد.»

او توضیح داد: «من به کشورهای عضو گزارش کردم که ذخایر آب سنگین ایران از حد 130 تن بالاتر رفت و به 139 تن رسید، اما این را هم گزارش دادم که ایران سپس 20 تن از آب سنگین خود را خارج کرده و حالا میزان ذخایر آب سنگین ایران بسیار کمتر از حد مجاز است.»

فارس

 

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.