اصفهان شرق

اجرای برجام را از ظریف و طیب‌نیا بپرسید نه صالحی/ برجام مثل آفتاب تابان است و مردم به خوبی آن را لمس می‌کنند

کدخبر: 93669
1394/12/16 در ساعت 16:13

به گزارش اصفهان شرق؛ حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر امروز در هشتمین نشست خبری خود با رسانه‌های داخلی و خارجی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، طی سخنانی گفت: روزهای پایانی سال 1394 را سپری می‌کنیم، به اعتقاد بنده سال 1394 یک سال تاریخی و به یاد ماندنی برای ملت ایران بوده است. از آن آغاز سال که طلیعه‌اش تعامل سازنده با جهان بود و اولین قدم مهم در توافق هسته‌ای در لوزان را شاهد بودیم.

وی افزود: همچنین در ادامه نیز به 23 تیرماه به عنوان روز ماندگار تاریخی تعامل که روز توافق هسته‌ای بین ایران و کشورهای 1+5 بود رسیدیم که آن روز برای مردم ما روز مبارکی بود، چند روز بعد نیز در 29 تیرماه تمام قطعنامه‌هایی که علیه جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد و شورای امنیت تصویب شده بود، لغو شد.

رئیس جمهور تصریح کرد: شرایط ایران در آن زمان به عنوان کشوری که از دید آنها صلح و امنیت جهانی را به مخاطره انداخته تبدیل شد به یک کشور مهمی که طرف همکاری با جامعه جهانی است همچنین در ادامه نیز روز مهم و تاریخی در 24 آذر امسال در شورای حکام 12 مصوبه آن شورا علیه ایران لغو شد، پرونده PMD که از سوی آنها به عنوان یک برنامه احتمالی نظامی مطرح می‌کردند بسته شد و اساساً پرونده هسته‌ای ایران در شورای حکام بسته شد و شورای حکام اعلام کرد نگاه گذشته به ایران پایان یافت و نگاه ما نسبت به ایران نگاه به برنامه آینده ایران است.

روحانی ادامه داد: در 26 دی‌ماه نیز برنامه اجرایی اقدام مشترک و برجام به تصویب نهایی رسید و از فردای آن روز همه تحریم‌های اقتصادی، مالی و بانکی که در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران بود لغو شد.

روحانی تاکید کرد: در 7 اسفند آن افتخار تاریخی توسط ملت ایران آفریده شد، هفتم اسفندی که مردم ما به نظامشان، رهبری‌شان، دولتشان، بار دیگر اعتماد خود را نشان دادند، پای صندوق آراء آمدند و جهان را یک بار دیگر به شگفتی وا داشتند.

وی افزود: مردم با این حضورشان پایه‌های نظام را بیش از گذشته محکم کردند و دولت تمام توان خود را برای برگزاری یک انتخابات قانونمند، سالم و شکوهمند به کار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است برخی از انتظارات برآورده نشده باشد اما از زمان ثبت نام کاندیداها تا روز انتخابات، دولت هیچ شب آرامی را نداشت و تمام توان خود را به کار گرفت تا امید را به جامعه برگرداند، همه توان خود را به کار گرفت تا تعداد افرادی که می‌توانند در رقابت انتخاباتی شرکت کنند بیشتر و بیشتر شود چون قول دولت به مردم رقابت حداکثری و به دنبالش مشارکت حداکثری بود.

رئیس‌جمهور افزود: ما تلاش کردیم در حد توانمان با حفظ آرامش رقابت را برسانیم به رقابت حداکثری که بنده در اینجا از همه کاندیداها تشکر می‌کنم به ویژه آنهایی که صلاحیت آنها مورد تائید قرار نگرفت به دلیل اینکه همه قانونی عمل کردند، اگر اعتراضی داشتند در چارچوب قانون بود، اگر اقدامی کردند در چارچوب قانون بود و این به معنای بلوغ سیاسی در صحنه فعالیت‌های رقابتی و انتخاباتی بود.

روحانی خاطرنشان کرد: همه آنهایی که برای ترغیب مردم به انتخابات و حضور مردم در پای صندوق‌های رای تشویق کردند، از رهبر معظم انقلاب اسلامی تا همه فرهیختگان و بزرگان سیاسی جامعه ما که پیام کتبی و یا صوتی خود، مردم را به انتخابات تشویق کردند و از مردم خواستند که پای صندوق آراء بیایند و همه گروه‌های سیاسی، مراجع، علما و هنرمندان و دانشگاهیان، ورزشکاران و همه اصحاب رسانه تشکر می‌کنم.

رئیس جمهور تصریح کرد: اصحاب رسانه هم در دوران توافق هسته‌ای و هم در دوران انتخابات بار سنگینی را به دوش کشیدند و کار سنگینی را انجام دادند که با تلاش فراگیر همگانی، خوشبختانه ما یک انتخابات بسیار خوب از لحاظ حضور مردم و از لحاظ امنیت که حتی یک ناامنی در سراسر کشور نداشتیم را تجربه کردیم.

وی ادامه داد: در اینجا جا دارد که از همه نیروهای امنیتی، نیروی انتظامی، ارتش، بسیج و سپاه و همه آنهایی که برای امنیت کشور در طول سال تلاش می‌کنند و کشور امنی را امروز در معرض دید جهانیان قرار دادند که در سراسر کشورهای منطقه‌ای شما مشابه ایران از لحاظ امنیت پیدا نمی‌کنید، تشکر کنم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: مردم با کمال متانت و آرامش پای صندوق‌های آراء آمدند و با نشاط، امید و با اعتماد به صندوق که مهمترین پایه و استحکام اعتماد مردم به صندوق‌های آراء است و نگاه مردم برای تغییر به صندوق آراء است.

روحانی افزود: هرچه ما می‌خواهیم باید از صندوق آراء بخواهیم و در نحوه رأی دادن خود نیز به داخل و خارج کشور اعلام کنیم که چه می‌خواهیم و چه مسیری را می‌پسندیم.

وی خاطرنشان کرد: من بسیار خوشحالم که در میان همه جناح‌ها و همه احزاب و گروه‌ها عمدتاً معتدلین انتخاب شدند و این بسیار مهم است و به این معناست که مردم ما میانه‌روی را برگزیدند و انتخاب کردند و معنای آن این است راهی که مردم در 92 انتخاب کردند، همان مسیر را ادامه دادند و آنچه پیام مردم به همه مسئولین است آن است که ما از شما همدلی را می‌خواهیم.

روحانی خاطرنشان کرد: مجلس آینده چه مجلس خبرگان رهبری که دارای اهمیت ویژه است و جایگاه ویژه و خاص خود را دارد و چه مجلس شورای اسلامی که برای قانونگذاری و سرنوشت روزمره مردم اهمیت دارد، خواست دولت و هماهنگی بیشتر میان همه نهادها و همه قوا است.

وی ادامه داد: ما مجلس شورای اسلامی تابع دولت را نمی‌خواهیم و مجلس تابع دولت نداریم، مجلس و دولت در کنار هم البته تابع اصول مشابه و واحد هستند البته اهداف ملی واحد را دنبال می‌کنند و ما دولت همدل و همراه با مجلس و مجلس همدل و همراه با دولت می‌خواهیم و مجلس جایگاه ویژه خود را که در قانون اساسی این جایگاه تبیین شده است.

روحانی خاطرنشان کرد: بسیار امیدوارم که همکاری ما و مجلس دهم بیشتر از مجلس نهم باشد، گرچه در مجلس نهم هم ما همواره تلاش کردیم که روابط بسیار خوبی با مجلس شورای اسلامی داشته باشیم.

وی ادامه داد: نه سوالات فراوان نمایندگان ما را عصبانی کرد، نه استیضاح‌ها ما را عصبانی کرد و نه رد برخی لوایح ما را عصبانی کرد، و نه تاخیر آنها ما را عصبانی کرد و حتی اگر بودجه و برنامه ما هم تصویب نشود، باز هم رابطه ما با مجلس نهم تا روز آخر به یاری خداوند حفظ می‌شود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: من بسیار امیدوارم که در مجلس دهم ما شرایط بهتری را برای همکاری داشته باشیم و آنچه مردم از ما می‌خواهند آن است که قوا در کنار هم برای حل مشکلات باشند، مردم بد اخلاقی و دعوا را دوست ندارند و هیچ‌کس بد اخلاقی را نمی‌خواهد و مردم در 7 اسفند پاسخ بد اخلاقی‌ها را دادند و اعلام کردند که تهمت، افترا و شعارهای غلط نتیجه معکوس می‌دهد.

روحانی خاطرنشان کرد: همه باید در مسیر اخلاق، حقوق مردم، رفاه مردم، قدرت ملی، آینده درخشان کشور باشیم و قانون اساسی نیز خواسته است که در مجلس افکار و نظرات مختلف از سوی ملت انعکاس داشته باشد و حتی گفته است که حتی مسیحی‌ها، کلیمی‌ها، زرتشتی‌ها نماینده داشته باشند و طبیعی است که این مردم خواستار آن هستند که همه نظرات و افکار در مجلس نماینده داشته باشند.

وی ادامه داد: مجلس یک دست از لحاظ جناحی، فکری، حزبی، مجلس مطلوبی نیست و باید با هم همفکری کنیم، از نظرات هم استفاده کنیم، همدیگر را نقد سازنده کنیم و به فکر آینده کشور باشیم.

روحانی خاطرنشان کرد: ما برجام یک را تقریباً به حول و قوه الهی به پایان رساندیم، تقریباً من به خاطر این است که جزئیات ممکن است هنوز هم در برخی امور زمان بخواهد اما دولت‌های طرف مقابل ما یعنی 1+5 به تعهدات اساسی خودشان عمل کرده‌اند و از لحاظ سیاسی نظرات خود را به بخش‌های اقتصادی اعلام کردند.

وی ادامه داد: البته تعامل بخش‌های اقتصادی غیر دولتی شرایط خودش را دارد، زمان‌بندی خودش را دارد و امروز فعالیت بانک‌های ما با بانک‌های خارجی شروع شده و روز به روز بیشتر و بیشتر شده، مسئله سوئیفت حل شده است، مسئله بیمه تا حد زیادی اجرایی شده است و ممکن است هنوز برخی شرکت‌های بیمه و شرکت‌های خارجی فعال نشده باشند اما بسیاری از شرکت‌ها فعال شده‌اند.

روحانی ادامه داد: به ملت بزرگ ایران اعلام می‌کنم نقل و انتقال ارزی ما برای تولید و صادرات حدود 10 درصد هزینه‌اش کاهش یافته است، به ملت عزیز ایران اعلام می‌کنم هزینه حمل و نقل دریایی 25 درصد کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: ایران جایگاه خودش را در صادرات نفت باز یافته است. احقاق حقوق ما تنها احقاق حقوق هسته‌ای نبوده و ما باید به نقش خود در صادرات نفت برگردیم و چاه‌هایمان را فعال کنیم.

روحانی تأکید کرد: در این مدت کوتاه 400 هزار بشکه اضافه کردیم و روز به روز به این رقم اضافه می‌شود ولی برای رسیدن به جایگاه قبلی در صادرات نفت چند ماه نیاز داریم.

رئیس جمهور گفت: در صنعت هوایی نیز علیرغم خوشحال نشدن برخی افراد ما می‌خواهیم به جایگاه خود برگردیم ما نمی‌خواهیم سالانه حدود 4.5 میلیارد دلار پول مردم ایران به شرکت‌های خارجی برای تهیه بلیت پرداخت شود. ما می‌خواهیم این پول به شرکت‌های ایرانی برگردد و فکر نمی‌کنم کسی ناراحت شود که پول مردم ایران به جیب شرکت‌های ایرانی برود. ما باید در صنعت هوایی به جایگاه خود بازگردیم.

روحانی با بیان اینکه برجام یک را اجرایی کرده‌ایم، گفت: اگر جزئیاتی از آن باقی مانده در مسیر درست و صحیح اجرا خواهد شد و از ‌آن سو اگر طرف مقابل به وظایف خود عمل نکند عکس‌العمل فوری ما را خواهد دید.

وی افزود: درخواست من از ملت ایران در خصوص برجام 2 است. ما نیاز به یک اقدام جامع مشترک ملی برای ساختن ایران و رونق اقتصادی و پیشرفت کشور داریم ما باید با هم همفکر و هماهنگ شویم.

رئیس جمهور ادامه داد: من این نوید را به مردم می‌دهم که سال 95 سالی به مراتب بهتر از لحاظ شرایط اقتصادی و رفاه عمومی نسبت به سال 94 خواهد بود. ما سال سختی را پشت‌سر گذاشتیم و مشکلاتی در سال 94 داشتیم.

روحانی اظهار داشت: قیمت درآمد نفتی ما در سال 90، 120 میلیارد دلار بود و در سال 94 این رقم به کمی بیش از 20 میلیارد دلار رسید و این یعنی درآمد نفتی ما به یک ششم تقلیل یافت اما با همین درآمد کم کشور را با کمک مردم و همدلی و همزبانی به خوبی اداره کردیم.

وی خاطرنشان کرد: کشورهای تولیدکننده نفت اطراف را می‌بینیم که ارزش پولی برخی از آنها به نصف تقلیل یافته و تورم در تمامی آنها افزایش یافته، در برخی از این کشورها تورم به 150 درصد رسیده اما تورم در کشور ما کاهنده بوده است.

رئیس جمهور ادامه داد: معمولاً در ما‌ه‌های بهمن و اسفند تورم ماهانه بیشتر می‌شد اما تورم ماه بهمن امسال منفی بود. ما در شرایط رکود در سال گذشته رشد مثبت 3 درصد داشتیم و امسال هم رشد ما مثبت خواهد بود و سال آینده نیز رشد بسیار خوبی خواهیم داشت.

روحانی تأکید کرد: خواست من همکاری بیشتر و تصمیم قاطع همگانی برای برجام 2 است. ما به دنبال توسعه کشور با هماهنگی قوا هستیم.

روحانی در پاسخ به سؤالی در مورد الزام وزرا به تدوین برنامه کوتاه‌مدت برای بهبود وضعیت معیشت مردم و جزئیات این برنامه‌ها گفت: آنچه که من از وزرا درخواست کردم این بود که سال آینده ما شرایط بسیار بهتری را از لحاظ اقتصادی خواهیم داشت و بنابراین همه وزارتخانه‌های اقتصادی خود را برای یک تحول در سال آینده باید آماده کنند.

وی افزود: شرایط ما برای جذب سرمایه خارجی بسیار بهتر شده وزارتخانه‌های مربوطه باید خود را برای این کار آماده کنند. ما برای تعامل با بانک‌ها شرایطمان نسبت به گذشته متفاوت است و باید وزارتخانه‌ها خود را برای این کار آماده کنند.

رئیس جمهور اظهار داشت: از وزرا خواستم تا هر یک اگر طرح ضربتی کوتاه‌ مدتی دارند ارائه کنند که دولت بتواند در ارتباط با طرح ارائه‌شده کمک بیشتری کند البته در همان جلسه هم بعضی از وزرا آمادگی خود را اعلام کردند.

روحانی خاطرنشان کرد: وزیر عنوان کرد که زیرساخت‌های ما آماده است و دولت اعتبار بیشتری اختصاص دهد تا زودتر ریل‌ها وارد شود تا در راه‌آهن تحول بسیار مثبتی را شاهد باشیم، وزیر دیگری گفت که در کشت گلخانه‌ای می‌توانیم بهره بسیار بیشتری ببریم، دولت در این زمینه کمک کند تا این بخش توسعه پیدا کند، وزیر دیگری در زمینه نیرو عنوان می‌کرد که ما زمینه‌های خوبی برای جذب سرمایه برای ساخت نیروگاه‌ها داریم و طرح‌های موردنظر خود را مطرح کردند که البته دولت در حد توان خود به همه طرح‌های آنها کمک خواهد کرد.

وی افزود: من بار دیگر بر یک موضوع تکراری تأکید می‌کنم و آن این است که اقتصاد کشور توسط بخش غیردولتی باید احیا شود و دولت باید کمک کند و تسهیلات لازم را فراهم آورد. من در اینجا به بخش خصوصی و بخش عمومی غیردولتی و بخش تعاونی می‌گویم که دولت در طول سال 94 قدم‌های مهمی را برداشته، هزینه حمل‌ونقل دریایی را 25 درصد کاهش داده، امروز کشتی‌های بزرگ می‌توانند مستقیماً در ایران پهلو بگیرند و نیازی نیست که کشتی در کشور دیگر پهلو بگیرد و ما با لنج بارهایمان را بیاوریم.

رئیس جمهور اظهار داشت: امروز ما در شرایطی هستیم که به راحتی می‌توانیم در توسعه ریل فعال شویم ما حتماً می‌توانیم در معضلات اساسی کشور مسائل محیط زیستی، مشکل آب و فاضلاب در کشور و بسیاری از مسائلی که با سلامت و زندگی مردم مرتبط است و به ویژه موضوع اشتغال نیاز به کار و تلاش بیشتر داریم و ان‌شاءالله همه ما در این زمینه تلاش خواهیم داشت.

روحانی در پاسخ به سؤالی در خصوص تأثیر مثبت برجام بر معیشت مردم، خاطرنشان کرد: ما در فروش نفت دستمان باز و تحریم‌ها در این حوزه برداشته شده و این چیزی نیست که مخفی باشد. ما پیش از این تنها یک میلیون بشکه نفت می‌فروختیم و امروز دستمان برای فروش بیشتر نفت باز است و در حال حاضر یک میلیون و 400 هزار بشکه نفت می‌فروشیم و سال آینده این رقم افزایش پیدا خواهد کرد و نمایندگان مجلس دولت را موظف کردند تا در سال آینده بیش از 2 میلیون بشکه نفت به فروش برساند و این چیز مبهمی نیست.

وی افزود: روابط بانکی ما برقرار شده و پول‌های ما در دنیا به راحتی در حال جابه‌جا شدن است در حالی که همه کشورهای اطراف ما به خاطر کاهش قیمت نفت دچار مشکل شدند ما با مشکل مواجه نیستیم همه می‌بینند که قیمت دلار در بازار چقدر است و در کشورهای مجاور ما قیمت دلار و ارز خارجی چه وضعی پیدا کرده و تا چه حد بالا رفته است.

رئیس جمهور اظهار داشت: تورم در کشور کاهش پیدا کرده و همه اینها به وضوح برای مردم ما روشن است و کسانی که در صادرات کالا و یا واردات مواد اولیه دستی دارند برجام را حس می‌کند. هر کس که می‌خواهد یک حساب ال ‌سی را باز کند برجام را به خوبی احساس می‌کند.

روحانی خاطرنشان کرد: نوسازی ناوگان هوایی کشور و توسعه شبکه ریلی و ورود لوکوموتیوها و واگن‌های جدید خود از اثرات برجام است و مردم از این طریق برجام را حس می‌کنند. مردم به خوبی و قدم به قدم برجام را لمس می‌کنند.

وی افزود: مردم و رسانه‌های منصف برجام را احساس می‌کنند اما برخی از رسانه‌ها برایشان بسیار سخت است که مدتی چیز دیگری را به مردم گفتند و حال واقعیت دیگری مشهود شده و این برای آنها خیلی سخت است.

رئیس جمهور اظهار داشت: همه باید توبه کنند، توبه چیز بدی نیست خیلی‌ها می‌گفتند که مگر می‌شود هم سانتریفیوژها و چرخ اقتصادی کشور با هم بچرخد که این امر محقق شد و دیدند که هم سانتریفیوژ می‌چرخد هم بانک مرکزی.

روحانی افزود: وزارت صنعت در آخرین گزارش خود عنوان می‌کند که با 102 شرکت خارجی برای سرمایه‌گذاری مذاکرات را به اتمام رسانده است اینها چیزی نیست که برای کسی مخفی باشد. چیز مخفی وجود ندارد و همه چیز آشکار است. برجام یک مثل آفتاب تابان است وقتی که فردی چشمش را ببندد می‌گوید که شب است و او باید چشمش را باز کند و ببیند که آفتاب است.

رئیس جمهور اظهار داشت: اینکه اروپا و آمریکا به تعهداتشان عمل نمی‌کنند ممکن است در مواردی ایراد و اشکال وجود داشته باشد اما آمریکا و اروپا به تعهدات اصلی که دادند عمل کردند اگر در موردی ایرادی بوده ما آن را اعلام کرده‌ایم و یا پس از این ایرادی باشد آن را اعلام خواهیم کرد.

روحانی خاطرنشان کرد: به هر حال تحریم‌ها برداشته شده و این مسئله اعلام شده اما این به این معنا نیست که ما حواسمان جمع نباشد، ما باید حواسمان جمع باشد ممکن است اروپا و آمریکا در جایی خطا کنند در این صورت ما باید در برابر آنها بایستیم اگر موردی در اجرا دقیق نبود ما باید تذکر بدهیم.

وی افزود: من از برخی رسانه‌ها می‌خواهم واقعیت را همان گونه که هست برای مردم توضیح دهد چرا که مردم ما مردم آگاهی هستند و در انتخابات هم نشان دادند که حرف‌های دروغ، بی‌اساس و تهمت و … اثری ندارد. مردم به خوبی واقعیت‌ها را لمس و حس می‌کنند.

رئیس جمهور اظهار داشت: مردم در این انتخابات دیدند که یک امنیت واقعی وجود داشت بیش از هر انتخابات دیگر. روز انتخابات دیدند که هم موبایل‌ها و هم اینترنت‌شان کار می‌کند.

رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی پیرامون انتخابات مجلس ضمن ابراز امیدواری در مورد مجلس دهم، اظهار داشت: البته کار اصلی را مردم انجام دادند مخصوصاً مردم تهران که کار بزرگی را انجام دادند اولین کار بزرگ مردم تهران این بود که 46 اسم را در برگه رأی‌گیری نوشتند که البته کار سختی است. همچنین مردم تهران با هوشمندی کار را یکسره کردند و نگذاشتند به دور دوم برسد چون دور دوم از نظر کارهای اجرایی سخت‌تر است.

وی افزود: مردم تهران کار بزرگی کردند و البته مردم سراسر ایران نیز کار بزرگی را انجام دادند و ما به انتخاب مردم از هر جناحی که باشد احترام می‌گذاریم.

روحانی با بیان اینکه رابطه دولت با مجلس دهم بهتر خواهد بود، گفت:‌ مردم به دستگاه اجرایی گفتند نزاع، دعوا و جنگ نمی‌خواهیم و می‌خواهیم دولت در تعامل با دنیا و به فکر زندگی مردم باشد.

رئیس جمهور ادامه داد: پیام‌های مردم مشابه سال 92 بود و شاهد تلاقی این دو پیام بین دولت یازدهم و مجلس دهم هستیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: البته تعامل ما با مجلس نهم هم خوب بود ولی تعامل ما با مجلس دهم بهتر خواهد بود و همانطور که رهبری فرمودند همدلی و همزبانی بین دولت و مجلس را دیدیم و خواهیم دید.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با گذشت 40 روز از اجرای برجام رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرده است که طرف غربی در برداشتن برخی تعهدات از جمله تحریم‌های بانکی تأخیر داشته و رئیس مجلس و سفیر آلمان نیز این موضوع را تأیید کردند، گفت: صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی است و در زمینه مسائل اتمی هرچه بگوید صاحبنظر است ولی وزیر امور خارجه، وزیر اقتصاد یا رئیس بانک مرکزی نیست بنابراین می‌توانید در رابطه با انرژی اتمی از وی سوال کنید.

وی افزود: در زمینه هسته‌ای برای نخستین بار پس از برجام در تجارت مواد هسته‌ای فعال شدیم و اصلا چند سال پیش در مخیله کسی نمی‌گنجید که ما می‌توانیم چنین تبادلات هسته‌ای داشته باشیم که UF6 بدهیم کیک زرد بگیریم یا آب سنگین بفروشیم بنابراین تعامل ما با دنیا آغاز و برجام اجرا شده است.

روحانی اظهار داشت: البته اگر بگوییم نقصی در اجرای برجام وجود نداشته است اینگونه نیست زیرا ممکن است نقص‌هایی وجود داشته باشد که باید برطرف شود، می‌گویند برخی موسسات خصوصی و برخی بانک‌ها هنوز مقداری از معامله با ایران هراس دارند زیرا مارگزیده از ریسمان سیاه و سفید می‌ترسد و بانکی که پیش از این به خاطر کار با ایران جریمه شده است ممکن است نتواند زود کار را آغاز کند که آمریکایی‌ها باید فعال‌تر باشند و با تأکید به بانک‌ها اعلام کنند که در برقراری ارتباط با ایران آزاد هستند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اجرای برجام از 26 دی ماه امسال آغاز شده است، گفت: در خبرها شنیدید که بانک مرکزی یکی از کشورهای همسایه از روز گذشته همکاری با ایران را اعلام کرده است، این کشور جزء کشورهای 1+5 هم نیست ولی تازه دیروز اعلام همکاری کرده است. بنابراین آمریکایی‌ها باید در اجرای برجام فعال‌تر باشند و تصور ما این است که در برخی موارد که ممکن است باید بیشتر تلاش می‌کردند نکردند.

وی افزود: البته معنای این حرف این نیست که تبادلات ارزی ما کاهش نیافته بیمه ما فعال نشده و کشتی‌های ما بیمه نشده‌اند. بلکه ممکن است یک شرکت بیمه‌گر که آمریکایی‌ها در آن سهم دارند مقداری تعلل کند یا سوئیفت فلان بانک درست نشده باشد که البته این شرایط در مسئله هسته‌ای نبوده است بلکه تحریم دیگری بوده که مردم می‌خواهند تمام این تحریم‌ها برداشته شود و ما می‌توانیم به هیأت مذاکره‌کننده اجازه دهیم در رابطه با بقیه تحریم‌ها نیز مذاکره کند که به نتیجه‌ای مانند برجام برسیم.

روحانی گفت:‌ به هر حال مرجع پاسخگویی در رابطه با خوب یا بد اجرا شدن برجام در کلیت آن آقای عراقچی، در سیاست خارجه وزیر امور خارجه، در مسائل هسته‌ای آقای صالحی و در زمینه اقتصاد وزیر اقتصاد هستند.

رئیس‌جمهور همچنین در رابطه با سوالی مبنی بر اینکه سازمان سرمایه‌گذاری اعلام کرده است برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی در صورت بروز خطر غرامت پرداخت کرده و برای بازگشت سرمایه‌ها ضمانت می‌دهد، گفت: در حال حاضر فضا برای جذب سرمایه خارجی یا فاینانس برای مشارکت آماده شده است، روز گذشته نخست‌وزیر ترکیه که با هیأتی از بنگاه‌های اقتصادی به ایران آمده بود تأکید کرد که ترکیه کاملا برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک با ایران آماده است.

وی افزود: فرانسه نیز به همین صورت اعلام آمادگی کرده است و سرمایه‌گذاری در شرکت پژو از اوایل سال آینده به صورت کار مشترک آغاز می‌شود و به ساخت مشترک خودروهای جدید می‌رسد و تعهد آنها این است که 30 درصد را به خارج صادر کنند.

روحانی گفت: طرف خارجی این آمادگی را دارد و بخش خصوصی نیز هر کجا که بتواند مشارکت می‌کند و مسئولیت دولت نیز ارائه تسهیلات در سرمایه‌گذاری است.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: برخی امور که در کشور نیاز به سرمایه‌گذاری دارد سرمایه خود را برمی‌گرداند و نیاز نیست که ما بخواهیم بار آن را بر دوش بگیریم، خرید هواپیما بیشتر به شکل اجاره به شرط تملیک است و از طریق لیزینگ انجام می شود و چه برای ایران ایر یا بقیه شرکت‌ها تسهیلات فراهم شده است.

وی اضافه کرد: حمایت دولت وابسته به این است که برای سال‌های‌ آینده پیش‌بینی درآمد به چه صورت است و بنا شده هر گونه تعهدی به دولت و شخص رئیس‌جمهور اعلام شود تا در شورای اقتصاد مورد بررسی قرار گرفته و بتوانیم از فضای ایجاد شده حداکثر بهره‌برداری را داشته باشیم ولی اینکه سال 95 چقدر می‌توانیم در زمینه فاینانس موفق باشیم وابسته به این است که تفاهمات امروز چگونه تبدیل به قرارداد شود.

روحانی اظهار داشت: به طور مثال ما امروز با یک شرکت خارجی به تفاهم می‌رسیم ولی معنای این مسئله این نیست که فردا صبح اثر آن را ببینیم بلکه چند ماه زمان لازم است تا به نتایج برسیم ولی در عین حال این موارد آغاز شده است و تلاش ما این است که حداکثر بهره به کشور و مردم برسد.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قوه قضائیه قانونی گذاشته است که بر اساس آن افراد با بدهی مالی می‌توانند در منزل بدهی را پرداخت کنند، گفت: ما با زندان اصلا موافق نیستیم و هر چقدر زندان رفتن کم شود ما استقبال می‌کنیم.

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با چگونگی حضور ایران در منطقه و اینکه محموله انسان دوستانه جمهوری اسلامی به محض یک تماس تلفنی با وزیر امور خارجه بازگشته و با اظهارات سخنگوی دولت، کشور جیبوتی رابطه خود را با ایران قطع کرده است، گفت: روشن است ما نسبت به مسائل منطقه‌ای چگونه فعالیت داریم، حضور ما در کمک به مردم عراق و دولت آن، مردم و دولت سوریه،‌مردم و دولت لبنان و سایر کشورها از جمله یمن مشخص است.

وی افزود: ما کمک‌های نوع دوستانه به یمن را انجام دادیم و می‌دهیم و اینکه کشور همسایه یمن رابطه خود را با ما قطع کند دلیل برای کمک نکردن ما نیست زیرا راه‌های دیگری برای کمک داریم البته وضع مردم یمن بسیار بد است و دولت سعودی به بمباران غیرانسانی نسبت به مردم مظلوم یمن ادامه می‌دهد و سازمان‌های حقوق بشر نیز توجهی به این موضوع ندارند و قدرت‌های بزرگ فعال نیستند.

روحانی گفت: من سراغ ندارم که مذاکره خارجی صورت داده باشیم ولی در رابطه با یمن صحبت نکرده باشیم، شخصا در تمام ملاقات‌ها در رابطه با یمن و کمک‌های نوع دوستانه به مردم این کشور صحبت کرده‌ام و این کمک‌ها را ادامه می‌دهیم اگرچه شرایط سخت است ولی هیچ وقت کمک‌های دولت جمهوری اسلامی به مردم یمن قطع نمی شود.

روحانی در پاسخ به سؤال دیگری درباره روابط ایران و روسیه گفت: بین ما و روسیه که همسایه هستیم دعوا درست نکنید، روابط ما با روسیه روابط خوبی است، همفکری و هماهنگی بین دو کشور وجود دارد و این به معنای آن نیست که هر اقدامی که روسیه انجام دهد مورد تأیید ایران است، اما ما هم از طریق تلفن و هم از طریق هیأت‌های اجرایی با روسیه ارتباط داریم هدف اصلی آن است که ما در سوریه و مردم سوریه به زندگی خودشان برگردند، جنگ تمام شود و با تروریسم مبارزه شود و آنها از سوریه بیرون رانده شوند و هدف ما آن است که آنچه خواست مردم سوریه است برای آینده سوریه مبنا باشد.

وی ادامه داد: ما به همه همسایگان اعلام کردیم تمامیت ارضی مردم کشورهای منطقه به عنوان یک اصل مورد تأکید ماست، چه نسبت به عراق و چه نسبت به سوریه و چه نسبت به هر کشور منطقه که باید حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و امنیت و ثبات این کشورها مورد اهمیت قرار بگیرد.

روحانی خاطرنشان کرد: نظر ما وحدت و تمامیت ارضی سوریه است و باید در سوریه هر چه سریع‌تر بتوانیم با ادامه آتش‌بس عادلانه و همزمان شرایط را برای تحولات لازم برای اصلاح قانون اساسی و حکومت آینده طبق نظر مردم آماده کنیم.

خبرنگاری از رئیس جمهور پرسید: برخی نمایندگان مجلس امروز در صحن علنی از دولت درخواست داشتند که لایحه دو دوازدهم بودجه 95 را به مجلس ارائه دهند و خبرهایی نیز مبنی بر این است که دولت قرار است در روز سه‌شنبه این لایحه را به مجلس ارائه دهد و آیا این امر را تائید می‌کنید یا خیر که روحانی پاسخ داد: شما صحبت خود را از مجلس نقل کردید اما نظر ما این بود که حتی‌الامکان مجلس بودجه سال را در خود سال 94 به تصویب نهایی برسد و به محض اینکه برجام تحقق پیدا کرد و در روز 26 دی ماه که برجام عملیاتی و اجرایی شد، ما فردای آن روز در 27 دی ماه لایحه را تقدیم مجلس کردیم و حتی یک روز هم تأخیر نینداختیم و روشن بود که ما زودتر هم نمی‌توانیم بتوانیم بدهیم

وی ادامه داد: از آن زمان که ما دادیم تا پایان سال بیش از 60 روز زمان در اختیار مجلس بود البته آنها انتخابات داشتند و درگیر مسئله انتخاباتی بودند و آن مسئله خودش را دارد اما این مسئله شدنی بود که این لایحه تصویب شود و من هم از نمایندگان تقاضا کردم که این لایحه را در همین سال 94 مصوب کنند به دلیل آنکه تکلیف دولت برای سال آینده مشخص شود و این به نفع مردم است و تأخیر به نفع مردم نیست.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد:‌ اگر مجلس به هر دلیل نتواند تا پایان سال نسبت به آن لایحه به ما مصوبه نهایی را بدهد ساز و کارهای قانونی خودش را دارد و یکی از آن موردی است که شما به آن اشاره کردید. ممکن است چند دوازدهم را یا لایحه را دولت تقدیم کند البته نمایندگان گفته‌اند خودمان طرح می‌دهیم اما به نظر من این کار امکانپذیر نیست و دولت باید لایحه دهد و به هر حال اگر مجلس نتواند ما این اقدام را خواهیم کرد.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال دیگری درباره ممنوع‌التصویر بودن رئیس‌جمهور اسبق و اظهار نظر سخنگوی قوه قضائیه مبنی بر مبنا بودن تصمیم دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در دستور دادستانی گفت: شورای عالی امنیت ملی مباحثی در این زمینه‌ها داشته است و من قبلا هم در مصاحبه‌های دیگری اعلام کرده‌ام که مصوبه‌ای در شورای عالی امنیت ملی درباره حضرت آقای خاتمی رئیس‌جمهور دوران هفتم و هشتم نداشته است.

وی با یادآوری حضور خود در شورای عالی امنیت ملی از ابتدای تشکیل آن تا به امروز به عنوان نماینده مقام معظم رهبری و اکنون نیز به عنوان رئیس شورا خاطرنشان کرد: هیچ زمانی در این زمان بحثی در شورا مطرح نبوده است و دبیرخانه هم حق تصمیم‌گیری در این باره ندارد. بر فرض هم که دبیرخانه چنین تصمیمی گرفته باشد من از آقای شمخانی در این باره پرسیدم و ایشان پاسخ دادند که در دبیرخانه چنین مصوبه‌ای نیست.

روحانی با اشاره به اینکه بر فرض اتخاذ چنین تصمیمی در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی این تصمیم غیرقانونی است، گفت: این حرف‌ها به شوخی بیشتر شباهت دارد تا واقعیت.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری درباره تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام اظهار داشت: وقتی ما طرح‌هایی را بدون توجه به امکانات کشور تصویب می‌کنیم یا کلنگ می‌زنیم و یا شروع به اجرا می‌کنیم و در بین راه از تکمیل آن باز می‌مانیم دچار مشکل می‌شویم.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه دولت به استانداران اعلام کرده است که شرایط سهل برای واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام به بخش‌های خصوصی و یا غیردولتی فراهم شود گفت: ما چندان در این زمینه موفق نبودیم چرا که بسیاری از این طرح‌ها برای بخش خصوصی سودآور نیست تا پس از سرمایه‌گذاری هزینه و سود لازم را به دست آورد.

وی با اعلام اینکه خود سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و استانداران مسئول این کار شده‌اند و هیأت‌هایی نیز برای این کار انتخاب شدند، افزود: امیدواریم در سال آینده برخی از این طرح هایی که جاذبه دارد به بخش غیردولتی واگذار کنیم.

روحانی گفت: اساسا برنامه دولت یازدهم از ابتدا این بود که طرح‌های نیمه‌کاره موجود را بر اساس پیشرفت کار تقسیم‌بندی کند. یعنی در سال اول بعضی طرح‌هایی که حدود 90 درصد پیش رفته بود تکمیل کنیم بعد طرح‌های 80 درصد پیشرفته و پس از آن طرح‌هایی که در حد پایین‌تری جلو رفته بود و در سال 94 در اختیار داشتیم.

وی با اشاره به اینکه در سفرهای استانی بنای ما این است که قول‌هایی بدهد که یا تا پایان دولت به طور کامل تمام کند و یا بخش‌های مهم و قابل ملاحظه طرح‌های مهم را اجرایی و عملیاتی کند.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه بیش از 50 درصد طرح‌های استانی وعده داده شده افتتاح شده است، گفت: بقیه طرح‌ها هم در دست اجراست و امیدواریم طرح‌هایی که در این دولت درباره آن تصمیم‌گیری شده است تا پایان دوره اجرایی و عملیاتی کنیم و طرح‌های نیمه‌تمام که جاذبه داشته باشد را آماده‌ایم که به بخش غیردولتی واگذار کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که از برنامه دولت برای آشتی ملی و رفع کدورت‌ها و نقش آن در برجام دو سوال کرده بود تصریح کرد: مهم این است که همه جناح‌ها و همه گروه‌ها چه آنها که رأی آورده و چه آنها که رأی نیاورده‌اند در کنار هم باشند چرا که همه آنهایی که در انتخابات شرکت کردند به وظیفه سیاسی خود عمل کردند و چه آنها که رأی آوردند و چه آنها که رأی نیاوردند پیروزند.

روحانی پیروزی را متعلق به مردم و ملت را پیروز واقعی انتخابات خواند و با اشاره به اینکه آثار این پیروزی را خواهیم دید، گفت: امیدواریم مجلسی معتدل‌تر در دوره بعد شکل بگیرد که با هماهنگی بیشتر با هم کار کنیم و نظر مردم نیز همین است که دولت و مجلس با هم همکاری کنند برای رفع مشکلات.

وی ادامه داد: مردم اختلاف و شکاف را میان مجلس و دولت دوست ندارند زیرا که ما مسائل زیادی در این کشور داریم که باید آنها را حل و فصل کنیم. به ویژه در حوزه مسائل اقتصادی و زندگی مردم و در رأس آن مسئله اشتغال که بسیار مهم است.

رئیس جمهور با یادآوری اینکه به رغم وفور درآمدهای نفتی ما بین سال‌های 85 تا 91 تقریبا اشتغال خالصی را در کشور شاهد نیستیم، گفت: حداکثر سالی 12 یا 13 هزار شغل در کشور در آن مقطع ایجاد شده است در حالی که ما نیاز به ایجاد اشتغال میلیونی داریم تا بتوانیم بیکاری را رفع کنیم.

وی راه ایجاد اشتغال را همدلی و رونق برشمرد و اظهار داشت: ما باید انرژی‌های خود را برای شکوفایی و رشد اقتصادی کشور صرف کنیم و نباید یکدیگر را تخریب کرده و یا روبه‌روی هم بایستیم.

روحانی با تأکید بر اینکه اگر کسی به مجلس راه نیافته است در عرصه دیگری می‌تواند خدمت کند، گفت: دولت همه تلاش خود را در زمینه نزدیکی جناح‌ها و احزاب و گروه‌های مرجع به هم و معتدل شدن فضای سیاسی به کار خواهد گرفت تا فضا، فضای نقد سازنده و نه تخریب باشد و امیدوارم در ماه‌ها و سال‌های آینده فضای کشور به مراتب از فضای کنونی بهتر باشد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار وال استریت ژورنال مبنی بر میزان رشد اقتصادی سال آینده و میزان آن، اظهار داشت: رشد اقتصادی در سال آینده رشد خوبی خواهد داشت. پیش‌بینی تیم اقتصادی دولت هم رشد 5 تا 6 درصد است. من هم که در تمام مذاکرات جلسات اقتصادی حضور داشتم همین میزان را معتقدم که سال آینده سالی خواهد بود که رشد اقتصادی 5 درصدی را خواهیم داشت.

وی در زمینه نفت و میعانات گازی، مطرح کرد: ما البته برای اینکه بتوانیم تولید نفت‌مان را بالا ببریم یک مرتبه نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم و به تدریج در حال انجام این کار هستیم. فکر می‌کنم ما تا قبل از نیمه سال آینده (تیر یا مرداد) بتوانیم تولید نفت خام را به دو میلیون بشکه در روز برسانیم. میعانات ما وابسته به فعالیت ما در پارس جنوبی است برخی از فازها افتتاح شده است و فازهای 17-18 در سال آینده در اوایل سال افتتاح خواهد شد. دو فاز دیگر در دستور کار است. هر مقدار که فازهای پارس جنوبی جلو برود میعانات به همان نسبت اضافه می‌شود.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ما اکنون حدود 200 تا 300 هزار بشکه میعانات گازی داریم که قطعا بیشتر خواهد شد.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه قانون مبنی بر صحبت نوبخت در خصوص افرادی که در انتخابات حذف شده‌اند قرار است در دولت از آنها بهره‌گیری شود، عنوان کرد: بسیاری از نمایندگان محترم مجلس معمولا با تخصص و فعالیت‌های دیگری از قبل از اینکه به مجلس بیایند مشغول به کار بودند. به طور طبیعی دوران مجلس آنها که در مسئولیت نباشند به شغل ثابت خود برمی‌گردند. نیروهای ماهر و باتجربه ما از ایشان باید استفاده کنند که همانگونه که آقای نوبخت گفتند از این نیروها استفاده خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگر مبنی بر اینکه در دوران پساتحریم هنوز شرکت‌های چینی وجود دارند به ویژه شرکت‌های بزرگ چینی که به دنبال سرمایه‌گذاری در ایران هستند اما از اینکه سرمایه‌هاشان در ایران هدر برود می‌ترسند، تصریح کرد: ترس که چیز خوبی نیست. من فکر نمی‌کنم اینگونه باشد. ما در سفری که رئیس جمهور چین در ایران داشتند و مذاکرات و توافقاتی که داشتیم و پروژه‌هایی که آنها برای انجام آن پروژه‌ها قول دادند و همچنین سرمایه‌گذاری‌هایی که باید انجام بگیرد، رقمی که سرمایه‌گذاران بزرگ چینی می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند و در مذاکرات ما من چنینی چیزی را ندیدم. ممکن است یک شرکت خاصی در این زمینه تردید داشته باشد.

روحانی در همین رابطه عنوان کرد: من هیچ تردیدی را در میان شرکت‌های چینی، کره‌ای، هندی و در آسیا و سایر کشورهای آسیایی واروپایی و غیراروپایی من چنین چیزی ندیدم و همه توافقات و قراردادهایی که در حال انعقاد است بر این مبناست که برجام پابرجا خواهد بود و ما همیشه به تعهدات خود پایبند هستیم و اساسا دولت ایران همواره هر چیزی که قول داده به قول خود پایبنده بوده و در گذشته نیز چنین بوده و در اینده نیز چنین خواهد بود. فکر می‌کنم اجرای برجام به نفع همه جهانیان است. آنها نیز فهمیدند تحریم و فشار راه غلط و نادرستی است و دو طرف این راه تعامل را انتخاب کردند.(هم ایران و هم دنیا) بنابراین هیچ نگرانی وجود ندارد و سرمایه‌گذاری می‌تواند به خوبی در ایران انجام شود. ایران کشوری باثبات و مزیت فراوان است و این ظرفیت را دارد که با شرکت‌های خارجی البته با همان شرایطی که مشخص کردیم (مبنی بر اینکه هر شرکتی که می‌خواهد در ایران فعالیت کند باید به گونه‌ای باشد که سرمایه و فناوری به کشور بیاورد و بخشی از محصول را هم صادر کند).

رئیس‌جمهور همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری شبستان مبنی بر اینکه شما برای انجام سفرهای حج برای حجاج ایرانی چه تضمینی می‌دهید که دچار مشکل نشوند، تاکید کرد: البته هیأت ایرانی ما امسال هنوز به عربستان نرفته و در خصوص مراسم حج عمره، عمره ما تعطیل است.

وی افزود: البته ما قبل از حوادثی که در حج پیش آمد عمره را به دلایلی موقتا تعطیل کردیم. در سفر حج نیز فاجعه منا نیز اتفاق افتاده که بسیار تاسف‌بار بود. برای همه مسلمانان به خصوص ایرانیان عزیزی که جان خود را از دست دادند. امسال هنوز مذاکرات بین هیأت ایران و هیأت سعودی آغاز نشده است. من فکر می‌کنم در روزهای آینده این سفر به عربستان انجام خواهد شد و مذاکرات با آنها انجام می‌شود. یکی از تاکیدات ما این است که شرایط مناسبی برای حجاج ایرانی فراهم شود مخصوصا ما امسال هم دیرتر اقدامات لازم را انجام دادیم. از لحاظ ویزا مانند شرایط سال گذشته نیستیم و به هر حال حافظ منافع داریم که در ایران فعال نیستند و مشکلاتی در مراسم حج وجود خواهد داشت. من در مورد همه اینها اظهار نظر نمی‌کنم تا هیآت ما به عربستان رفته و بازگردد تا ببیینم چگونه باید اظهار نظر کنیم.

فارس