سرویس: غیر تولیدی » نقلی 13:00 - جمعه 14 اسفند 1394

رزاقی

سایه رکود بر اقتصاد کشور سنگینی می‌کند/ سفره مردم کوچک شده است

یک کارشناس مسائل اقتصادی بیان اینکه مسئولین در علم اقتصاد سیاسی فکر و عمل کرده اند خاطرنشان کرد: دولت در حالی ادعا می کند که تورم را کنترل کرده که سایه سنگین رکود بر اقتصاد کشور سنگینی می کند و بازار و اقتصاد کشور در حال زمین خوردن است.

به گزارش اصفهان شرق؛ ابراهیم رزاقی، کارشناس مسائل اقتصادی و استاد اقتصاد در خصوص طرح مسائلی نظیر کنترل تورم و افزایش رکود در جامعه اظهار داشت: مسائلی که امروز از سوی دولت در رابطه با اقتصاد مطرح می شود خیلی با واقعیات هماهنگ نیست، به عنوان مثال اگر کالا گران نشود، یعنی تورم پایین بیاید مصرف کننده تمایل بیشتری به مصرف خواهد داشت و رکود از بین خواهد رفت.

وی با بیان اینکه مردم می خواهند کالا بخرند اما پولی برای خرید این کالا ها ندارند، خاطرنشان کرد: میزان درآمد بیشتر حدود 70 درصد از حقوق بگیران در جامعه زیر خط فقر است و این یعنی به خاطر تورم های چند سال گذشته که قیمت برخی از اجناس تا 100 درصد هم گران‌تر شده است، قدرت خرید مردم پایین آمده است.

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه سبد غذایی مردم بسیار کوچک شده است، یادآور شد: امروزه بیشتر خانواده ها تنها فقط مواد غذایی مورد نیاز خود را که چاره‌ای جز خرید آنها ندارند، تهیه می کنند و پولی برای پرداخت برای بقیه کالاها ندارند.

این استاد اقتصاد اذعان داشت: مردم توانایی خرید مسکن ندارند و از طرف دیگر اجاره خانه ها بالارفته است؛ در حقیقت درآمد مردم به تناسبی که اجاره خانه ها بالا رفته است، افزایش نیافته و این مشکل زمانی وحشتناک تر است که آمار بیکاری هم افزایش یافته است.

رزاقی با بیان اینکه آمارهای بیکاری که از سوی دولت ارائه می شود واقعی نیست خاطرنشان کرد: طبق قوانین کار وقتی یک نفر حتی یک ساعت در هفته بتواند کار کند، شاغل محسوب می شود اما در واقعیت اینگونه نیست و در حال حاضر با یک کار تمام وقت هم نمی شود مخارج یک زندگی معمولی را تأمین کرد.

وی با بیان اینکه مسئولین در علم اقتصاد سیاسی فکر و عمل کرده اند خاطرنشان کرد: دولت در حالی ادعا می کند که تورم را کنترل کرده که سایه سنگین رکود بر اقتصاد کشور سنگینی می کند و بازار و اقتصاد کشور در حال زمین خوردن است.

این استاد اقتصاد ضمن انتقاد از تأکید دولت بر حل مشکلات از طریق رفع تحریم ها خاطرنشان کرد: اگر مسئولین اقتصاد مقاومتی را در دستور کار خود قرار داده و از تولید کنندگان داخلی حمایت می کردند شاهد چنین وضعیتی نبودیم؛ امروز شاهد هستیم کالا را با دلار از خارج از کشور وارد می کنند و تولیدکننده داخلی زمین خورده است.

رزاقی ضمن یادآوری این نکته که 30 درصد کارخانجات تولیدی به طور کامل تعطیل شده و 50 درصد آنها کمتر از ظرفیت تولیدی خود کار می‌کنند خاطرنشان کرد: وقتی کالای خارجی ارزان وارد کشور شود، برای تولیدکننده به صرفه نیست که کار تولیدی خود را ادامه بدهد.

وی با بیان این که دولت هیچ اقدام مثبتی برای افزایش تولید و حمایت از تولید کننده انجام نداده خاطر نشان کرد: نظام سود در کشور ما همچنان به شکلی است که بالاترین سود در کارهای غیر تولیدی است و از همین رو وام هایی که برای تولید در نظر گرفته می شود وارد کارهایی به جز تولید می‌شود و این ناشی از عدم نظارت دولت است.

این استاد اقتصاد ضمن برشمردن برخی از اثرات منفی سود بالا و مالیات زیاد اظهار داشت: در صورتی که کار تولیدی راه بیفتند، نیازی به فروش نفت کشور نخواهیم داشت؛ امروز دولت برای اینکه ثابت کند همه چیز به تحریم ارتباط دارد، به صورت عمدی یا غیر عمدی شرایط رکود در کشور را فراهم کرده است.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه دولت به شیوه های مختلف تولید کننده را تحت فشار قرار داده است بیان داشت: فعالیت های دلالی در کشور افزایش یافته چون سود آنها بالاست و بسایری از تولید کنندگان امکانات خود را در فعالیت های غیر تولیدی وارد کرده‌اند.

رزاقی با تأکید بر لزوم کنترل واردات اظهار داشت: 60 درصد محصولات کشاورزی با دلار ارزان از خارج از کشور وارد می شود و این درحالی است که محصولات داخلی روی دست کشاورزان مانده و بسیاری از باغداران ورشکست شده اند.

وی یادآور شد: سال گذشته 7.5 میلیارد دلار به این موضوع اختصاص پیدا کرده که حدود 6 میلیون ایرانی برای تفریح به کشورهای خارجی بروند و بگردند که این موضوع اساساً در اقتصاد کشور اولویتی ندارد.

این استاد اقتصاد افزود: مشکلات اقتصادی اینگونه حل نمی شود به عده‌ای وام بدهند تا بتوانند خودرو بخرند؛ صنایع صنعتی در داخل کشور باید از طرف دولت شکل بگیرد و به بخش خصوصی واگذار شود تا به استقلال صنعتی در کشور دست پیدا کنیم.

رزاقی با بیان اینکه در صورت حمایت از بخش خصوصی وابستگی ها از بین می‌رود، تصریح کرد: روش اقتصادی که امروز پیش روی دولت قرار گرفته، خلاف اندیشه های امام و انقلاب مبنی بر استقلال کشور است و اقتصاد ما با این وضع روز به روز به سمت وابستگی پیش می‌رود.

دانا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.