سرویس: اخبار شهرستان » جرقویه سفلی 19:36 - چهارشنبه 12 اسفند 1394

در شهر نیک آباد جرقویه برپا شد؛

باغ فدک تا غرفه انتظار فرزند زهرا در نمایشگاه مادر هستی/ تصاویر

نمایشگاه مادر هستی توسط زنان نیک آبادی در 14 غرفه برپا شد تا سبک زندگی حضرت زهرا(س) را به نسل چهار نشان دهد.

به گزارش اصفهان شرق، این نمایشگاه با هدف اشاعه سبک زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) بویژه ساده زیستی حضرت، مدیریت خانواده به بهترین وجه، ایجاد فضای معنوی در شهر در ایام فاطمیه، ترویج حجاب و عفاف و القای آموزه های فاطمی به مردان، زنان و کودکان در شهر نیک آباد جرقویه سفلی برپا شد.

غرفه های این نمایشگاه شامل:

* غرفه ورودی: شامل کشتی نجات اهل بیت، القاب حضرت زهرا(س) و جملاتی درباره وجود حضرت که اصل آفرینش عالمیان است.
* غرفه ولادت: اشاره به خلقت نوری حضرت حضرت و ترسیم ولادت جسمانی حضرت که آن هم با حضور زنان پاک بهشتی از جمله ساره، آسیه، مریم و کلثم ( خواهر حضرت موسی) بوده است. و ولادت او اعطای کوثر به پیامبر اکرم (ص) بوده است.
* غرفه بیت الزهرا: نشان دادن خانه ای که در آن سلسله ولایت و امامت با مدیریت و مادری حضرت تداوم یافت.

وجود برخی وسایل زندگی و جهیزیه حضرت، نمایش انجام همزمان کارهایی از قبیل گندم و فرزند داری با تکان دادن گهواره، وجود وسایلی از قبیل عبا، شمشیر و …
همچنین این خانه به مسجد النبی راه دارد لذا بالای خانه از ماکت مسجد النبی استفاده شده است.

7

* غرفه باغ فدک: ترسیم کننده ظلمی است که نسبت به دختر پیامبر اکرم (ص) و بخشش پیامبر به دخترش صورت گرفت و با بیان قسمتی از خطبه فدک ، ناحق بودن غصب فدک به بیننده منتق می شود.

غرفه در نیم سوخته: با وجود شخصی همچون قنفذ ، هیزم ، در نیم سوخته خونین و … . صحنه به آتش کشیده شدن در خانه حضرت ، ترسیم شده است، با ذکر سلام بر حضرت محسن بن علی و آیه شریفه « قل لااسئلکم علیه اجرا الا الموده فی القربی» ناسپاسی و قدر ناشناسی ستمگران در حق اهل بیت بیان شده است.
* غرفه وداع کودکان با مردم: بیانگر لحضات آخر وداع کودکان خردسال حضرت با جسم مطهر ایشان در خانه می باشد. وضعیت غسل و کفن دادن شبانه حضرت نیز در انی غرفه است.

8
*  غرفه چاه امام علی (ع): مناجات حضرت در چاه و در نخلستان های مدینه را نشان می دهد و مظلومیت حضرت علی (ع) را بر ملاتر می سازد
* غرفه یادگاری ها و وصایا : وسایلی از قبیل چادر ، مصحف حضرت، پیراهن کهنه و … و نیز وجود اهل بیت و ائمه هدی به عنوان مهم ترین یادگارهای حضرت اشاره به ” جریان کوثر در هستی ” دارد.
تسبیح به عنوان یادگار آن حضرت در این غرفه است چرا که اولین تسبیح توسط حضرت ساخته شد.
همچنین بخشی از وصایای حضرت به امام علی (ع) قبل از شهادت و بخشی از خطبه های آن حضرت از جمله خطبه فدکیه و خطبه در جمع زنان انصار، در این غرفه بیانگر وصایای آن حضرت است .

9

* غرفه قبرستان بقیع : متشکل از قبور ائمه بقیع و قبر عباس عموی پیامبر (ص) است .همچنین با توجه به روایتی که احتمال وجود قبر حضرت را در قبرستان بقیع می داند این غرفه با موضوع نمایشگاه در ارتباط است.

*غرفه توسل : هدف در این غرفه پیدا شدن حالت توسل در بیننده است تا ضمن ایجاد حالت انابه و تضرع و توسل به وجود حضرت صدیقه طاهره ، شیوه هایی از توسل مانند نماز توسل به حضرت ، قرائت فرازی از زیارت حضرت و … را بکار گیرد. ایجاد پنجره توسل و نیز وجود محرابی نورانی ، بر انگیزاننده این حالت در بینده است.

10

* غرفه انتظار: با گذاشتن منبری در این غرفه ، پله های صعود به سویظهور ووصال یار از قبیل ؛ اخلاص ، خودسازی ، اخلاق نیک و انتظار طراحی شذه است.با نصب بنر به یکی از علل غیبت که « گناهان » ماست اشاره شده است .در این غرفه شباهتهایی که در القاب حضرت مهدی (عج) با حضرت زهرا (س) وجود دارد.
این غرفه آخرین غرفه قسمت سیره و زندگانی حضرت زهرا(س) میباشد.

11

* غرفه شهدا: با ساخت سنگر و نصب تصاویر برخی شهدا و تصاویر شهدای شهرمان و پوسترهایی از شهادت و … یادی از شهدای عزیز شده است .در این غرفه جهت شادیروح امام و شهدا ، ختم قرآن و صلوات توزیع می شود.

* غرفه حجاب: موانع و آسیب های حجاب از جمله ماهواره ، شبکه های اجتماعی و … با نصب یک دیش که باعث برداشتن حجاب و حیا میشود ، ترسیم شده است. طراحی نمای مروارید در صدف ، بیانگر نقش حجاب برای حفظ وجود وارزش زن است . در این غرفه برخی ملزومات حجاب به فروش می رسد و پیام ها و وصیت های شهدا و علما برای حفظ حجاب موجود است .

* غرفه کتاب: در این غرفه ، کتب مختلف مذهبی ، تزیینی و … و برخی اقلام از قبیل تسبیح ، قاب عکس بزرگان دین و …به فروش می رسد . و هدایایی از قبیل بروشور ، کتابچه های کوچک فانوس و … به بازدیدکنندگان اعطا می شود.
هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی است.

1

* غرفه کودکان: در این غرفه که هدف آشنایی کودکان با مقام حضرت فاطمه (س)می باشد ، فعالیتهای ذیل انجام می شود:
برگزاری مسابقه رنگ آمیزی نقاشی های مربوط به کودکان و حضرت زهرا
برگزاری مسابقه جدول القاب حضرت
توضیح درباره القاب حضرت ، تشویق کودکانی که رنگ آمیزی بهتری انجام داده اند و تشویق کودکانی که نامشان برگرفته از القاب حضرت می باشد و حجابشان برتر است.
در این غرفه پوسترهایی کودکانه درباره حضرت نصب شده است . همچنین القاب حضرت و تصاویر زیبا و پر محتوا برای کودکان درباره رفتار و زندگی حضرت در غرفه قرار دارد.
ماکت دختر خرد سالی در حال عبادت همراه با رحل قرآن و … قرار داده شده که توجه بازدید کنندگان را به خود جلب می کند و باعث ایجاد حس دعا و توسل می شود.

2 3 5 6

همچنین بخوانید:

3 نظر در مورد “باغ فدک تا غرفه انتظار فرزند زهرا در نمایشگاه مادر هستی/ تصاویر”

  1. آسمان گفت:

    با سلام
    من رفتم
    واقعا نمایشگاه خیلی زیبایی برپا شده
    و اجر دست اندر کاران با حضرت زهرا(س)
    از تمامی همشهریان دعوت میکنم که حتما بازدید بکنند

  2. حاج ولی گفت:

    سلام
    ممنون از همه دست اندرکاران این نمایشگاه
    قدردانی از آقا مسعود به خاطرارسال عکس و گزارش
    و تقدیر از اصفهان شرق به پاس ترویج

  3. طاوسی گفت:

    سلام
    من هم از همه ی دوستان به خاطر بر پایی این نمایشګاه تشکر می کنم
    از همشهریان عزیز دعوت می کنم از این نمایشګاه بازدید کنند

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.