سرویس: غیر تولیدی » نقلی 13:20 - چهارشنبه 12 اسفند 1394

عیدی به اصفهانی‌ها و عبور خط دو مترو از پیرامون میدان نقش‌جهان

اگر قرار است مسیر خط دوم مترو از پیرامون میدان عبور کند، با توجه به اینکه پیرامون میدان بافت تاریخی و سنتی است و ممکن است برای بافت تاریخی آسیب‌رسان باشد که در این صورت باید کارشناسی جدی صورت بگیرد.

به گزارش اصفهان شرق؛ متروی اصفهان از آن دسته مقوله‌هایی است که توسط اهالی رسانه و کارشناسان میراث فرهنگی از ابعاد مختلف مور نقد و بررسی قرار گرفت، سوژه یا که هیچ‌وقت سوختنی نبود همیشه حرف برای گفتن داشت.

اگرچه با انتقاداتی مبنی بر جلوگیری از عبور خط دوم این رخش آهنی از میدان تاریخی نقش‌جهان سبب شد تا میراث فرهنگی برای حفاظت از بناهای تاریخی با مسئولان استانی و کشوری جلسه‌ای قرار شود تا مسیر دیگری برای تغییر مسیر متروی اصفهان و نگه‌داشتن بناهای تاریخی تعیین کنند.

وقتی زرگرپور و اللهیاری اطمینان خاطر دادند

در این میان بد نیست گریزی به صحبت‌های استاندار اصفهان نیز بزنیم شخصی که در سال‌های گذشته مدیریت جدی خود را برای رفع مشکلات پروژه‌ها و ابر پروژه‌ها به‌خوبی نشان داده، پیرامون نگرانی درباره عبور خط 2 مترو می‌گوید: در حال حاضر مدیریت شهری همچون مدیریت استان عزم خود را با اختصاص یک هزار میلیارد تومان برای خط 2 مترو نشان داده و کوچک‌ترین بهانه‌ای برای بهره‌برداری هرچه سریع‌تر از پروژه متروی اصفهان و جبران مافات گذشته وجود ندارد.

وی بابیان اینکه یونسکو به‌صورت ویژه‌بر اجرای خط 2 متروی اصفهان‌ نظارت می‌کند، گفت: ‌در صورت حتی یک‌درصدی ریسک، این خط از زیر میدان امام اصفهان عبور نمی‌کند.

در واقع استاندار با این صحبت‌ها اطمینان خاطر را به همه داد که قرار نیست چنین اتفاقی بیفتد.

باوجود تمام بحث‌ها و مذاکرات مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان نیز ضمن تکرار حرف‌های استاندار اصفهان خبر خوشی به گوشه اهالی و دوستداران میراث فرهنگی رساند تا آبی باشد بر آتش نگرانی‌ها این بود که عبور مترو از میدان نقش‌جهان منتفی شد.

فریدون اللهیاری در گفت‌وگو با تسنیم با اعلام این خبر گفت: در جلسه شورای فنی سازمان میراث فرهنگی که با حضور معاونت اداره کل میراث فرهنگی اصفهان، برخی از اعضای شورای شهر و سازمان قطار شهری اصفهان برگزار شد، عبور خط مترو از میدان تاریخی نقش‌جهان به‌طورکلی منتفی شد و کلیات مسیر جایگزین ارائه شد.

خیابان‌های پیرامونی میدان نقش‌جهان مصوب شد

حالا بازهم اللهیاری تصمیم گرفته که خبر خوب به مردم اصفهان و دوستداران میراث فرهنگی بدهد تا عیدی‌ای به‌رسم یادگار به‌پاس ورود نوروز باستانی بماند به همین دلیل جلسه تصمیم‌گیری برای عبور خط دو قطار شهری اصفهان در دفتر معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور با حضور استاندار، شهردار، رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان و تنی چند از مدیران و کارشناسان مربوطه در این زمینه برگزار شد.

در این جلسه قرار بر این شد تا خط دو متروی اصفهان به‌جای عبور از زیر میدان تاریخی امام خمینی (ره) به خیابان‌های پیرامونی این میدان بزرگ و تاریخی کشور که دومین میدان بزرگ و تاریخی جهان تلقی می‌شود، تغییر یابد.

گزینه جایگزین معرفی‌شده از محور «دارک» آغاز و پس از عبور از خیابان‌های پیرامونی و میدان امام حسین (ع) در ادامه مسیر با خط مصوب قبلی منطبق می‌شود.

ادامه این گزارش می‌افزاید، مسیر یادشده پس از ماه‌ها چشم‌انتظاری در این جلسه مورد تائید رئیس سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت و قرار شد با توجه به مطلوب بودن مسیر پیشنهادی، حمایت‌های لازم برای تصویب خط جدید در شورای عالی ترافیک کشور صورت پذیرد تا خط دو متروی اصفهان بتواند تا پایان سال 1400 با همکاری سازمان میراث فرهنگی تکمیل شود.

اما حالا درمیان این تصمیم این پرسش نیز مطرح می‌شود اگر قرار است مسیر خط دوم مترو از پیرامون میدان عبور کند با توجه به اینکه حوالی میدان بافت تاریخی و سنتی است و ممکن است برای بافت تاریخی آسیب‌رسان باشد که در این صورت باید کارشناسی جدی صورت بگیرد.

تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.