سرویس: غیر تولیدی » نقلی 10:36 - سه شنبه 11 اسفند 1394

نوبخت در نشست خبری:

یارانه نقدی اسفندماه زودتر از ماه‌های قبل پرداخت می‌شود/ نگرانی برای افزایش حقوق سال آینده وجود ندارد

سخنگوی دولت با بیان اینکه جمع‌بندی کارشناسی برای حذف کارت سوخت انجام نگرفته، گفت:‌ سازمان مدیریت موافق استمرار وضع موجود است.

به گزارش اصفهان شرق؛ محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری برگزار شده بود با اشاره به نتایج دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: جا دارد این روزها از منظر و ابعاد مختلف به این رخداد مهم سیاسی و اجتماعی پرداخته شود و تجلیل و تکریمی که می‌توان نسبت به مردم داشت بیان کنیم.البته طی روزهای گذشته رسانه‌ها به نحو شایسته‌ای به این مسائل پرداختند.

وی افزود: مواضع رسمی دولت نسبت به این رخداد مهم سیاسی توسط آقای رئیس‌جمهور اعلام شد. امروز واکنش دولت در برابر این رخداد بزرگ فراتر از تجلیل و تکریم نسبت به نقش‌آفرینان این حماسه بزرگ است.

سخنگوی دولت ادامه داد: دولت در پی این رخداد بزرگ در روز یکشنبه در ستاد اقتصادی دولت آقای رئیس‌جمهور همه اعضای این ستاد را موظف کردند که یک برنامه کوتاه مدت و بلند مدت برای رونق اقتصادی، بهبود وضعیت معیشت مردم و اشتغال جوانان ارائه کنند.

نوبخت تأکید کرد: رئیس‌جمهور در جلسه روز یکشنبه به تمامی وزرای کابینه و سازمان مدیریت ابلاغ کردند این برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت سریع‌تر ارائه شود و بتوانیم به صورت عملی در ارتباط با این حماسه‌ای که مردم آفریدند، الان وظیفه دولت است که اقدامات عملی که خواسته مردم است تحقق بخشد.

وی با اشاره به کسانی که به مجلس راه نیافتند ولی با دولت در راه خدمت به مردم همکاری داشتند از آنها خواست به همکاری خود با دولت برای خدمت به مردم ادامه دهند و تأکید کرد همچنین نمایندگان فعلی که در انتخاب مردم قرار نگرفتند از آنها نیز دولت برای همکاری دعوت می‌کند. آنها سرمایه‌های انسانی این کشور و نظام هستند و دولت برای خدمت به مردم از همه این افراد از جمله منتقدان دعوت به همکاری می‌کند.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: اختلاف سلایق و تنوع روش بین تمامی افراد وجود دارد اما باعث نمی‌شود بخشی از این‌ها را حذف کنیم. هر چند ما به دلیل عدم رعایت اخلاق از برخی دوستان متکدریم ولی تمامی آنها را سرمایه‌های نظام می‌دانیم و دعوت به همکاری می‌کنیم.

نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا انتخابات 94 را ادامه راه انتخابات 92 می‌دانید یا خیر، گفت:‌ انتخابات 94 در راستا و تکمیل انتخابات 92 و گام دوم بود که از سوی مردم برداشته شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا لایحه بودجه 95 تا پایان سال جاری مورد تصویب قرار خواهد گرفت یا خیر، اظهار داشت: با عنایت به اینکه تعدادی از اعضای کمیسیون تلفیق در انتخابات دهم موفق به کسب آرای مردم نشدند و در مجلس آینده حضور ندارند اما دیروز با احساس مسئولیت در کمیسیون تلفیق حاضر شدند و کلیات بودجه 95 مورد تصویب قرار گرفت و امروز قرار است جزئیات آن مورد توجه قرار گیرد.

سخنگوی دولت تأکید کرد: با توجه به زمان‌بندی‌های موجود امکان تصویب لایحه بودجه تا پایان سال وجود دارد اما دولت آمادگی دارد تا هفته سوم فروردین بودجه 95 را تحویل بگیرد.

نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان با توجه به وضعیت نامشخص لایحه بودجه 95 پرداخت می‌شود؟ گفت: هیچ نگرانی برای پرداخت افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان برای سال آینده وجود ندارد.

وی درباره ترکیب جدید مجلس شورای اسلامی بیان کرد: شاید فرصت خوبی برای تعریف مجدد نیروهای سیاسی فراهم شده باشد. امروز یک مجموعه‌ای از نیروهای معتدل اعم از اصلاح طلب، اصولگرا، میانه و معتدل توسط مردم برگزیده شدند و دغدغه تمام آنها خدمت به مردم است.

سخنگوی دولت ادامه داد: این موضوع را که مجلس آینده به دلیل همگرایی و هماهنگی بیشتر با دولت جهت خدمت به مردم باعث شود وظیفه نظارتی‌اش تقلیل یابد قبول ندارد. زیرا نظارت بر کار دولت کمک به قوه مجریه است و انتقاد سازنده به دولت کمک می‌کند.

نوبخت درباره تمهیدات قوه مجریه برای مقابله با قاچاق میوه و تنظیم بازار میوه شب عید گفت: دولت برای تنظیم بازار میوه شب عید خرید 42 هزار تن پرتقال و 18 هزار تن سیب از باغداران داخلی را برنامه‌ریزی کرده که بر این اساس تاکنون 32 هزار تن پرتقال و 12 هزار تن سیب خریداری شده است.

وی افزود: کیفیت محصولات ما بسیار مناسب و حتی قابل صادرات است که ما بر همین اساس 11 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تقویت صادرات غیرنفتی به خصوص صادرات میوه در نظر گرفتیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که موضع دولت نسبت به حذف کارت سوخت چیست، تأکید کرد: هنوز جمع‌بندی کارشناسی در این باره صورت نگرفته و عده ‌ای موافق و مخالف این موضوع هستند.

نوبخت در پاسخ به این سوال که نظر سازمان مدیریت به عنوان بدنه کارشناسی دولت با حذف کارت‌های سوخت چیست، گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به عنوان بدنه کارشناسی دولت موافق استمرار وضعیت موجود است.

وی درباره انتظار دولت از مجلس دهم بیان کرد: دولت هیچ انتظاری از مجلس دهم جز اجرای قانون ندارد. ما در حد هماهنگی‌های قانونی با مجلس هماهنگ هستیم و همین که نمایندگان مجلس در چارچوب قانون وظایف خودشان را انجام دهند و نسبت به لوایحی که دولت به آنها تقدیم می‌کند آن را در زمان مناسب تصویب و در اختیار دولت قرار دهند برای ما مناسب است.

نوبخت در پاسخ به این سوال که سهم وزارت نفت، نیرو و مالیات از درآمد هدفمندی یارانه‌ها چقدر است، تأکید کرد: سقف پرداخت یارانه‌ها در سال 95 بالغ بر 48 هزار میلیارد تومان است که باید از دو محل تأمین شود، این منابع در وهله اول باید از محل افزایش قیمت‌هایی که از سال 89 تا 94 انجام شده تأمین شود. در وهله دوم نیز از ردیف‌های یارانه‌ای استفاده کنیم که در این زمینه سهم شرکت پالایش و پخش و گاز و توانیر حدود 35 تا 36 هزار میلیارد تومان است که تا الان تلاش کرده‌اند این مبالغ را پرداخت کنند. البته برای سال جاری نیز هنوز تمامی مبالغ پرداخت نشده و توافق‌هایی صورت گرفته تا پایان سال این منابع را تأمین کنند.

نوبخت در پاسخ به این سوال که نظر دولت برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها برای سال آینده چیست، تأکید کرد: بر اساس تبصره‌ای که در لایحه بودجه 95 در نظر گرفتیم دولت تصمیم دارد قانون هدفمندی یارانه‌ها را همانند گذشته استمرار دهد.

وی در پاسخ به این سوال که افزایش حقوق کارگران به کجا رسید، گفت: شورای عالی کار باید در این زمینه تصمیم بگیرد که در آینده‌ای نزدیک این شورا تشکیل جلسه خواهد داد و نسبت به این موضوع تصمیم‌گیری می‌کند.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که با توجه به برخی اتهاماتی که در جریان انتخابات به دولت وارد شد آیا قوه مجریه قصد شکایت دارد یا خیر، گفت: این اتهامات از لحاظ حقوقی قابل تعقیب است و بخش حقوقی دولت نیز این مسائل را به مراجع قضائی منعکس کرده است.

نوبخت ادامه داد: بنده حاضرم درباره مسئولیت فعلی و 16سالی که در مجلس بودم و زمانی که در حزب اعتدال و توسعه هستم پاسخگو باشم و هر کسی اگر حرفی دارد آن را به مراجع قضایی منعکس کنم و دستگاه قضایی می تواند در چارچوب قانون قضاوت کند.

وی در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی‌های دولت برای سال آینده نسبت به نرخ رشد اقتصادی و تورم چیست، گفت: برای سال آینده پیش‌بینی می‌کنیم نرخ تورم زیر 11 درصد و رشد سرمایه‌گذاری 4.5 تا 5 درصد و رشد اقتصادی نیز حدود 5 تا 6 درصد باشد.

سخنگوی دولت درباره به سرانجام رسیدن برنامه توسعه ششم در مجلس فعلی گفت:‌ انتظار داریم کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه نیز مانند کمیسیون تلفیق بودجه 95 کار تصویب برنامه را آغاز کند.

وی افزود: برای رئیس این کمیسیون و دیگر اعضای کمیسیون تلفیق فرصت استثنایی برای ریل‌گذاری 5 ساله آینده کشور وجود دارد و امیدواریم دوستان ما از این فرصت استفاده کنند و ما مأیوس نیستیم که تا پایان سال برنامه ششم به تصویب برسد.

نوبخت درباره تنظیم قراردادهای حج سال آینده بین ایران و عربستان گفت: مقرر شده در آینده نزدیک ملاقاتی بین وزیر حج عربستان با مسئولان ایرانی برگزار شود و نسبت به این موضوع تصمیم بگیرند البته هنوز این جلسه تشکیل نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که بالاخره چه زمانی پایگاه قراردادها تکمیل و نهایی می‌شود، گفت: معاون امور زیربنایی سازمان مدیریت مسئول این موضوع است و واحدهای نظارتی هم در ساختار جدید تعریف شده و همچنین هیأت عالی نظارت بر قراردادهای نفتی نیز با حضور معاون دادستان کل کشور تشکیل شد و حتی چارچوب‌های قراردادی نیز در این هیأت عالی قبل از تبدیل شدن به یک قرارداد عملیاتی مورد بررسی قرار گیرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی شما از اختلافات بین دولت و مجلس دهم چیست، تأکید کرد: در مجلس اصل مخالفت وجود دارد که بر همین اساس اولین کسی که درباره یک پیشنهاد صحبت می‌کند مخالف است بنابراین بین دولت و مجلس نیز اختلاف سلیقه و نظر مورد پذیرش است ولی اختلاف به معنی برخورد جناحی و سیاسی را باید قبول کنیم که در مجلس آینده کمتر خواهیم داشت.

نوبخت خاطرنشان کرد: تفاوت نظر برای ارائه راه‌حل‌های بهتر برای پیشرفت کشور وجود دارد و این حتی در هیأت وزیران هم مشاهده می‌شود.

منبع: فارس
دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.