سرویس: غیر تولیدی » نقلی 10:00 - سه شنبه 11 اسفند 1394

زبان فارسی از نگاه رهبر انقلاب :

چون شیرین، شیرین و چون گوهر ؛زبان پارسی ست

من خیلی نگران زبان فارسی‌ام؛ خیلی نگرانم سالها پیش ما در این زمینه کار کردیم، اقدام کردیم، جمع کردیم کسانی را دور هم بنشینند من می بینم کار درستی در این زمینه انجام نمی گیرد و تهاجم به زبان زیاد است.

به گزارش اصفهان شرق؛ من خیلی نگران زبان فارسی ام؛ خیلی نگرانم ، سالها پیش ما در این زمینه کار کردیم، اقدام کردیم، جمع کردیم کسانی را دور هم بنشینند من می بینم کار درستی در این زمینه انجام نمی گیرد و تهاجم به زبان زیاد است ، همینطور دارند اصطلاحات خارجی به کار می برند و ننگش می کند کسی که فلان تعبیر فرنگی را به کار نبرد و به جایش یک تعبیر فارسی یا عربی به کار ببرد؛ ننگشان می کند این خیلی چیز بدی است؛ این جزو اجزاء فرهنگ عمومی است که باید بااین مبارزه کرد.
اینها گوشه ای از بیانات مقام معظم رهبری است که در سال 92 در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد و به راستی چه چیزی در زبان وجود دارد که آن را به رکن دوم هویت ملی تبدیل و مقام معظم رهبری را تا این حد نگران می کند؟ اندکی تامل لازم است…چندی بگویم از زبان فارسی/گرچه هر آگاه داند داستان فارسی.

 

زبان فارسی صد برابر حجم فعلى، قابل گسترش است

توجه به زبان فارسی از جانب مقام معظم رهبری همواره وجود داشته و در دیدارهای مختلف با مسئولان و مدیران فرهنگی و استادان دانشگاه و … به آن اشاره شده است ایشان در سال 69 در دیدار با مدیران و مسئولان بخش هاى خبرى صدا و سیما، فارسى صحیح را زبان شیرین و پر وسعتى دانسته و اضافه کردند که «الان زبان ما، از زبان عربى وسیع تر است. »

 

ایشان همچنین در همین دیدار تاکید کردند که زبان فارسى، علاوه بر گسترش و ترکیب پذیرى خودش، زبان بسیار خوب و شیرین و پرگنجایشى است و مثل یک بادکنک، صد برابر حجم فعلى خودش، قابل گسترش است.

 

رهبر فرزانه انقلاب همچنین در سال 70 و در دیدار با اعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی به بیان دلایل نفوذ زبان فارسی در قلمروهای عثمانی و هند پرداخته و فرموده بودند: «در این سنین متمادی، زبان فارسی آن رشدی را که بایستی میکرد و آن سعه یی را که در دنیا باید پیدا میکرد، پیدا نکرد. »

 

 

ایشان در بخش دیگری از سخنان شان در این دیدار با اشاره به اینکه کاری که امروز دولت های استعمارگر و سلطه طلب می خواهند با خرجهای زیاد و با اعمال نفوذهای فراوانی در دنیا انجام بدهند، زبان فارسی آن کار را با نفوذ طبیعی خودش کرده است، فرمودند: «نمیشود باور کرد که نفوذ زبان فارسی به خاطر قدرت سیاسی کشور فارسی زبان است. »
علم در ایران به زبان فارسی رواج پیدا کند
اهتمام رهبر انقلاب نسبت به زبان و ادبیات فارسی به گونه ای است که دکتر غلامعلی حداد عادل در یادداشتی در این زمینه می نویسد: «کار برجسته دیگری که ایشان برای زبان فارسی کرده اند، اهتمام به تأسیس فرهنگستان در ایران بوده است.

 
ایشان معتقد به ضرورت تشکیل فرهنگستان در جمهوری اسلامی بودند و اسباب و وسایل این کار را خودشان فراهم کردند کمک کردند تا فرهنگستان در عباس آباد که منطقه بسیار خوبی در تهران است، مستقر شود.

 
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی همچنین گفتمان نهضت علمی را از جمله عرصه هایی دانست که آیت الله خامنه ای در دوران رهبری خود مستمراً آن را ترویج و تشویق کرده اند و دراین زمینه گفت : «مخصوصاً ایشان تأکید دارند که زبان فارسی باید زبان علم شود.

 

رهبر انقلاب معتقدند علم در ایران باید به زبان فارسی رواج پیدا کند. بر اساس غیرت ملی و عشق وعلاقه ای که به زبان فارسی دارند و مصلحتی که برای ملک و ملت می اندیشند، معتقدند که علم را نباید به زبان انگلیسی در ایران ترویج کرد تا این باور پیش نیاید که زبان فارسی قدرت و قابلیت بیان مفاهیم علمی را ندارد با احاط های که به قابلیت های زبان فارسی دارند، می گویند فرهنگستان باید برای این منظور واژه گزینی کند… »
زبان فارسی محدودیت ندارد

حضرت آیت الله خامنه ای در سال 72 نیز در حالی که جمعی از استادان ادبیات فارسی در کشورها ی مشترک المنافع را به حضور پذیرفته بودند، با تأ کید بر اهتمام ویژه به رشد و اعتلای زبان فارسی در ایران، فرمودند: «زبان فارسی یکی زبان زنده، شیرین، گسترده و برخوردار از خصوصیات برجسته زبان شناسی است که هیچ محدودیتی ندارد و تمامی مفاهیم مهم، ظریف، دقیق و جدید را میتوان با آن بیان کرد زبان فارسی به لحاظ دایره گسترده لغات و جنبه واژگانی و قدرت ترکیبی آن، زبان نیرومندی است و اهمیت و ارزش بسیاربالایی دارد. »

 

ایشان حتی در تدوین سیاست های کلی برنامه های توسعه کشور نیز مساله زبان فارسی و اهمیت حفظ و حراست آن را از نظر دور نداشته و در سال 87 در نام های به محمود احمدی نژاد، رییس جمهور سابق، سیاست های کلی برنامه پنجم توسعه را به وی ابلاغ کردند که در بند 43 آن بر لزوم تقویت هویت اسلامى و ایرانى ایرانیان خارج از کشور، کمک به ترویج خط و زبان فارسى در میان آنان، حمایت از حقوق آنان و تسهیل مشارکت آنان در توسعه ملى تاکید شده بود.

 
زبان فارسی مدیون اسلام است نقش زبان فارسی در بسط و گسترش تمدن اسلامی بر کسی پوشیده نیست. دکتر محمد رجبی، رئیس سابق کتابخانه مجلس که خود فارغ التحصیل رشته «فلسفه و زبان های باستانی » است و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آلمان و ریاست بر پژوهش گاه فرهنگ و هنر اسلامی را نیز در کارنامه دارد، در گفتگویی با سایت رهبر انقلاب در سال 92 در این باره گفته بود: «در مورد زبان فارسی باید گفت که این زبان مدیون اسلام است و اسلام هم در جایگاهی وا مدار زبان فارسی است. زبان پیش از اسلام مردم ایران زبان پهلوی بود. هرچند که زبان دری مربوط به بخش شرقی ایران باستان بود ولی وقتی این زبان با عربی در آمیخته شد، غنا پیدا کرد و زبان فارس یای را به وجود آورد که ما آن را با شاعران بزرگی همچون فردوسی، سنایی، عطار، نظامی، سعدی، حافظ، جامی و … میشناسیم. »

 

او در بخش دیگری از گفت و گویش به مشکلات فعلی زبان فارسی به ویژه املا در درست نویسی و درست گویی اشاره کرده و گفته بود: «امروز برخلاف گذشته شاید کتاب، نقش ثانوی در ترویج زبان داشته باشد امروز رادیو و تلویزیون بیشتر میتوانند مروج زبان فارسی باشند و ما باید بتوانیم از این رسانه های جدید برای ترویج زبان فارسی استفاده کنیم. »

 

 فروپاشی زبان؛ فروپاشی تمدن

نگرانی ها پیرامون وضعیت زبان فارسی به ویژه پس از دیدار رهبر معظم انقلاب با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 92 به اوج خود رسید و بسیاری از اهالی فرهنگو رسانه را متوجه ضرورت و اهمیت آن ساخت.

 

 

صادق کرمیار، نویسند ه کتاب «نامیرا » پس از این دیدار، فروپاشی زبان را فروپاشی تمدن دانسته و گفته بود: «نگرانی نسبت به آسیب دیدن زبان و خط فارسی نگرانی تازه ای نیست اگرچه تازگی این نگرانی در این دوران ناشی از تازگی دگرگونی های ارتباطات جهانی است. در طول تاریخ ایران زمین، نقاط عطفی وجود دارد که هر یک میتوانست زبان فارسی را به نابودی و فراموشی بسپارد، اما این چنین نشد. »

 

این نویسنده نام آور مهمترین و اصلی ترین دلیلی که تاکنون موجب ماندگاری و نامیرایی زبان فارسی شده است را وجود ادبیات غنی و ریشه دار فارسی دانست.
وی همچنین راه کسانی که ادبیات و هنر را طفیلی اقتصاد و سیاست می دانند کژ راه های توصیف کرده بود که نه تنها به نابودی و فروپاشی ادبیات و هنر می انجامد، که در زمانی نه چندان دراز به نابودی اقتصاد و سیاست نیز خواهد انجامید.

ضرورت تقویت جایگاه جهانی زبان فارسی

علیرضا قزوه، در کسوت نویسنده و شاعر نیز از دیگر کسانی است که بر تقویت جایگاه جهانی زبان فارسی تاکید دارد و در یادداشتی در این باره یادآور شده است: «میشد در سالها و دهه های اول انقلاب، زبان فارسی را نیز یک اصل بااهمیت تلقی کرد و به آن توجه ویژه ای مبذول داشت، که البته مشکلات عدیده و جنگ و دشواری هایی که دشمنان اسلامی و ایران بر ما تحمیل کردند، فرصت این همه کار را ازما گرفت و در سا لهای اخیر نیز در جهت رسیدن به یک زبان معیار و مشترک میان کشورهای فارسی زبان ایران و افغانستان و تاجیکستان قدم هایی اصولی و محکم برداشته نشده است وهنوز برای رسیدن به شرایط ایده آل در این زمینه باید کارهای زیادی انجام بدهیم.

دانا

 

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.