سرویس: دین و اندیشه » روحانیت 20:27 - یکشنبه 09 اسفند 1394

صمیمانه با مدیر حوزه علمیه فاطمه الزهرای شهر ورزنه:

طراحی میراث گرانبهای حوزه علمیه متناسب با نیاز بانوان است/ میزبانی از طلاب جوان خواهر در حوزه علمیه شهر ورزنه

خانم رحیمی گفت: تلاش همه متولیان امور دینی و فرهنگی، ترویج اصول دینی و اسلامی است به گونه ای که نظام آموزشی – تربیتی حوزه های علمیه خواهران با حفظ اصول اساسی جامعه طراحی شده است.

به گزارش خبرنگار اصفهان شرق از ورزنه، برخی پتانسیل های بالای شهرهای شرق اصفهان در ابعاد فرهنگی، دینی و علمی به درستی به مردم معرفی نشده است و این یکی از معضلاتی است که در سایه برخی اخبار و اقدمات مسئولان در شهرها و روستاها به وضوح مشخص است.

مسلما نگاه مسئولان به برخی مکان ها باید ویژه تر و بسی والاتر باشد تا بتوان در تربیت نسلی سالم و صالح قدم نهاد.

حوزه علمیه خواهران شهر ورزنه یکی از پتانسیل های عالی در این زمینه است که مدت های مدیدی به فعالیت گسترده پرداخته و امروز یکی از بهترین زمینه های رشد دینی خوهران در این رابطه به شمار می رود.

بدین منظور و با پایان سال 94، و شروع ثبت نام حوزه علمیه بر آن شدیم تا گفتگویی با مدیر این مدرسه داشته باشیم که به شرح ذیل تقدیم می شود.

اصفهان شرق: معرفی مختصری از خودتان داشته باشید؟
رحیمی هستم، مدیر حوزه علمیه فاطمه الزهرا (س) شهر ورزنه و به لطف خدا درخدمت طلبه های جوان خواهر هستیم و ذکر هر زمان ما، ادای رسالت حوزوی با معرفت و دانش دینی است. حوزه علمیه فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) شهر ورزنه به صورت غیر رسمی از سال1387 با حمایت امام جمعه وقت، حجت الاسلام رئیسی فعالیت خود را آغاز کرد و در سال 1390 با حمایت حجت الاسلام باقری، عضو هیئت رئیسه و حجت الاسلام هاشمی به عنوان مؤسس پذیرش خود را در مقطع دیپلم رسما ادامه داد.
این مکان با امکانات محدود و تلاش مجدّانه فعالیت های علمی خود را با بهره گیری از اساتید مجرب ادامه داد و هم اکنون دارای 130 طلبه می باشد.

اصفهان شرق: مختصری در رابطه با فعالیت های حوزه علمیه خواهران و حوزه شهر ورزنه توضیحاتی ارائه دهید؟
اصولا برخی برنامه ها بین حوزه ها یکسان است و در این خصوص حوزه علمیه ورزنه مستثنی نیست. قطعا تلاش همه متولیان امور دینی و فرهنگی، ترویج اصول دینی و اسلامی است به گونه ای که نظام آموزشی – تربیتی حوزه های علمیه خواهران با حفظ اصول اساسی و میراث گرانبهای حوزهای علمیه متناسب با وپژگی های اختصاصی بانوان و نیاز های جامعه طراحی شده است.

از دیگر ویژگی های این نظام طراحی در قالب مقاطع تحصیلی کوتاه مدت و هدفمند است که اهداف کلان آن بدین شرح است:
تربیت خواهران دین شناس صاحب نظر و متخاق به اخلاق اسلامی، توانمند در تبلیغ و ترویج آموزه های دینی، تدریس، تحقیق، تآلیف و مدیریت فرهنگی و پاسخ گو به نیازهای علمی و تشکیل کلاس، فعالیتهای دیگر در زمینه های مختلف ورزشی، مسابقات قرآنی، برگزاری اردوهای زیارتی سیاحتی، اعزام مبلغ

n00080220-b

اصفهان شرق: پذیرش طلبه های شما از چه مناطقی بوده و شرایط آن چیست؟
بیشترین پذیرش حوزه علمیه فاطمه زهرا ورزنه از شهر ورزنه، روستاهای بخش بن رود، کمال آباد و شهر هرند و.. بوده است.
شرایط پذیرش سطح (2) (کارشناسی پیوسته): دارا بودن مدرک دیپلم، احراز صلاحیت فکری اخلاقی و رفتاری، موفقیت در سنجش های علمی براساس سوابق تحصیلی (معدل کل) و سایر مراحل پذیرش(مصاحبه عمومی و رفتاری و تحقیق از محل تحصیل ) است که به دو شیوه ی حضوری و پاره وقت می باشد.

اصفهان شرق: چه برنامه هایی را در جهت جذب بهتر طلبه به حوزه به کار بسته اید و در آینده چه برنامه هایی مدنظر شماست؟
ائمه جمعه و جماعات، اعزام مبلغ به مدارس، مجامع عمومی بانوان، نصب پوستر در سطح شهر و روستاهای اطراف، جلسه با مدیران مدارس و جلسه با دهیاران و ارسال پیامک تبلیغاتی از برنامه هایی است که حوزه علمیه در این راستا به درستی انجام رسالت می کند.
امیدواریم بتوان بهترین برنامه ها را با کمک بنیه های علمی و دینی ائمه جمعه و جماعات در بین طلاب به انجام رسانید.

اصفهان شرق: رسیدگی به حوزه های شهرهای حاشیه مرکز شهر اصفهان راضی کننده بوده است؟
شکر خدا مسئولان در قم مرکز مدیریت و مدیریت استانی و هیأت امناء مدرسه در زمینه فراهم کردن امکانات لازم و رفع مشکل برای برای مدارس نموده اند و این تلاش قابل تقدیر می باشد.

اصفهان شرق: طلاب در چه حیطه ای زمینه کاری خود را پس از گذرندن حوزه دنبال خواهند کرد؟
به طور کلی دارندگان مدرک علمی سطح (2) (کارشناسی پیوسته) از کلیه مزایای علمی و استخدامی فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی برخوردارند که از جمله آنها می توانیم به تدریس در مدارس، دانشگاه ها و حوزه علمیه، تحقیق ، تألیف ووکالت و کارهای اجرایی و… می باشد.

n00156639-b

اصفهان شرق: مشکلات حوزه های علمیه شهرهای کوچک چیست؟
با وجود پراکندگی جمعیت در شهرهای کوچک جذب حوزه های علمیه خوب بوده است و مشکلات خاصی مشاهده نمی شود ولی این دلیل بر آن نیست که توجه به کیفی تر شدن حوزه ها توسط مسئولان کم تر شود.

اصفهان شرق: خواسته شما از مسئولان در این رابطه چیست؟
ضمن تشکر از مسئولان امر در پیگیری مشکلات حوزه های علمیه در سال های اخیر و تشکر از همکاری ایشان جهت اجرای برنامه های علمی فرهنگی امیدواریم شاهد تداوم همکاری باشیم.

اصفهان شرق: مزایای تحصیل در حوزه علمیه نسبت به سایر مراکز آموزش عالی چیست؟
الف) پذیرش بدون آزمون کتبی بر اساس سوابق تحصیلی
ب) امکان تحصیل در مدارس علمیه شهرهای محل سکونت یا نزدیکترین شهر با امکانات خوابگاهی
ج) اعطای مدرک رسمی سطح دو (کارشناسی) و امکان ادامه تحصیل در حوزه ودانشگاه
د) بهره مندی از مزایای بیمه ی خدمات حوزه های علمیه

اصفهان شرق: مقاطع تحصیلی حوزه های علمیه چیست و چه واحد های درسی در حوزه گذرانده می شود؟
مقطع اول: عمومی سطح دو (کارشناسی پیوسته)
مقطع دوم: عالی سطح سه (کارشناسی ارشد)
مقطع سوم: تخصصی سطح چهار (دکتری)
که حوزه علمیه فاطمه الزهراء (سلام الله علیها)شهر ورزنه در مقطع عمومی پذیرش دارد.

و همچنین برنامه درسی در مقطع سطح دو (کارشناسی) برای دارندگان مدرک دیپلم یا بالاتر 190 واحد درسی می باشد که شامل ادبیات عرب، قرآن در قالب روانخوانی، تجوید و تفسیر و علوم قرآن، فقه، اصول فقه، عقاید وکلام، منطق و فلسفه، اخلاق، حدیث، حقوق و سیاست، روش و مهارت های تحقیق و تدریس، ادبیات فارسی و … که کلاس همگی این دروس با بهره گیری از اساتید مجرّب برگزار می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.