سرویس: سیاسی » انتخابات 10:00 - شنبه 08 اسفند 1394

بازتاب بین‌المللی انتخابات ایران/ از اذعان رویترز به حضور پرشور تا سوژه شدن «سلفی» در صف‌های شلوغ

انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری نیز همچون سایر رویدادهای تاریخی ایران در رسانه‌های خارجی بازتاب گسترده‌ای داشته است.

به گزارش اصفهان شرق؛ انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره خبرگان رهبری در حالی آغاز شد که با توجه به وضعیت خاص منطقه و مسائل داخلی و بین‌المللی، این دور از انتخابات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

همان اندازه که در عرصه داخلی، رقابت‌های انتخاباتی میان دو طیف اصولگرا و اصلاح‌طلب بسیار داغ و پرچالش بود، در عرصه بین‌المللی نیز تمامی این رویدادها به دقت و از نزدیک رصد می‌شد.

خبرگزاری رویترز، آسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه، شبکه سی‌ان‌ان، شبکه ان‌بی‌سی و بسیاری دیگر از رسانه‌های بین‌المللی، آغاز رأی‌گیری در ایران را به عنوان خبری فوری منتشر کرده‌اند.

همزمان با شروع رای‌گیری در سراسر ایران، رسانه‌های خارجی هر یک فراخور رویکرد و دیدگاه خود نسبت به جمهوری اسلامی و با توجه به منافع کشورهای متبوعشان، به انعکاس اخبار مربوط به این روز پرداخته‌اند.

به عنوان مثال، پایگاه خبری «تایمز اسرائیل» در مطلبی تحت عنوان «رای‌گیری در اولین انتخابات بعد از توافق هسته‌ای ایران آغاز شد»، نوشت، این رای‌گیری رفراندومی برای حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران بعد از توافق هسته‌ای تاریخی است.

این رسانه صهیونیستی نوشته، اصلاح‌طلبان به دنبال «تغییرات دموکراتیک» بیشتر هستند و حامیان میانه‌رو روحانی اصولگرایان را به چالش می‌طلبند آنهم اصولگرایانی که مخالف توافق هسته‌ای و رابطه با غرب هستند.

«تایمز اسرائیل» همچنین نوشت، روحانی این رای‌گیری را برای جلوگیری از تسلط محافظه‌کاران در مجلس و سرعت بخشیدن به اصلاحات داخلی حیاتی تلقی کرده است.

روزنامه «جروزالم‌پست» نیز در گزارشی تحت عنوان «اولین رای‌گیری بعد از رفع تحریم‌ها می‌تواند آینده جمهوری اسلامی را شکل دهد» نوشت: این دور از انتخابات که اولین انتخابات بعد از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهان است، می‌تواند تعیین کند آیا جمهوری اسلامی بعد از سال‌ها تحریم، به خروج از انزوا ادامه می‌دهد یا نه.

در این گزارش آمده، حامیان حسن روحانی شدیدا محافظه‌کارانی را که مخالف تنش‌زدایی با غرب هستند را به چالش کشیده‌اند.

این روزنامه صهیونیستی سپس نوشت، پیش‌بینی نتیجه این انتخابات دشوار است زیرا محافظه‌کاران معمولا در مناطق روستایی بهتر عمل می‌کنند و جوانان شهری نیز بیشتر به کاندیداهای اصلاح‌طلب اقبال دارند.

خبرگزاری آلمان نیز با همان محور «اولین انتخابات بعد از توافق هسته‌ای» نوشت، انتخابات امروز اولین آزمون برای فضای سیاسی ایران بعد از توافق هسته‌ای است.

پایگاه خبری آمریکایی «بلومبرگ» نیز در گزارشی نوشت، حسن روحانی به دنبال افزایش حمایت از پارلمان از خود است. در صورتی که مجلسی همسو با روحانی شکل نگیرد، ممکن است که انتخاب وی در انتخابات بعدی ریاست جمهوری در معرض تهدید قرار گیرد.

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» هم با انعکاس خبر برگزاری انتخابات در ایران نوشت، روحانی امیدوار است با استفاده از اعتباری که با برجام به دست آورده، حمایت‌ها از او در مجلس بیشتر شود تا او بتواند وعده آزادی‌های اجتماعی‌اش را پیش ببرد.

شبکه «آی‌تی‌وی» انگلیس که خبرنگار خود را به تهران اعزام کرده و برای انتخابات صفحه‌ ویژه‌ای باز کرده، نیز نوشته است: انتخابات امروز تا حد زیادی یک رفراندوم برای حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران است.

روزنامه «گاردین» نیز در مطلبی آورده، هیچ نشانه‌ای دال بر تحریم سازماندهی‌شده انتخابات وجود ندارد.

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» هم نوشته، «انتخابات حساس امروز مشخص می‌کند که حسن روحانی می‌تواند اصلاحات مد نظر خود را پیش ببرد یا این مسیر مسدود می‌شود. تبلیغات انتخاباتی در تهران بسیار فشرده بوده و طرفداران هر دو طیف به خیابان‌ها آمده بودند».

شبکه خبری «اسکای نیوز» نیز در گزارشی تحت عنوان «انتخابات ایران دوران بعد از تحریم‌ها را ترسیم خواهد کرد» نوشت، «یک مجلسی که حامی رئیس‌جمهور باشد، به روحانی امکان می‌دهد به اصلاحات اقتصادی خود در داخل و تعامل دیپلماتیک در خارج ادامه دهد و محدودیت‌های اجتماعی را کاهش دهد».

خبرگزاری «رویترز» نیز با اشاره به حضور گسترده مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان گزارش داد، ایرانی‌ها امروز (جمعه) در انتخابات رای می‌دهند تا سرعت خروج خود از سال‌های انزوای اقتصادی را تعیین کنند.

این رسانه انگلیسی نوشت، اولین نشانه‌های مشارکت مشتاقانه در این انتخابات که اولین انتخابات بعد از توافق هسته‌ای است، مشاهده می‌شود.

بی‌بی‌سی نیز با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری نوشت، اصلاح‌طلبان امیدوارند تا نفوذ خود را در هر دو نهادی که تحت کنترل محافظه‌کاران است، افزایش دهند.

این رسانه انگلیسی همچنین نوشت، نتیجه این دور از انتخابات شانس حسن روحانی برای انتخاب مجدد در سال 2017 را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

صفحه توئیتر «شئون الایرانیه» که از سوی «محمد بن صقر السُلمی» فعال سعودی ضد ایرانی اداره می‌شود و در رأس گروه‌های ضد ایرانی در شبکه‌های اجتماعی عرب‌زبان قرار دارد؛ مدعی شده است که استقبال ایرانی‌ها از صندوق‌های رأی بسیار ضعیف و حتی برخی مراکز رأی‌گیری خالی از حضور مردم است.

فعالیت‌های این فرد عربستانی عمدتا بر روی جدایی طلبی مردم عرب‌زبان و ساخت برنامه‌های ضد ایرانی متمرکز است.

روزنامه اتریشی «استرایش» در مطلبی به انعکاس برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری پرداخت و نوشت: مشارکت مردم ایران در انتخابات مجلس بسیار بالاست».

این روزنامه اتریشی به نقل از شاهدان عینی نوشت، افراد زیادی برای شرکت در  انتخابات مقابل حوزه‌های رای صف بسته‌اند.

این روزنامه همچنین به نقل سخنان «محمدرضا عارف» نامزد اصلاح‌طلب انتخابات پرداخت که گفته بود، «اطلاح‌طلبان امیدوارند بعد از 12 سال بتوانند بار دیگر کرسی‌ها مجلس را در اختیار بگیرند».

روزنامه «یدیعوت آحارونوت» نیز با انعکاس خبر برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری به نقل سخنان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پرداخت که در گفت‌وگو با خبرگزاری «رویترز» گفته بود، اگر اصلاح‌طلبان در انتخابات جمعه شکست بخورند، خسارت بزرگی برای ملت ایران خواهد بود.

شبکه خبری «ان‌بی‌سی‌نیوز» هم با اشاره به صف طولانی مردم برای رای دادن، در گزارشی آورده است، رای‌دهندگان ایرانی امروز برای رای‌گیری در انتخاباتی حاضر شدند که می‌تواند راه را برای بازگشت اصلاح‌طلبان باز کند و یا باعث تسلط بیشتر اصولگرایان بر ایران شود.

روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» از دیگر رسانه‌های آمریکایی که حضور مردم در انتخابات هر دو مجلس را در گزارشی منعکس کرده بود، نوشت، این انتخابات فرصتی را در اختیار میانه‌روها به سرپرستی حسن روحانی قرار داده است تا از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های غربی، بهره سیاسی ببرند.

گزارش لحظه به لحظه از بازتاب انتخابات در ایران:

– خبرگزاری رویترز ساعاتی پس از انتشار خبر اولیه خود درباره انتخابات در ایران، در گزارشی تکمیلی بر «حضور گسترده» رای‌دهندگان در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان اذعان کرد.

در این گزارش تکمیلی آمده است: «میلیون‌ها ایرانی در یک انتخابات پرمخاطره که می‌‌تواند توازن قدرت را تغییر دهد، شرکت کرده و رای دادند».

– سایت عربی شبکه «فرانس 24» اذعان کرد که اقبال گسترده‌ای به انتخابات ایران شده است.

این شبکه فرانسوی در وبگاه عربی خود نوشت: «مراکز اخذ رأی در ایران شاهد اقبال گسترده رأی‌دهندگان است. صفوف طولانی در تهران و شهرهای بزرگ تشکیل شده است. رئیس‌جمهور روحانی خیلی روی این انتخابات برای تقویت قدرت خود حساب باز کرده است… ».

– روزنامه نیویورک تایمز هم در گزارشی به قلم خبرنگار خود در تهران، درباره انتخابات هفتم اسفند در ایران پرداخت.

در مطلب این روزنامه آمریکایی هرچند به حضور گسترده ایرانی‌ها در انتخابات اذعان شده اما در گزارشی جهتدار نهادهایی چون شورای نگهبان را هدف قرار داده است.

– خبرگزاری دولتی «شینهوآ» چین هم در گزارشی درباره انتخابات هفتم اسفند، نوشت: «در ایران دو انتخابات مهم در حال برگزاری است».

در گزارش این خبرگزاری مطرح چینی بر اهمیت و جایگاه مجلس شورای اسلامی و همچنین مجلس خبرگان تاکید شده است.

شینهوآ نوشت: «مجلس(شوراس اسلامی) در ایران قدرت استیضاح رئیس‌جمهوری را به خاطر عدم صلاحیت در زمان ریاست جمهوری‌اش دارد و همچنین از طریق رای عدم اعتماد می‌تواند وزرا را خلع کند. مجلس خبرگان نهادی است که کارشناسان اسلامی یا مجتهدان برای 8 سال انتخاب می‌شودند و این نهاد وظیفه انتخاب و یا خلع رهبر عالی و نظارت بر فعالیت‌های او را دارد».

– خبرگزاری فرانسه در گزارشی درباره انتخابات هفتم اسفند، با ارائه تصویری از فضای سیاسی ایران ادعا کرده است: «رای ایرانی‌ها در انتخابات روز جمعه آزمونی بزرگ برای رئیس‌جمهور حسن روحانی است؛ او امیدوار است تسلط محافظه‌کاران را پایان دهد و سبب شود راه برای اصلاحات داخلی پس از توافق هسته‌ای با قدرتهای جهانی باز شود».

این خبرگزاری غربی که از صبح امروز چندین گزارش درباره انتخابات ایران منتشر کرده، دقایقی قبل خود با اذعان به حضور پرشور در انتخابات، «سلفی گرفتن» افراد در صف طولانی انتظار برای رای دادن را به عنوان سوژه برگزید.

– خبرگزاری فرانسه افزود: «انتظار برای رای دادن سبب ایجاد محدودیت در شور و اشتیاق نشد و این شوق تنها مختص جوانان این کشور هم نبود. 60 درصد جمعیت 79 میلیونی ایران زیر 30 سال دارند».

– شبکه آلمانی دوئیچه وله در گزارشی درباره انتخابات امروز از حضور گسترده رای‌دهندگان در انتخابات مجالس شورای اسلامی و خبرگان سخن گفت.

در این گزارش آمده است: «در انتخابات پرمخاطره ایران حضور یافتند. صندوق‌های آرا همچنان باز است چرا که میلیون‌ها ایرانی رای خودشان را در انتخاباتی حساس به صندوق انداختند».

– خبرگزاری رویترز در ادامه گزارش‌های امروز جمعه خود درباره انتخابات ایران، این بار نوشته است: «میلیون‌ها نفر در انتخابات ایران که دوره پسا تحریم را ترسیم می‌کند، رای دادند».

– پایگاه خبری روزنامه القدس العربی، در گزارشی جامع، با تیتر «استقبال گسترده از انتخابات در ایران، جوانان حضور چشمگیری داشتند» انتخابات ایران را پوشش داد.

در گزارش القدس‌العربی به استقبال گسترده جوانان و سلفی گرفتن‌های دسته جمعی در کنار صندوق‌های رأی و انعکاس آن در شبکه‌های اجتماعی توجه شده است.

خبرگزاری «تاس» هم در گزارشی درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنین مجلس خبرگان نظر یک کارشناس روسی را جویا شده است.

عضو ارشد موسسه آکادمیک مطالعات شرقی روسیه در این باره گفت :‌«این انتخابات در وهله اول برای رئیس‌جمهور روحانی دارای اهمیتی خاص است».

«ولادیمیر ساژین» افزود :‌«روحانی و تیمش هم به حمایت پارلمان ایران و هم مجلس خبرگان نیاز دارند. پارلمان کنونی منتقد ابعاد بسیاری از سیاست‌های رئیس‌جمهور است».

دانا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.