سرویس: غیر تولیدی » نقلی 08:08 - پنجشنبه 06 اسفند 1394

سود شش هزار میلیارد تومانی واردکنندگان خودرو

با فرض اینکه نرخ سود خالص واردات خودرو در سال ۱۳۹۵ معادل ۲۰ درصد ارزش واردات باشد سودی که نصیب واردکنندگان می‌شود ۱۲۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش اصفهان شرق؛ بررسی ارقام لایحه بودجه ۱۳۹۵ و ارقام پنهان شده در لابه‌لای این کتاب قطور سرنوشت‌ساز نشان‌دهنده برخی از ویژگی‌های اقتصاد ایران است که تعجب آدمی را برمی‌انگیزد. به طور مثال در لایحه بودجه ۱۳۹۵ می‌بینیم که ارزش واردات معادل از طرف دولت ۵۷ میلیارد دلار پیش‌بینی شده است.

این رقم ۲۳ میلیارد دلار بیشتر از واردات ۳۴ میلیارد دلاری ایران در ۱۰ماه منتهی به پایان دی ماه ۱۳۹۴ است.درصورتی که ارزش واردات در۲ ماه بهمن و اسفندماه مطابق میانگین۱۰ ماه سپری شده قبلی هر کدام ۳.۴ میلیارد دلار باشد، ارزش واردات تا پایان امسال به ۴۰ میلیارد دلار می‌رسد. به این ترتیب پیش‌بینی واردات سال ۱۳۹۵ مطابق لایحه بودجه ۱۳۹۵ رشدی برابر ۴۲ درصد خواهد بود.جست‌وجو در ارقام لایحه بودجه نشان می‌دهد در سال آینده ۱.۵ میلیارد دلار واردات خودرو پیش‌بینی شده است که نزدیک به ۲ درصد کل واردات خواهد شد. در صورتی که میانگین ارزش هر دلار در سال ۱۳۹۵ حدود ۴ هزار تومان باشد ارزش واردات خودرو به عدد ۶ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

با فرض اینکه نرخ سود خالص واردات خودرو در سال ۱۳۹۵ معادل ۲۰ درصد ارزش واردات باشد سودی که نصیب واردکنندگان می‌شود ۱۲۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود. در صورتی که میانگین مزد کارگران ایرانی در سال ۱۳۹۵ معادل یک میلیون تومان و درآمد سالانه یک کارگر به طور متوسط ۱۲ میلیون تومان باشد سود خالص واردکنندگان خودرو در سال ۱۳۹۵ برابر با دستمزد ۱۰۰ هزار کارگر خواهد بود. این میزان سود خالص نصیب چند واردکننده عمده خودرو خواهد شد؟ انحصارگری در این میدان می‌تواند در یک دوره معین به افزایش شکاف درآمدی فوق‌العاده بالایی منجر شود.

درآمد نفت در بودجه ۹۵

ارقام لایحه بودجه ۱۳۹۵ نشان می‌دهد دولت پیش‌بینی کرده است روزانه ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه نفت صادر خواهد شد. دولت پیش‌بینی کرده است سال اینده درآمدی معادل ۶۸ هزار میلیارد تومان از صادرات نفت و میعانات گازی به دست آورد که از صادرات ۱.۸ میلیون بشکه نفت خام و ۴۵۰ هزار بشکه میعانات گازی است.

 منبع: مشرق

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.