اصفهان شرق

خالکوبی‌های عجیب و غریب از اژدها تا الاغ!/ تاتوزنی آقایان برای خانم‌ها /عکس

کدخبر: 92482
1394/12/03 در ساعت 15:04

به گزارش اصفهان شرق؛ این روز‌ها بازار تاتوکار‌ها داغ شده و کاسبی این دسته از افراد حسابی رونق گرفته است. تاتوکارهایی که به صورت پنهانی و غیرقانونی در کلان شهر‌ها مشغول به کار هستند و از این راه پول خوبی به جیب می‌زنند. در این میان اما مشتریان تاتویی که روز به روز به تعدادشان افزوده می‌شود نه تنها هزینه‌های زیادی برای طرح‌های عجیب و غریب روی بدنشان پرداخت می‌کنند بلکه برای تاتو کردن، سلامت خود را نیز به خطر می‌اندازند.

شاید در نگاه اول، درآمد قابل توجه تاتوکار‌ها به چشم نیاید، اما برخلاف آن چیزی که عموم مردم تصور می‌کنند، این شغل یکی از پردرآمد‌ترین شغل هاست، طوری که بسیاری از افراد، حتی آرایشگر‌ها با خرید تجهیزات تاتو، وارد این کار شده‌اند و با تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و اینترنت، بازاریابی خوبی به راه انداخته‌اند.

از خالکوبی‌های عجیب و غریب تتلو تا تاتوهای دژاگه!

سال ها پیش، خالکوبی نمادی برای افراد شرور و اوباش به حساب می آمد، اما این روزها با جلب نظر جوانان به سوی تاتو به خصوص افراد مشهور این مسئله به نمادی برای زینت و زیبایی تبدیل شده است! این دسته از افراد که کم هم نیستند، پس از خالکوبی، تاتوهای بدنشان را در شبکه های اجتماعی به نمایش می گذارند.

هر چند وقت یکبار، تتلو در صفحات شخصی خود در اینستاگرام، عکس خالکوبی های بدنش را که بیشتر شبیه به دفترچه نقاشی می ماند، منتشر می کند. او به تازگی عکس الاغی را روی پایش خالکوبی کرده و این نماد را به عنوان نمادی برای حمایت از حیوانات نامیده است!

درآمد ماهانه ۸ تا ۱۰۰ میلیون تومانی تاتوکارها/ وقتی که آقایان برای خانم‌ها تتو می‌زنند!/ هزینه یک تاتو چند؟ +عکس

اما این خالکوبی های عجیب در میان ستاره های فوتبال ایران نیز دیده شده که حواشی هایی را به دنبال خود داشته است.

یکی از این بازیکنان علاقه مند به خالکوبی، دژاگه است، او پیش از اینکه به ایران بیاید به مدیران فدراسیون فوتبال قول داده بود که هیچ وقت خالکوبی هایش را نمایان نکند. احتمالا به دلیل همین قول بوده که او مجبور است در مسابقات تیم ملی در تابستان هم زیر پیراهنش، تی شرت یقه اسکی بپوشد. البته این بازیکن در بازی های خارج از کشور قولش را زیر پا می‌گذارد.

درآمد ماهانه ۸ تا ۱۰۰ میلیون تومانی تاتوکارها/ وقتی که آقایان برای خانم‌ها تتو می‌زنند!/ هزینه یک تاتو چند؟ +عکس

این خالکوبی های فقط به ستاره های فوتبال ختم نمی شود. به غیر فوتبالی ها، بسکتبالیست ها و والیبالیست ها هم علاقه زیادی به تاتو روی بدنشان دارند.

درآمد تاتوکار‌ها چقدر است؟

بر اساس آمار به دست آماده، هر تاتوکار خانم یا آقا حدود ۱۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان درآمد دارد و این رقم با نزدیک شدن به عید، بیشتر هم خواهد شد! زیرا که بازار کار تاتوکار‌ها نیز مانند بسیاری از بازار‌ها در شب عید داغ می‌شود و رونق می‌گیرد.

قیمت خالکوبی‌ها برای مشتریان، بسته به اینکه محل کار در کجا قرار دارد متفاوت است. مثلا ممکن است تاتوی طرحی که در جنوب تهران ۲۰۰ هزارتومان تعیین شود،‌‌ همان طرح در شمال تهران به دو برابر قیمت، یعنی ۴۰۰ هزار تومان برسد! همچنین با توجه به موادی که در تاتو کردن به کار می‌رود قیمت‌ها کمی بیشتر از این می‌شود. البته در این میان هستند طرح‌های بسیار کوچک هستند و احتیاج به ریزه کاری ندارد، این طرح‌ها معمولا ۱۰۰ هزار تومان آب می‌خورد. همچنین براساس تحقیقات می‌دانی خبرنگار «فردا» مشخص شد که قیمت تاتوی پلک و شاهرگ که بسیار کوچک هستند و نیاز به دقت بالایی دارد تا ۴۰۰ هزار تومان می‌رسد.

در این میان اما طرح‌های بزرگ که در سطح وسیعی از بدن زده می‌شود از سه میلیون تومان تا ۱۲ میلیون تومان تعیین می‌شود. طرح‌هایی که بر اساس اندازه، ریزه کاری، تعداد رنگ‌های به کار رفته در آن و حتی دو بعدی و سه بعدی بودن آن قیمت گذاری می‌شود.

هزینه یک تاتو چند؟ / درآمد ماهانه ۸ تا ۱۰۰ میلیونی تاتوکارها/ وقتی که آقایان برای خانم‌ها تتو می‌زنند! (هنوز عکس هاش رو نزدم)

 

خالکوبی طرح اژدها؛ سه میلیون تومان

 

هزینه یک تاتو چند؟ / درآمد ماهانه ۸ تا ۱۰۰ میلیونی تاتوکارها/ وقتی که آقایان برای خانم‌ها تتو می‌زنند! (هنوز عکس هاش رو نزدم)

یک میلیون تومان؛ هزینه خالکوبی طرح الاغ!هزینه یک تاتو چند؟ / درآمد ماهانه ۸ تا ۱۰۰ میلیونی تاتوکارها/ وقتی که آقایان برای خانم‌ها تتو می‌زنند! (هنوز عکس هاش رو نزدم)

طرح ۷۰۰ هزارتومانی، البته با تخفیف ویژه

آقایانی که برای خانم‌ها تاتو انجام می‌دهند! / تاتو در منزل شما!

بازار کار تاتوکار‌ها به حدی رونق گرفته که تبلیغات گسترده‌ای از سوی این افراد در اینستاگرام و تلگرام به چشم می‌خورد. آن‌ها در صفحات اینستاگرامی عکس‌هایی از نمونه کار‌هایشان را گذاشته‌اند و با گذاشتن لینک تلگرامیشان با مشتریان چت می‌کنند!

به این منظور خبرنگار «فردا» با چند نفر از تاتوکار‌ها تماس گرفته و راجع به شرایط کار در این زمینه سوالاتی را پرسیده است.

امیر یکی از تاتوکارهاست که دو سال وارد این شغل شده و در این رابطه به خبرنگار ما می‌گوید: باید حواستان به این باشد که تاتو، لباس نیست که از انتخاب آن پشیمان شوید و بعد بخواهید که آن را تغییر دهید! پس در انتخاب تاتوزن و شخص تاتوکار دقت کنید.

وی ادامه می‌دهد: برای انتخاب طرح، خوب فکر کنید تا مطمئن باشید طرح انتخابی‌‌ همان است که می‌خواهید سال‌ها روی بدنتان باشد. همچنین زمانی که طرح مدنظر را انتخاب کردید، دقت کنید که عکسی که تاتوکار به شما نشان می‌دهد کار خودش باشد؛ معمولا برای جلب اطمینان مشتری باید علامتی خاص در عکس گرفته شده باشد تا شخص بداند این عکس کار خود تاتوکار است. مثلا دست خالکوبی شده‌اش به عنوان یک نشانه در عکس‌ها قرار گرفته باشد.

این تاتوکار در پاسخ به این سوال که کجا تاتو زده می‌شود، می‌گوید: من کرج هستم، اگر می‌خواهید اینجا بیایید وگرنه من به خانه شما می‌آیم. هزینه حضور من در محل زندگی شما، تنها مبلغ هزینه راه من است و پول بیشتری نمی‌گیرم.

مهرشید، خانمی تاتوکار است که حدود ۳۸ سال سن دارد. مهرشید در تاتوشاپی واقع در شرق تهران فعالیت می‌کند و در اینستاگرام خود خبر از تخفیف تا پایان بهمن ماه داده است!

او در این رابطه به خبرنگار «فردا» می‌گوید: تخصصی من برای فول هند است و مهارت زیادی در کارم دارم. اگر تا بهمن ماه برای تاتو وقت بگیرید، تخفیف ویژه‌ای برای شما در نظر می‌گیرم.

مهرشید در پاسخ به این سوال که آیا به خانه مشتری برای تاتو کردن می‌رود یا نه؟ می‌گوید: ما فقط کار‌هایمان را در تاتوشاپ انجام می‌دهیم. شما به محل کار ما مراجعه می‌کنید و کار تاتو در آنجا، انجام می‌شود.

البته آن طور که از صحبت تاتوکار‌ها مشخص می‌شود این است که تاتوکار آقا برای خانم‌ها و تاتوکار خانم برای آقایان کار تاتو را انجام می‌دهد و ممنوعیتی برای انجام این کار وجود ندارد!

تاتوکار‌ها باید مجوز داشته باشند

خبرنگار «فردا» برای پرسش به این پاسخ که فعالیت تاتوکار‌ها به چه صورت است و آن‌ها در کجا فعالیت می‌کنند؟ به صنف آرایشگران زنانه تماس گرفت و این مسئله را جویا شد.

خانم اللهیاری یکی از کارکنان این صنف به خبرنگار ما می‌گوید: باید هر شخصی که در زمینه تاتو و خالکوبی فعالیت می‌کند، مجوز فنی تاتوکاری را داشته باشد. به دلیل رعایت بهداشت تنها به آن دسته از افرادی که دستگاه میکروپیکمنتشن را داشته باشند، مجوز داده می‌شود.

او از وجود تاتوشاپ‌ها اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و در رابطه با محل کار تاتوکار‌ها می‌گوید: تاتو در هر جایی می‌تواند انجام شود، حتی در آرایشگاه‌ها. این به شرطی است که شخص تاتو کننده مجوز فعالیت را دارا باشد.

بر اساس آمار ارائه شده از یک آموزشگاه تاتویی، دستگاه‌های میکروپیگمنتیشن قیمتی بین یک میلیون و پانصد هزار تومان تا هشت میلیون تومان دارد. علاوه بر آن هر سوزنی که در تاتو استفاده می‌شود ۲۵۰ تومان قیمت دارد و سایر موارد بهداشتی مثل دستکش یک بار مصرف، اسپری ضدعفونی کننده و مواد بی‌حس کننده به ۱۰ هزار تومان می‌رسد.

بیماری‌هایی که مشتریان تاتو دچار آن می‌شوند

آمار منتشر شده حالی از آن است که خالکوبی در بسیاری از شهرهای کشور و در میان دختران، دانش آموزان و دانشجویان افزایش یافته است.

متاسفانه باید گفت که افرادی که روی بدن و صورت خود تاتو می‌کنند، سلامتشان به خطر می‌افتد. کار‌شناسان حوزه سلامت و بهداشت معتقدند که هر کس که می‌خواهد تاتو بزند باید پیش از آن با مضرات تاتو آشنا شود. یکی از این آسیب‌ها ابزار آلوده است. ابزاری که به هپاتیت بی، هپاتیت سی و اچ آی وی آلوده هستند و ممکن است شخص در اثر تاتو مبتلا به این دسته از بیماری‌ها شود.

از سوی دیگر، حتی اگر ابزار تاتو بهداشتی باشد و تاتوکار از سوزن یک بار مصرف استفاده کند، بالافاصله بعد از انجام تاتو یک واکنش التهابی در پوست انجام می‌شود. این واکنش، واکنش اولیه است که سلول‌ها بروز می‌دهند. پس از آن با توجه به سیستم دفاعی بدن هر شخص واکنش‌ها متفاوت است. اگر بدن شخص نتواند به این التهاب پاسخ دهد، التهاب دیگری ایجاد می‌شود و از یک هفته تا ۲۰ سال بعد، آثاری چون تورم، قرمزی، سفت شدن و برجستگی ناحیه تاتو، برای فرد ایجاد می‌شود.

به گفته کار‌شناسان بهداشتی، بر اساس مطالعاتی که انجام شده، بسیاری از واکنش‌های التهابی با عوارض سیستمیک همراه می‌شود، یعنی ممکن است علائم ریوی، درگیری مفصلی، درگیری پوست با ضایعات پوستی و دیگر موارد این چنینی بروز کند. این‌ها عوارضی است که به دنبال ضربه زدن سوزن به پوست وارد می‌شود.

تاتو بازگشت ندارد

در این میان هستند کسانی که پس از تاتو به دلایل مختلف تغییر سلیقه می‌دهند و به فکر پاک کردن می‌افتند. اما پاک کردن این طرح‌ها کار ساده‌ای نیست. به گفته بسیاری از تاتوکار‌ها طرح‌ها را تنها می‌توان با طرح دیگری جایگزین کرد و این تاتوهای دائم قابل پاک کردن نیست.

وحید، پسری ۳۲ ساله است و حدود ۵ سال است که ازدواج کرده. او در سن ۱۸ سالگی، طرحی را در بازوی خود طراحی کرده و در این رابطه می‌گوید: من از این طرح تنفر دارم. هجده سالم بود که به دلیل علایق بچه گانه‌ام اسم یک دختر را روی بازویم خالکوبی کردم. اما مدت هاست که پشیمانم.

او ادامه می‌دهد: دلم می‌خواست این طرح از بازوی من پاک می‌شد، زیرا که این خالکوبی یادآوره خاطراتی تلخی برایم است.

فردانیوز