سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 11:12 - یکشنبه 02 اسفند 1394

قاچاقچیان بیدار و مسئولان در خواب؛

رشد 300 درصدی قاچاق میوه در کشور/اگر توان مقابله با قاچاق میوه را ندارید مجوز واردات را صادر کنید!

در حالی قاچاق میوه در بازار ایران رشد 300 درصدی را با ارقام نجومی تجربه می‌کند که رییس اتحادیه میوه و تره بار معتقد است مسئولان اگر توان مقابله با قاچاق را ندارند چرا مجوز واردات داده نشود که میوه‌هایی مثل نارنگی پاکستانی با قیمت مناسب‌تری دست مردم برسد.

به گزارش اصفهان شرق؛ در ۹ماهه نخست امسال ۱۵هزار تن میوه قاچاق کشف شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۳۰۰درصدی نشان می‌دهد.

این آماری است که عباس نخعی معاون برنامه ریزی، نظارت و هماهنگی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از آن رونمایی کرده است اما موازی کاری در این حوزه به نحوی است که هر کدام از مقامات مسئول برخورد با قاچاق میوه را به دیگری پاس می دهند.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسری و نیمه گرمسیری وزارت جهادکشاورزی می گوید: «مسئولان ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در میادین و بازار میوه حضور پیدا کرده و مانع عرضه این محصولات شدند» اما این موضوع با وجود حجم بالای نارنگی پاکستانی و نرخ چند برابری آن نسبت به قیمت واقعی کاملا در تناقص است.

در این بین محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی نیز معتقد است «میوه نباید وارد شود اما مسئول قاچاق کالا کس دیگری است».

محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در واکنش به حجم بالای قاچاق میوه، جمع‌آوری این میوه‌ها را به عهده وزارت جهادکشاورزی دانست، و گفت: مسئولیت تنظیم بازار، واردات، بازرگانی، خرید و فروش محصولات کشاورزی و از جمله میوه به وزارت جهادکشاورزی محول شده است.

حال علیرغم توصیه های مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی که بخش عظیمی از آن بر پایه تولید کشاورزی داخلی می‌گردد این درد برای کشاورزان پابرجاست که در این بازار بی صاحب میوه های قاچاق از آسمان وارد می شود و کسی هم خود را مسئول پاسخگویی به این موضوع نمی داند.

انبارهای شرق مازندران از پرتقال پر است

حسین مهاجران در گفتگو با خبرنگار «رازق» با اشاره به وضعیت بازار میوه شب عید و تدابیر اندیشیده شده در این خصوص، اظهار کرد: دو میوه پر مصرف شب عید سیب و پرتقال که است که امسال نسبت به سال گذشته هم کیفیت بهتری دارد و هم اینکه در بازار فراوان تر است.

وی با بیان اینکه مقدار زیادی سیب امسال در انبار ها وجود دارد، گفت: انبارهای شرق مازندران از پرتقال پر است.

رییس اتحادیه میوه و تره بار ، ادامه داد: بعد از این دو قلم میوه خیار، موز و کیوی جزو پر مصرف ترین میوه ها محسوب می شوند.

مهاجران با بیان اینکه سال گذشته خیار کاران فروش خوبی را داشتند و به تبع آن امسال خیار بیشتری کشت شده، بیان کرد: در خصوص بازار کیوی هم که الان سرد خانه ها هنوز دست نخورده و نیاز شب عید را تامین می کند، فقط یک مورد موز می ماند که آن هم اگر وارد کنندگان به میدان ارسال کنند فکر نمی کنم مسیله خاصی را در بازار میوه امسال شاهد باشیم.

وی در پاسخ به اینکه احتمال واردات مرکبات با وضعیت فعلی وجود دارد یا نه، عنوان کرد: وزارت جهاد که کلا با واردات میوه مخالف است، اما میوه هایی چون نارنگی پاکستانی، پرتقال مصری و میوه های تزیینی از مبادی قاچاق وارد کشور می شوند و خود مسئولین باید تصمیم بگیرند که بالاخره واردات انجام شود یا خیر!

مهاجران افزود: در حال حاضر نارنگی پاکستانی با تناژ بسیار بالایی بصورت قاچاقی به میدان می اید و با قیمت 4 تا 5 هزار تومان دست مصرف کننده می رسد که اگر قرار باشد که همین طور قاچاقی و با این قیمت واردگود شود بهتر است اجازه واردات آن داده شود که در این صورت قیمت این میوه تا 1500 تومان کاهش پیدا خواهد کرد و مردم با قیمت پایین تری می توانند از آن استفاده کنند.

وی با عنوان اینکه واردات نارنگی پاکستانی ضربه ای به تولیدا داخل نخواهد زد، بیان کرد: در حال حاضر نارنگی های شمال که تمام شده و تنها نارنگی های بندر عباس در بازار یافت می شود که این نوع بهترین نارنگی جهان محسوب می شود و قیمت بالایی نیز دارد از همین رو واردات نارنگی پاکستاتی ضربه ای به تولید داخل نخواهد زد.

مهاجران ادامه داد: علاوه بر این نکته قابل توجه اینست که امکان توسعه کشت نارنگی بندر عباس وجود ندارد چون تنها در 3 نقطه این شهر امکان پرورش این نارنگی وجود دارد.

رییس اتحادیه میوه و تره بار در پایان خاطر نشان کرد: اگر بتوان جلوی قاچاق این نارنگی ها را گرفت که چه بهتر نیازی به واردات آن هم نیست و ارز نیز از کشور خارج نخواهد شد اما اگر قاجاق این میوه به همین صورت ادامه داشته باشد چرا مجوز واردات این محصول داده نشود که با قیمت مناسب تری دست مصرف کننده برسد، البته این تنها یک نظریه است که باید کارشناسان آن را بررسی کنند و بعد تصمیم بگیرند.

دانا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.