سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 10:00 - شنبه 01 اسفند 1394

به بهانه بازگشایی مجدد آب زاینده‌رود؛

صدای پای آب در زاینده‌رود و امیدی دوباره برای رونق کشاورزی شرق اصفهان‌

آب بامداد امروز در بستر رودخانه زاینده‌رود جاری شد و کشاورزان برای ادامه کشت خود می‌توانند از این آب استفاده کنند.

به گزارش اصفهان شرق؛ از ساعات ابتدایی بامداد امروز صدای پای آب بر گوش جان رودخانه زاینده‌رود پیچید، جریان آبی که قرار است به مدت 20 روز حیات و سرزندگی را هم به رودخانه و هم به زمین‌های تشنه کشاورزی هدیه دهد.

این جریان با حجم 32 مترمکعب درثانیه از سد آبشار برای کشت بهاره کشاورزان شرق اصفهان رها شده است و به گفته رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان رهاسازی آب از سد آبشار به نفع کشاورزان بوده زیرا با پرتی کمتری مواجه می‌شود.

حسین محمدرضایی گفت: حجم آب رهاسازی شده در رودخانه زاینده رود 32 متر مکعب بر ثانیه بوده که برای تقسیم کشاورزان در 4 کانال تعریف شده تا همه کشاورزان برای کشت خود از این آب استفاده کنند.

قرار است این جریان تا 20 اسفند ماه ادامه دارد و پس از آن آب دوباره بسته شده و مجدد دهم فروردین سال آینده جاری و تا خرداد ماه جاری می‌شود و به گفته رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان اگر میزان بارش‌ها خوب باشد نیاز آبی زیادی در فرودین ماه نداریم و آب دیرتر باز می‌شود اما اگر میزان بارش‌ها مناسب نباشد آب در تاریخ مقرر باز می‌شود.

البته نباید فراموش شود که نمی‌توان زنده‌ بودن زاینده‌رود را امروز دید اما نگران فردای آن نشد و آرزوی همیشه جاری بودن آن را نداشت، البته در سال‌های گذشته جاری نبودن آب بر بستر رودخانه به صورت یک واقعیت درآمده و گویی همه عادت کردند که تنها نیمی از سال‌ زاینده‌رود را زنده ببینند.

اما با توجه به این اوصاف زاینده‌رود، اصفهان هم‌چنان مهمترین قطب گردشگری ایران به‌شمار می‌رود و مسئولان استان اصفهان و سازمان‌های مردم نهاد در تلاش هستند که این جلوه و شاهرگ زیبای اصفهان را زنده نگه دارند تا زاینده رود همیشه یک رود زنده باشد و به چشم آیندگان به زیبایی امروز و دیروز خود باشد.

تسنیم

یک نظر در مورد “صدای پای آب در زاینده‌رود و امیدی دوباره برای رونق کشاورزی شرق اصفهان‌”

  1. ورزنه ای گفت:

    سلام حواستون به تالاب گاوخونی هم باشد تالاب بعد ازکشاورزی مهم است حتما فیلم تالاب گاوخونی دراپارات را مسئولین نگاه کننند

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.