سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 14:14 - شنبه 01 اسفند 1394

گزارش؛

متولی مبارزه با قاچاق میوه کیست؛ از امتناع نعمت‌زاده تا نامه‌نگاری حجتی

در حالی که روز به روز بر حجم عرضه میوه‌های قاچاق افزوده می‌شود، معلوم نیست که مسئولیت مبارزه با واردات میوه قاچاق بر عهده کدام وزارتخانه، سازمان، ستاد یا ارگان است.

به گزارش اصفهان شرق؛ قاچاق میوه یکی از معضلاتی است که سالهاست گریبان بخش کشاورزی کشور را گرفته و علیرغم زیان‌های جبران‌ناپذیر به تولید و اشتغال همچنان واردکنندگان بدون هیچ مشکل و مانعی به واردات خود ادامه می‌دهند؟!

اگرچه مسئولان در حوزه‌های مختلف گاهی انتقاداتی را به واردات میوه دارند، اما آنچه که در مجموع مشاهده می‌شود، روند بی‌وقفه و حجیم واردات میوه قاچاق است.

حجم ورود میوه‌های قاچاق به کشور آن قدر زیاد شده است که به راحتی در هر مغازه‌ای در سطح شهر انواع و اقسام میوه‌های خارجی را می‌توان دید، از طرفی به دنبال واردات بی‌ضابطه شاهد آن هستیم که محصول کشاورزان بعضا روی دستشان می‌ماند و می‌گندد؟!

این در حالی است که مقام معظم رهبری که همواره مسئولان نظام را به تکیه بر اقتصاد مقاومتی رهنمون می‌کنند چندی بیش در بیاناتشان فرمودند: «اگر اقتصاد کشور را از درون مقاوم کنیم برای اشتغال جوانان، بیکاری و دیگر مشکلات اقتصادی نیز راه‌حل‌های مناسبی پیدا می‌شود. کشور با این عظمت انسان خجالت می‌کشد که میوه خارجی وارد می‌شود. پرتقال و سیب ایرانی روی درخت مانده، آنوقت پرتقال خارجی وارد می‌کنند. منابع را به سمت تولید هدایت کنید نه واردات.»

بنابراین با تولید سالانه حدود 16 میلیون تن انواع و اقسام محصولات باغی که کمتر کشوری در دنیا از این موهبت الهی بهره‌مند است؛ لازم است تا تمهیداتی اندیشیده شود تا هر چه زودتر جلوی واردات قاچاق میوه گرفته شود، اما وقتی پای مبارزه با قاچاق واردات به میان می‌آید ظاهرا این موضوع متولی خاصی ندارد، چرا که مسئولان مدام مبارزه با این مسئله را خارج از وظایف خود می‌دانند و آن را وظیفه سازمان و ارگان دیگری می‌دانند.

* مبارزه با قاچاق میوه وظیفه وزارت جهاد است

محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت جمع‌آوری میوه‌های قاچاق را وظیفه وزارت جهاد عنوان می‌کند و می‌گوید بعد از انتزاع بخشی از وظایف وزارت صنعت، در اواخر سال 91 از جمله مسئولیت تنظیم بازار، واردات، بازرگانی، خرید و فروش محصولات کشاورزی و از جمله میوه به وزارت جهاد کشاورزی محول شده است .

وی همچنین می‌گوید: براساس گزارشی که در اختیار داریم، به صورت مرتب واردات میوه‌های قاچاق از غرب و جنوب شرقی کشور در قالب کوله‌بری صورت می‌گیرد و این میوه‌ها به صورت رسمی وارد نشده است.

اگرچه وزیر صنعت متولی مبارزه با قاچاق میوه را وزارت جهاد کشاورزی می‌داند، حجتی وزیر جهاد کشاورزی واردات میوه قاچاق را ناشی از نابسامانی در مرزها عنوان می‌کند.

* وزیر جهاد در رابطه با قاچاق میوه به ارگان‌های مربوطه نامه نوشت

محمد علی طهماسبی معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی هم در رابطه با مبارزه با قاچاق میوه می‌گوید: وزارت جهاد کشاورزی موضوع واردات میوه قاچاق را منعکس کرده‌ است و در این رابطه باستاد مبارزه با قاچاق کالا جلسه برگزار کرده است.

وی در این رابطه تصریح کرد: همچنین وزیر جهاد کشاورزی به همه مبادی ورودی نامه نوشته و به وزارت کشور نیز موضوع واردات قاچاق میوه منعکس شده تا سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه برحسب وظیفه جلوی واردات آن را بگیرند.

البته ناگفته نماند که معاون وزیر جهاد کشاورزی با دید وسیعی‌تری به موضوع نگاه کرده و در رابطه با مبارزه با قاچاق میوه علیرغم اینکه معتقد است میادین میوه و تره‌بار شهرداری نباید جولانگاه عرضه میوه‌های خارجی باشند اظهار می‌کند: مبارزه با قاچاق میوه از آنجا که دستور مؤکد مقام معظم رهبری است، مسئول و غیرمسئول ندارد، مبارزه با واردات میوه قاچاق بر عهده همگان است و همه در مقابل این موضوع مسئول هستند.

طهماسبی اظهار می‌کند: هر کسی مسئولیت خودش را انجام دهد، می‌توان با این موضوع مبارزه کرد و گرنه همین چیزی که الان شاهد هستیم، اتفاق می‌افتد.

* تخلفات شهرداری در عرضه میوه قاچاق گوشزد شده است

عباس نخعی مدیر مبارزه با قاچاق کالاهای هدف هم در مورد مبارزه با قاچاق میوه می‌گوید: قرار بود میادین میوه و تره‌بار شهرداری محل عرضه محصولات داخلی باشند اما با عرضه میوه‌های خارجی در این میادین از اهداف خود فاصله گرفته‌اند.

وی همچنین می‌گوید: در همین راستا طی هفته گذشته جلسه‌ای را با شهرداری برگزار کردیم که نظارت خود را در این زمینه بیشتر کند چرا که میوه‌ای که وارداتش به کشور ممنوع است قطعا نباید از طریق میادین میوه و تره‌بار یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع شود.

* صدور اطلاعیه برای نخریدن میوه قاچاق

در حالی که مسئولان مختلف هر کدام به نوعی بر مبارزه با میوه قاچاق تاکید می‌کنند و وظیفه مبارزه را امری خطیر که بر عهده دیگری است عنوان می‌کند، سید محسن محمودی رئیس اتحادیه بارفروشان میدان بزرگ میوه و تره‌بار هم می‌گوید: مبارزه با قاچاق میوه بر عهده ما نیست و ما با صدور اطلاعیه‌ای در میدان مبنی بر اینکه از خرید میوه‌های قاچاق و خارجی خودداری شود وظیفه خود را بخوبی انجام داده‌ایم.

این گزارش می‌افزاید: در حالی که انواع و اقسام میوه‌های قاچاق با قیمت‌های مختلف از نارنگی پاکستانی 5 هزار تومانی تا گیلاس 80 هزار تومانی در بازار موجود است اما هنوز حلقه مفقوده یعنی ارگان و سازمان متولی مبارزه با قاچاق آن مشخص نیست!؟

براساس این گزارش: به هرحال یکی از راه‌های ورود میوه از طریق بازارچه‌های مرزی و در قالب مجوز واردات ملوانی، ته لنجی و مرزنشینی است که معمولا گمرک بر آنجا نظارت ندارد.

این بازارچه‌ها زیر نظر استانداری‌ها و مناطق آزاد فعالیت می‌کنند و معمولا بیش از مجوز قانونی میوه وارد می‌کنند.

اگرچه واردات همه میوه‌ها به جز چند نوع میوه گرمسیری از جمله موز، آناناس و پاپایا غیرقانونی است، بر فرض اینکه میوه‌های وارداتی از راه قانونی وارد شوند طبق کتاب قانون مقررات صادرات و واردات،  واردات میوه‌هایی مثل پرتقال نارنگی، انگور تازه، سیب، گلابی، زردآلو، گیلاس، توت فرنگی تعرفه‌ 75 تا 100 درصدی دارد، بنابراین واردات آن از طریق گمرک صرفه اقتصادی ندارد.

 

فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.