سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 16:54 - چهارشنبه 28 بهمن 1394

پزشک متخصص عنوان کرد:

عفونت مکرر ادرار در کودکان نارسایی کلیه را به همراه دارد

دکتر نفر گفت: عفونت های مکرر ادرار در کودکان اگر به موقع و به درستی درمان نشود میتواند در سنین نوجوانی و جوانی به نارسایی های کلیه در این افراد منجر شود.

متخصص داخلی و فوق تخصص کلیه و مجاری ادرار در گفتگو با خبرنگار اصفهان شرق، پیرامون عواقب نارسایی کلیه در بیماران مبتلا به این مشکل یاد آور شد: به طور طبیعی بیماران دیابتی و همچنین افراد دارای فشار خون بالا بیشتر به نارسایی کلیه و عواقب ناشی از آن مبتلا میشوند.

دکترنفر یکی از علایم وجود مشکل در  کلیه ها را وجود پروتئین در آزمایشات ادرار این افراد برشمرد و افزود: این آزمایش ازمایشی
بسیار ساده است که تاحدود قابل توجه میتواند آشکار کننده بیماری ها ی کلیه و پیشگیری از عواقب سخت آن ازجمله نارسایی کلیه باشد. وی شیوع نارسایی کلیه را در افراد سیگاری بسیار بیشتر از افراد غیر سیگاری دانست و گفت: با مصرف سیگار ابتلا به انواع بیماری ها و از جله نارسایی های کلیه دست کم ده سال زودتر خواهد شد.

 این پزشک متخصص، سیگاری ها را از جمله افرادی برشمرد که لازم است موجب ارزیابی و چکاپ های مکرر کلیه  قرار گیرند و اضافه کرد: اطفال و کودکان نیز از جمله دیگر دسته هایی از افراد هستند که به علت عفونت های ادراری بیشتر در معرض نارسایی های کلیوی قرار میگیرند چرا که ممکن است والدین عفونت های ادراری کودکان را تشخیص نداده و برداشت آنها این باشد که کودک دچار دیگر عفونت ها از جمله عفونت سینوس  شده است در صورتی که در برخی موارد عفونت اطفال مبتلا به عفونت های ادراری بوده و تشخیص به موقع آن و رفع مشکل بسیار مهم است.

 وی احتمال ابتلاء کودکانی که مادران آنها دچار عفونت های ادراری مکرر بوده اند را بیشتر دانست و افزود: عفونت های مکرر ادراری که  اغلب به علت برگشت ادراری میباشد بعد ها در نوجوانی و جوانی منجر به نارسایی کلیه خواهد شد که کمک چندانی نیز به این دسته افراد نمیتوان کرد.

 دکتر نفر نارسایی کلیه یا از دست رفتن عملکرد کامل کلیه را در افراد بالای پنجاه سال نیز جدی تر از دیگر افراد برشمرد و تاکیید کرد: لازم است افراد بالای پنجاه سال نیز به طور مرتب عملکرد کلیه های خود را مورد ارزیابی قرار دهند.

 این پزشک متخصص کلیه همچنین پیرامون چگونگی تغذیه افراد مبتلا به نارسایی کلیه گفت: این گونه بیماران باید از نظر تغذیه دقت های لازم را مد نظر داشته باشند و میزان و نوع پروتیین مصرفی خود را تحت کنترل قرار دهند به طوری که مصرف گوشت های قرمز را به هفته ای یکبار تقلیل داده و بجای آن گوشت ها ی سفید را به یک تا دو بار در هفته و مصرف تخم مرغ را به دو عدد در هفته افزایش دهند و بجای آن سعی کنند از منابع گیاهی پروتیین دار ازجمله سویا استفاده نمایند.

وی اضافه  کرد: تحقیقات نشان داده که مصرف سویا تاحدود زیادی میتواند به این افراد کمک کند. دکتر نفر اضافه کرد: استفاده از چهل و پنج گرم سویا در روز تا حدود قابل توجهی میتواند به بهبود  این افراد کمک کند.

 وی نقطه شروع نارسایی های کلیوی را بیماری های مضمن کلیه ای دانست که به طول انجامیده است و گفت: در مرحله مزمن بودن بیماری بهبود کامل بیمار نیز امکان پذیر است  اما در نارسایی ها معمولا افراد ناچار از کنار آمدن با بیماری خود میباشند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.