اصفهان شرق

حلول ماه ربیع را با خرافه آغشته نکنیم

کدخبر: 9212
1392/10/12 در ساعت 18:40

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اصفهان شرق: ماه صفر غروب می کند و ربیع ماه شروع نشاط و شادابی برای مسلمانان در آستانه حلول می باشد. در این بین برخی به دنبال رساندن مژده آمدن ربیع  پا را فراتر از روایات و احادیث می گذارند و برخی آداب اعم از( زدن درب هفت مساجد در صبح روز اول ماه ربیع و دادن مژده به پیامبر و …) را وارد این مساله می کنند. این قبیل مسائل در بین افراد گوش به گوش می رسد و نا خواسته خود عامل بسط مسائلی از این قبیل می شویم که گاه موجب زیر سوال رفتن موضوعات دینی در بین دیگر ادیان می شود. در این باب موضوع را با چند تن از روحانیون معظم مطرح کرده و جواب را از زبان اهل دین جویا شدیم.

حجت الاسلام شمس

حجت الاسلام نعمت الله شمس استاد حوزه و دانشگاه در این زمینه اظهار کرد: سالها پیش وقتی برای نماز به مسجد می رفتم در آستانه ماه ربیع تعدادی خانم را دیده که دست در قفل درب مساجد داشتندو این امر آنها من را بر این داشت که در این مساله با آنها صحبت کرده و از این کار منعشان کنم اما این قبیل مسائل در یک یا دو شهر نیست بلکه خیلی زود به مناطق مختلف منتقل شده و به بسط خرافه ها می انجامد.  وقتی دعا و توسل به خداوند را در دین داریم نباید به برخی صحبت های بی اساس که گاها رنگ خرافه پیدا می کنند پایبند باشیم.
استاد حوزه و دانشگاه آداب و رسوم را بر حسب نوع منطقه بسیار متفاوت خواند و گفت: در مجالس عزاداری گرفته تا عروسی و شادی آداب و رسوم خاصی حاکم است که گاه خیلی مقید به آن می باشند ( عروسی حضرت قاسم، سفره های رنگین اباالفضل و…) این در حالی است که این قبیل مسائل تا آنجا در مردم نفوذ کرده که اگرکسی خلاف رسم آنها را ولو با استناد به دین بازگو کند مورد نفی آنها قرار خواهد گرفت. ولی در کل می بایست توجه کافی به این امر و آگاهی در این زمینه انجام گیرد تا برخی مسائل بی اساس وارد تعالیم اسلامی نشود.

وی در ادامه گفت: در رابطه با مباحث مذهبی و شرعی می بایست سراغ فقه و دین مبین اسلام برویم و در پاره ای از مسائل که به درستی جواب مساله را پیدا نکردیم می بایست از علمای دین جواب را جویا شویم و این در صورتی است که در آداب و رسوم می بایست به سراغ تاریخ اهل بیت رفته و موضوعات مطرح شده در آداب زندگی را با زندگی اهل بیت سنجیده و ملاک قرار دهیم.

 IMG_2318

حجت الاسلام حمیدرضا صادق زاده امام جمعه شهر ورزنه در رابطه با سوال مطرح شده در باب رفتن به درب مساجد و دادن مژده به پیامبر، متذکر شد: رفتن به درب مساجد قبل از اذان صبح کاری اشتباه است و در هیچ روایتی دیده نشده است.

وی  در رابطه با شادی ماه ربیع گفت: بعد از 2 ماه حزن اهل بیت ورود به ربیع و مناسبت های فرخنده( 17 ربیع الاول، عید ولایت امام زمان،…) طبیعتا شادی در این ماه به وضوح بیشتر دیده می شود. در این رابطه و با توجه به برخی گفته ها در بشارت دادن ماه ربیع می توان به مناسبت های فرخنده در این ماه در باب شادی ربیع اشاره کرد.

مشاور اجتماعی استاندار با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در جمع شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: ایجاد نشاط و امید و توکل به خدا در نشاط آفرینی خیلی مهم است به همان اندازه که عزاداری برای اهل بیت مورد تاکید قرار داده شده است به همان اندازه نیاز به شادی البته به طرق حلال و متناسب با دین مهم شمرده می شود.

وی با توجه به آموزش خانواده ها به نشاط اجتماعی تصریح نمود: در باب مسائل شادی در خانواده خیلی کم پرداخته شده است و این در صورتی است که نشاط اجتماعی موجب رشد و گسترش جامعه است و اگر جامعه خمود و افسرده باشد رشد نخواهد کرد.
امام جمعه در پایان  متذکر شد: گریه برای اهل بیت ما را قوی تر در جهت حرکت فعال درمسیر زندگی خواهد کرد و می توان گفت با پایان محرم و صفر و مژده آمدن ربیع شروع نشاط و شادابی برای مسلمانان در راستای دین و اهل بیت  است.

آیت-الله-دکتر-روح-الله-قرهی2

به دنبال یافتن جواب مساله با سیری در فضای مجازی به گفتگویی در این زمینه با حضرت آیت الله دکتر روح الله قرهی(مد ظله العالی) ، کارشناس مسائل دینی،برخورد کرده و به نکته ای در این رابطه از دید ایشان اشاره می کنیم.

حضرت آیت الله دکتر روح الله قرهی(مد ظله العالی)  در این رابطه گفت: بسیاری از افرادی که عمل خرافی در زدن هفت مسجد را در آخرین ساعت های ماه صفر انجام می‌دهند، یکی از روایت های نقل شده از پیغمبر اسلام (ص) را مبنای این رفتار قرار می‌دهند که البته این روایت و استناد کردن به آن باید بررسی شود.

روایت شده که پیامبر اسلام (ص) در مجلسی فرمود:  «من بشرنی بخروج آذار فهو من اهل الجنة؛ هر کسی که مژده تمام شدن ماه آذار را به من بدهد، او از اهل بهشت است.» مدتی بعد ابوذر غفاری تمام شدن ماه صفر را به آن حضرت مژده داد. افرادی هم که در ماه صفر در مسجدها را می‌زنند، این جمله تکرار می‌کنند که: یا حضرت محمد (ص) به شما خبر می‌دهم که ماه صفر تمام شد!

در حالی که باید توجه داشت که از یک طرف این روایت از لحاظ سند چندان معتبر نیست و از طرف دیگر بعضی از روایت‌شناسان، ماه آذار در فرموده رسول اکرم (ص) را ماه رومی دانسته‌اند که هیچ ربطی به ماه صفر ندارد. پس در این صورت منظور آن حضرت ماه صفر نبوده است. از طرف دیگر حتی اگر چنین باشد و منظور پیغمبر اسلام (ص) ماه صفر باشد، هیچ دلیلی برای انجام کارهای خرافی و بدعت گذاری در دین وجود ندارد.