سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 10:04 - سه شنبه 27 بهمن 1394

بانک مرکزی:

خودکفایی محصولات کشاورزی در 2 سال اخیر کاهش یافت +نمودار

ضریب خودکفایی 9 قلم کالای اساسی کشاورزی در 2 سال آخر دولت دهم 57.1 درصد بود که در 2 سال اول دولت یازدهم به 52.9 درصد کاهش یافته و دولت فعلی در حوزه کشاورزی، نتوانسته کشور را به سمت خودکفایی سوق دهد.

به گزارش اصفهان شرق؛ بانک مرکزی با محاسبه ضریب خودکفایی 9 قلم کالای اساسی محصولات کشاورزی، از بدتر شدن این شاخص در دولت یازدهم خبر داد.

ضريب خودكفايي محصولات کشاورزی، نسبت توليد داخلي به مصرف كشور ميباشد. مصرف کشور نيز براساس رابطه توليد داخلي به علاوه واردات منهاي صادرات محاسبه مي شود. در محاسبه اين شاخص تغييرات موجودي انبار صفر لحاظ می شود.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، بررسي ساختار توليد، واردات و صادرات غلات (شامل گندم، برنج، جو و ذرت) در كشور نشان مي دهد كه متوسط ضریب خوداتکایی غلات عمده در 2 سال اخیر کاهش یافته است.

ضریب خودکفایی غلات در 2 سال آخر دولت دهم (سال‌های 90 و 91) 60.1 درصد بود که در 2 سال اخیر (سال‌های 92 و 93) به 55 درصد کاهش یافته  و بدین ترتیب نیاز کشور به واردات، افزایش یافته است.

1477770_827

در میان غلات، ضریب خودکفایی گندم در دولت یازدهم به شدت کاهش یافته به طوری که از 76.9 درصد در 2 سال آخر دولت قبل به 64.7 درصد در 2 سال اخیر نزول یافته است.

ضریب خودکفایی دانه‌های روغنی نیز در 2 سال اخیر کمتر شده و از 58.1 درصد در 2 سال آخر دولت دهم به 48.7 درصد رسیده است.

در مجموع، ضریب خودکفایی 9 قلم کالای اساسی کشاورزی در 2 سال آخر دولت دهم 57.1 درصد بود که در 2 سال اول دولت یازدهم به 52.9 درصد سقوط کرده است.

این آمار و ارقام نشان می‌دهد سیاست‌های دولت فعلی در حوزه کشاورزی، نتوانسته کشورمان را به سمت خودکفایی در محصولات اساسی سوق دهد.

روند فعلی بر خلاف بند 6 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است که بر افزایش تولید داخلی نهاده‌ها و کالاهای اساسی(بویژه در اقلام وارداتی) و اولویت دادن به تولید محصولات و خدمات راهبردی و ایجاد تنوع در مبادی تأمین کالاهای وارداتی با هدف کاهش وابستگی به کشورهای محدود و خاص تاکید دارد.

مشرق

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.