سرویس: غیر تولیدی » نقلی 09:36 - شنبه 24 بهمن 1394

طعم دود در ریه های مردم نصف جهان/ شهروندان برای نجات خود دست به کار شوند

امسال اصفهان زمستان سختی را پشت سر گذاشت آسمان این شهر آن‌طور که باید رنگ باران را به خود ندید و باعث شد تا آلاینده ها حتی در این ماه های آخر همچنان در آسمان شهر جولان دهند و چتر آلودگی باز هم نفس این شهر را تنگ و مردم را خانه نشین کند.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از صاحب نیوز، اینکه خود ما شهروندان آن‌قدر به وسایل نقلیه شخصی‌مان وابسته شده ایم که حتی فکر تردد بدون آن در خیابان ها برایمان غیر ممکن است قطعا اتفاق خوبی نیست اما بدتر از آن شنیدن این موضوع است که همین شهروندان حاضر نیستند برای کاهش آلودگی هوا که ۷۰ درصد آن به دلیل همین خودروهایی است که با استانداردهای جهانی فاصله نجومی دارد به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند و همچنان این مراکز در طول سال باید خاک بخورند.

*اصفهانی ها دلِ دلکندن از خودروهای آلاینده را ندارند
مراکز معاینه فنی برای ما خلاصه شده در روزهای پایانی سال همان روزهایی که وارونگی هوا و آلاینده ها هم چمدان سفر می بندند تا برای یک سال از اصفهان دور شوند رانندگان هم به فکر سفرهای نوروزی می افتند و جریمه هایی که در صورت نداشتن کارت معاینه فنی باید در جاده ها پرداخت کنند و این بار به زور جریمه راهی مراکز معاینه فنی می شوند.

به قول بسیاری از مسوولان سهم زیادی از این آلودگی هوا که هر سال تکرار می شود به خاطر تردد خودروهایی است که صاحبانشان فکر می کنند نیاز به معاینه فنی ندارند و همچنان با اطمینان خاطر در خیابان ها تردد می کنند.

*خودروهای یورو ۲ ایران۵ سال از معاینه فنی معاف اند
تنها ۳۰ درصد از ظرفیت مرکز معاینه فنی خودروها در ۱۱ماه از سال استفاده می شود و این برای شهری که روزهای پاکش به تعداد انگشتان دست می رسد فاجعه است.
گشت و گذاری در آمار نشان می دهد در کشورهای اروپایی، عموماً انجام معاینه فنی خودروها هر سال یک بار انجام می‌شود، یک خودرو با استاندارد یورو ۴ در این کشورها برای این که اجازه تردد داشته باشد، هر سال ملزم به انجام معاینه فنی است، در حالی که در ایران یک خودرو با استاندارد یورو ۲ به عنوان پایین‌ترین استاندارد موجود، ۵ سال از انجام معاینه فنی معاف است.

مجلس شورای اسلامی خود با تصمیم و قانون ناقصی که به تصویب رساند به رانندگان اتومبیل ها اجازه داد تا ۵ سال به هر شکلی که دلخواهشان هست بدون هیچ نگرانی به تردد بپردازند و تغییر قانون معافیت خودورها از معاینه فنی از ۲ سال به ۵ سال، مجوزی برای تولید آلودگی بیشتر در هوای کلان‌شهرهای بزرگ بود.

*کلید نجات شهر در دست شهروندان
و حالا چند روزی بیشتر به پایان فصل زمستان باقی نمانده اما همچنان هوای شهر پر از آلودگی است و برای گروه‌های حساس ناسالم اما اینبار خبری از هشدار ها و گفت و گوهای مدیران نیست.
شهروندان اصفهان برای نجات خود باید دست به کار شوند خودروهای شخصی بها آلایندگی بالا را به پارکینگ خانه ها منتقل کنند و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را هرچند به سختی جزو برنامه های روزانه خود قرار دهند منتظر شدن درایستگاه‌های وسایل حمل و نقل عمومی بهتر از آن است که شهروندان با ایست قلبی و یا بیماری های ناشناخته که ریشه در آلودگی هوا دارند به طور ناگهانی مسافر باغ رضوان و راهی دیار ابدی شوند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.