اصفهان شرق

جرقویه سفلی در نگاه سی و هفت ساله/ برکتی که انقلاب اسلامی به مناطق محروم روا داشت

کدخبر: 91155
1394/11/21 در ساعت 23:38

به گزارش اصفهان شرق از جرقویه سفلی، انقلاب اسلامی را باید سرآغاز تحولات بزرگ و بنیادین در ایران، منطقه، جهان اسلام و غیر اسلام دانست. حضرت امام(ره) از انقلاب اسلامی با عناوینی چون «معجزه قرن» و «انفجار نور» یاد کرده همین کلمات برای توصیف عظمت و بزرگی انقلاب اسلامی کفایت می‌کند.

برای درک واقعیات انقلاب اسلامی و دستاوردهای ارزشمند جمهوری اسلامی، توجه به وضعیت بخش های شش گانه شرق اصفهان در دوران رژیم طاغوت از جهات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی یک ضرورت است. بدون توجه به شرایط این منطقه در دوران ماقبل از انقلاب اسلامی، نمی‌توان به عظمت دستاوردهای این انقلاب الهی و دستاوردهای ارزشمند جمهوری اسلامی در دوران ما بعد از انقلاب اسلامی پی برد. بر همین اساس، به اختصار مروری بر وضعیت یکی از بخش های محروم شرق اصفهان داریم.

4545454

*جرقویه سفلی در یک نگاه به دستاوردهای سی هفت ساله 

طی سفلی یک روزه به جرقویه سفلی پای صحبت چند تن از مردم این شهر نشستیم تا گزارشی از آن سوی سالهای قبل از انقلاب را به روایت شاهدان تنظیم کنیم.

ولی الله عرب مختاری از فعالان رسانه ای شرق اصفهان در گفتگویی صمیمانه با ما همراه شد تا بگوید آنچه را که شاید نسل چهارمی های انقلاب به وضوح به آن نپرداخته و یا لمسی بر مشکلات منطقه در سال های کمی دور نداشته اند.

*شهرهایی در دل کویر

وی از محرومیت منطقه سخن گفت و افزود: شهرهای بخش جرقویه سفلی از جمله محمد آباد، نصر آباد و نیک آباد در دوران قبل از انقلاب از جمله روستاهای بزرگ این منطقه بودند که در دهه هفتاد عنوان شهر گرفته و تا کنون با وجود برخی مشکلات و کمبودها، این شهر بودن را در خود به ثبت رسانده اند و این یکی از دستاوردهای بزرگ منطقه است.

*برخی مایحتاج ضروری را نداشتیم

عرب مختاری از نبود آب لوله کشی در منطقه جرقویه سفلی در سال های قبل از انقلاب سخن گفت و دراین خصوص افزود: بیشتر آب مصرفی مردم این منطقه در سال های قبل از انقلاب از آب چاه ها تامین می شد و گاز و برق و تلفن هم نداشتیم ولی به برکت انقلاب اسلامی امروز شاهد اب سالم در همه خانه ها و خطوط سیم تلفن و لوله های گاز خانگی در شهرها و روستاهای این منطقه هستیم که این برکتی ماندگار از انقلابی بزرگ و ماندگار سال 57 است.

*جاده هایی که رنگ اسفالت را از سال 65 دید

وی که از معتمدین محلی به شمار می رود، در خصوص امنیت جاده ها و برخی مشکلات پیرامون آن گفت: قبل از انقلاب جاده های جرقویه رنگ اسفالت را به خود ندیده بود ولی الان به یمن وجود انقلاب اسلامی، از سال 1365 تا کنون جاده های این بخش اسفالت شده و خدمتی ارزنده به مردم این منطقه بوده است. همچنین افتتاح ورودی محمد اباد و جاده نصرآباد از خدمات ارزنده در راستای ایمن سازی جاده ای بود.

ولی الله عرب مختاری

 *بهداشت در جرقویه سفلی ….

مسئول اداره مالیات بخش جرقویه سفلی در راستای بررسی دستاوردهای این بخش تاکید کرد: مسلما به مرور زمان و وسعت یافتن مناطق نیازها سرعت گرفته و تدابیری در جهت راه اندازی بخش های جدید احساس می شود، در همین راستا، اداره مالیات بخش جرقویه سفلی یکی از تدابیری بود که برای راحتی مردم و صرفه جویی در زمان و هزینه حدود یک سال است که افتتاح شده است.

وی اذعان کرد: یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب اسلامی برای بخش جرقویه سفلی، ورود بهداشت و مراکز بهداشتی به این منطقه بود که می توان از مراکز خانه بهداشت در روستاها و همچنین وجود بیمارستان در نیک آباد را نام برد.

*دانشگاه و سرعت گرفتن علم و دانش در منطقه

خانم موسوی زاده که معلم مدرسه نصرآباد بود در این گفتگو با نشاط ورود پیدا کرده و گفت: خدا را شکر وجود مدارس در همه روستاهای بخش و همچنین بهره بردن از امکانات هر چند کم ولی خوب، می تواند نمونه ای از خدمات دولت ها به این منطقه بعد از انقلاب سال 57 باشد.

وی با ذکر مثالی در این رابطه تصریح کرد: وجود دانشگاه پیام نور نیک آباد می تواند در پیشبرد اهداف علمی و شاخه های دیگر در کنار علم مفید باشد و همچنین در جذب دانشجو و بالا رفتن سواد در بین دانش آموزان نقش بسزایی داشته باشد.

معلم جوان جرقویه به یکی از مشکلات این بخش که در حال حاضر هنوز با آن دست و پنجه نرم می کنند اشاره کرد و گفت: نبود حمل و نقل مدون و همچنین ترمینال یکی از مطالباتی است که مردم به جد دنبال رفع آن برآمده اند و از مسئولان می خواهیم در این خصوص راه چاره کنند.

*حضور شهدای گمنام، دستاوردی معنوی در منطقه

موسوی زاده به تشییع شهدای گمنام در این بخش اشاره و افزود: وجود شهدای گمنام در دو نقطه بخش جرقویه نوری معنوی و معرفتی جاوید به ما داد و می توان گفت، زنده نگه داشتن ارمان شهدا، نمونه ای از زنده نگه داشتن دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

وی اضافه کرد: امیدواریم همه مردم با تاسی از رفتار شهدا، بتوانند مسیر صحیح را تشخیص داده و حرکتی فعال و هدفمند داشته باشند.

*ورود شهرک های صنعتی و تولیدی در بخش

معلم جوان جرقویه با اشاره به وجود کارخانه های صنعتی در دل جرقویه اظهار کرد: به لطف خدا با وجود برخی کارخانه جات در این بخش، تعدادی از جوانان صاحب کار و شغل شده اند و می طلبد تا مسئولان در رابطه با اشتغال و عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبری تلاش بیشتری داشته باشند.

وی از مسئولان خواست تا فکری به حال اشتغال بانوان تحصیل کرده بکنند.

************************

به گزارش اصفهان شرق، به وضوح از گفته مسئولان و عوام در سطح بخش جرقویه سفلی به این نکته پی می بریم که با حفظ وحدت در جامعه و توجه به ارزش های حاکم در پرتو انقلاب اسلامی ایران، می توان به اهداف مورد نظر رسید، ضمن اینکه به توان داخلی ایمان داشته و عزت داخلی را به بهانه ای به دشمن واگزار نکنیم…….