سرویس: سیاسی » بین الملل 23:50 - سه شنبه 20 بهمن 1394

در آن سوی مرزها؛

سناریوی جدید غرب و خود کشی سیاسی عربستان با حمله به سوریه

عربستان توان کافی برای حضور در سوریه را ندارد و بیشتر به دنبال جنگ روانی است.

اصفهان شرق/ محسن منصوری، هنگامی که عربستان آمادگی خود را برای اعزام نیروی زمینی به سوریه اعلام کردم، وزیر دفاع آمریکا از این تصمیم استقبال کرد. استقبال اشتون کارتر از این تصمیم نشان می دهد که آمریکایی ها در پی تشدید بحران در غرب آسیا هستند و به هیچ عنوان نمی خواهند که بحران های موجود در منطقه حل شود.

yanair-500x258

در شرایط کنونی ارتش سوریه و نیروهای مردمی در مبارزه با گروه های تروریستی به نتایج و دستاوردهای بسیاری رسیده اند و قطعا این موضوع خوشایند حامیان داعش نیست ، از این رو عربستان با ایجاد یک فضای روانی به دنبال تغییر معادلات در سوریه و مذاکرات مربوطه است این روزها عربستان در جند جبهه موفق نبوده است در یمن به نتایج مطلوب نرسیده است تلاش هایش جهت به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته ای به سرانجام نرسید و ساختار قدرت در عربستان نیز چندان مطلوب به نظر نمی رسد.

در شرایط فعلی همه این موارد و بسیاری از موضوعات نگفته را در نظر بگیرید این ها یعنی این که حمله عربستان به سوریه نوعی “خود کشی سیاسی ” است . حمله زمینی عربستان و همپیمانان آن به سوریه به بهانه مبارزه با تروریسم ، از چند جنبه قابل بحث است:

1 – بدون شک حمله به سوریه “سناریوی غرب است” با هدف تشدید “بحران آفرینی”. که عربستان صرفا مجری آن است این را می شود از خوشحالی غربی ها از آمادگی حمله عربستان به سوریه دید آن جایی که ، وزیر دفاع آمریکا از این تصمیم استقبال کرد. استقبال اشتون کارتر از این تصمیم نشان می دهد که آمریکایی ها در پی تشدید بحران در غرب آسیا هستند و به هیچ عنوان نمی خواهند که بحران های موجود در منطقه حل شود.

1407133_738

اشتون کارتر از حمله عربستان به سوریه خوشحال است چرا که منطقه بیش از پیش بحران زده می شود

2- آمریکایی ها اکنون در شرایطی قرار ندارند که بتوانند نیروی زمینی خود را وارد عمل کنند، آنها اصلاً به این امر تمایلی ندارند و نمی خواهند تلفات جانی جنگ در سوریه دامن آنها را هم بگیرد. به همین خاطر سناریوی حضور نیروی زمینی ارتش کشورهای ائتلاف ضد داعش را پیگیری کردند و اکنون هم این سناریو ظاهراً جواب داده است و اعلام آمادگی عربستان با استقبال پنتاگون روبرو شده، کارتر در همین زمینه گفته است؛ افزایش همکاری سایر کشورهای عضو ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به آمریکا کمک می‌کند تا نبرد علیه این شبکه تروریستی را سرعت بخشد.
3- نیروهای نظامی عربستان تجربه کافی برای حمله نظامی به سوریه را ندارند و تنها در چند سال اخیر با جنگنده های نظامی و با اتکا به خلبانان کشورهای دیگر، دست به کشتار مردم یمن زده است، که در این زمینه نیز به نتیجه نرسیده است.

4- عربستان ابزارهای نظامی کافی را در اختیار ندارد این کشور همه توان خود را در یمن در جهت دفاع از حیثیت خود به کار برده است آیا در این شرایط قدرت کافی برای حمله به سوریه را دارد؟

5- با توجه به رویدادهای یمن عربستان سعودی که مدعی آمادگی برای حمله زمینی به سوریه هستند،اکنون بیش از هر زمان دیگری در باتلاق یمن که خود آن را ایجاد کرد، گرفتار شده است. سوالی که در اینجا مطرح می شود این است عربستان به گفته خود تحلیلگران و کارشناسان غرب عملکرد موفقی در یمن نداشته است و با گذشت حدود یک سال از تجاوزات و جنایات سعودی در یمن هنوز نتوانسته است به اهداف خود برسد و به شدت مورد انتقاد نهادهای حقوق بشری بین المللی قرار گرفته است.

9405-18t782
سازمان ملل متحد نیز اخیرا در گزارشی اعلام کرد که ائتلاف تحت فرماندهی عربستان سعودی، شهروندان غیرنظامی یمن را در حملات هوایی و بمباران‌های خود به طور سازمان یافته هدف قرار داده است.

6- -صرف نظر از مقوله گیر‎افتادن عربستان در باتلاق بحران یمن، می توان پیشروی ارتش سوریه در مناطق مختلف این کشور از جمله نبل و الزهراء را یکی دیگر از عوامل مطرح شدن سناریوی حمله زمینی عربستان به سوریه دانست.
ارتش سوریه با کمک نیروهای مقاومت عراق و لبنان موفق شد محاصره دو منطقه شیعه نشین «نبل» و «الزهراء» را پس از چهار سال حصر بشکند که این یکی از بزرگترین شکست نه تروریست های سوریه بلکه حامیان آن از جمله عربستان و ترکیه به شمار می آید. لذا عربستان با سرپوش گذاشتن بر شکست خود در سوریه و یمن و ایجاد جنگ روانی و نمایش تبلیغاتی در صدد خروج از جنگ و درگیری در این کشورها به شکل قلدرمآبانه است.

4-از طرف دیگر، عربستان به خوبی می داند که نیروی زمینی این کشور و همپیمانان منطقه ای آن مانند بحرین و سودان و قطر در حد و اندازه ای نیستند که بتوانند با ارتش سوریه و نیروهای مقاومت حزب الله و ایران مقابله کنند، چراکه اگر عربستان بخواهد زمینی وارد سوریه شود با قدرت زمینی بزرگی مانند ایران روبرو خواهد شد، علاوه بر آن اگر نیروی زمینی عربستان و همپیمانان منطقه ای آن در سطح بالایی باشند، چرا در کشور فقیر و ضعیف یمن نتوانستد آن را به نمایش بگذارند.
بنابراین حمله زمینی عربستان به سوریه به بهانه مبارزه با تروریسم در شرایط کنونی از یک طرف ایجاد جنگ روانی است و از طرف دیگر با هدف تشدید بحران آفرینی در غرب آسیاست این دو موضوع باعث گردیده هم عربستان و هم غرب گزینه حمله نظامی به سوریه را مطرح کنند که البته به نظر می رسد پایان خوشی برای ان ها نداشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.