سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 10:13 - سه شنبه 20 بهمن 1394

كشاورزان قربانيان اصلي واردات/

ميليون ها دلار میوه‌ خارجی با امضاي چه كساني وارد شده است؟

در 10 ماه نخست امسال،7 میلیون دلار گلابی، 6 میلیون دلار مرکبات و 4 میلیون دلار هلو و شلیل وارد شده است و با توجه به تفاوت میان حجم عظیم میوه‌های خارجی در بازار با آمار گمرک، به نظر می‌رسد بخش زیادی از میوه‌های موجود در بازار به صورت قاچاق وارد می‌شود.

به گزارش اصفهان شرق؛ آمار گمرك كشور نشان ميدهد كه در 10 ماه نخست امسال، انواع و اقسام میوه‌های خارجی وارد شده است، با این حال مقایسه آمارهای کشفیات قاچاق و واردات رسمی نشان می‌دهد چند برابر واردات رسمی، میوه‌ها به طور قاچاق به کشور وارد می شوند.
بر اساس گزارش گمرک در 10 ماه نخست امسال، موز با 441 میلیون دلار در صدر میوه‌های وارداتی به کشور بوده است.
رتبه دوم میوه‌های وارداتی به نارگیل با 20 میلیون دلار اختصاص داشته است كه با توجه به توليد كم اين دو توع ميوه در كشور، اشكال زيادي به عدم واردات اين دو نوع ميوه نيست كه البته بايد تذكري به مسئولان بابت مافيا و انحصاري شدن واردات برخي از اين ميوه ها داد.
اما در این مدت، 10 میلیون دلار آناناس، 7 میلیون دلار گلابی، 6 میلیون دلار مرکبات و 4 میلیون دلار هلو و شلیل به کشور وارد شده است كه با توجه به توليد مركبات در كشور، اين حجم واردات رسمي ثبت شده ميوه هاي فوق جاي تعجب دارد و مسئولاني كه با ثبت سفارش اين ميوه ها، دلارها را به جيب كشاورزان خارجي ميريزند، اميدواريم جواب قانع كننده اي براي اين امضاهاي طلايي خود داشته باشند.
با توجه به تفاوت میان حجم عظیم میوه‌های خارجی در بازار با آمار گمرک، به نظر می‌رسد بخش زیادی از میوه‌های موجود در بازار کشورمان به صورت قاچاق از مبادی رسمی یا غیررسمی وارد کشور می‌شود.
مدیر مبارزه با قاچاق کالاهای هدف هفته گذشته از کشف ۱۹٫۹ هزار تن انواع محصولات کشاورزی قاچاق اعم از زراعی، باغی و کود و سم در 9 ماهه امسال خبر داده و گفته بود: در بخش اقلام باغی، ۲ میلیون و ۳۸۷ هزار کیلو و در بخش زراعی ۱۰ میلیون و ۳۶۷ هزار و ۵۱۸ کیلو کشف محصول قاچاق داشته‌ایم.
در حالی که رقم واردات رسمی بادام زمینی در 9 ماهه امسال 9407 تن بوده، تقریبا معادل همین حجم نیز بادام زمینی قاچاق توسط ستاد کشف شده است.
بنابراین با توجه به این که بخش زیادی از کالاهای قاچاق، کشف هم نمی‌شود، به این نتیجه می‌رسیم که میزان قاچاق میوه بسیار بیشتر از واردات رسمی آن است.
مشرق

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.