سرویس: اجتماعی » علمی 23:44 - دوشنبه 19 بهمن 1394

معلم نمونه هرندی در جشنواره تجربیات برتر کشوری؛

ترس و گريه دانش آموزان را در نوشتن املاء برطرف کردم/ غفلت به مناطق محروم در سایه نام برخوردار اصفهان

ناظمی معلم برتر هرندی می گوید: توانستم ترس و گريه دانش آموزانم را هنگام نوشتن املا بر طرف كنم و ساعاتي شاد همراه با سرگرمي و تفريح را براي زنگ هاي املا طراحي كرده و به اجرا در آورم.

به گزارش اصفهان شرق از هرند، «مربي، با محبت شناخته مي شود، با ايمان تفسير مي گردد و با سوز و شوق هوّيت مي يابد» دهه فجر امسال و افتخار افرینی بانویی از هرند، باور خودباوری و ما می توانیم را برای همه ما به درستی نشان داد. معلمی که در جشنواره تجربیات برتر آموزش و پرورش عنوان برتر و ممتاز را از آن خود کرد تا بدانیم در گوشه گوشه شرق اصفهان، برترین هایی در انواع زمینه ها و حرفه های علمی در سی و هفتمین بهار انقلاب اسلامی شکوفا می شوند که الگویی برای همه ما به شمار می روند.

خانم ناظمی و عنوان برترین ها در جشنواره تجربیات برتر، ما را برآن داشت تا گفتگویی با وی داشته باشیم که در ذیل به آن می پردازیم.

85
اصفهان شرق: خانم ناظمی خودتان را به طور کامل معرفی کنید؟
نجمه ناظمي هرندي هستم. در سال 1358 در خانواده اي مذهبي در شهر هرند متولد شدم . تحت نظر مادري مهربان و دلسوز و پدري متدين و زحمتكش دوران كودكي ام را گذراندم. دوره هاي تحصيلي را تا مقطع كارشناسي در همان شهر سپري كردم. با خاطرات خوب و شيريني كه از معلم كلاس اول دبستانم داشتم و اشتياقي كه مادرم براي معلم شدنم داشت، از همان كودكي راه آينده ام را انتخاب نمودم و براي رسيدن به هدفم كوشيدم.

در سال 1379 وارد نهضت سواد آموزي شدم و به عنوان آموزشيار، فعاليت فرهنگي خود را شروع كردم همزمان با اين فعاليت، در دارالقرآن الكريم اداره آموزش و پرورش منطقه جلگه به عنوان مربي قرآن مشغول آموزش روخواني و روان خواني قرآن به دانش آموزان بودم. با راه اندازي مراكز يادگيري محلي در سال 1382 به سمت مدير مركز يادگيري محلي شهداي شهر اژيه منصوب شدم و پس از گذشت چند سال خدمت در اين سمت، به عنوان راهنمای تعليماتي و كاربر سامانه نهضت سواد آموزي منطقه جلگه در اداره آموزش و پرورش منطقه جلگه مشغول انجام وظيفه بودم.
اواخر سال 88 به استخدام آموزش و پرورش منطقه جلگه در آمدم و از آن زمان تا كنون در پايه اول دبستان به تدريس مشغول هستم و 13 سال سابقه فعاليت آموزشي دارم.

85
اصفهان شرق: شما عنوان برتر جشنواره تجربیات برتر آموزش و پرورش را کسب کردید، از موفقیت های قبلی خودتان برایمان بگویید؟
خداي را سپاس مي گويم كه مرا در وادي علم و معرفت قرار داد تا همچو شمعي بسوزم و به جمعي روشني بخشم. معلمي يعني عشق و تا عشق نداشته باشي هرگز عاشق نخواهي شد. كسي كه قدم در اين راه مي نهد بايد عاشق واقعي باشد. چون معلمي هنر است و كار هر كسي نيست. اين عشق است كه معلم را انساني خستگي ناپذير و او را تا قله ترقي رهنمون مي سازد از من خواستيد كه موفقيت هاي خود را طي اين سالها برايتان بيان كنم:
– رتبه اول جشنواره روش تدريس برتر نهضت سواد آموزي سال 84-83
– پژوهنده برتر نهضت سواد آموزي سال 85-84
– رتبه اول جشنواره روش تدريس برتر نهضت سواد آموزي 86-85
– آموزشيار نمونه استاني 87-86
– رتبه اول جشنواره الگوهاي تدريس در آموزش و پرورش منطقه جلگه90-89
– رتبه اول جشنواره الگوهاي تدريس در آموزش و پرورش منطقه جلگه92-91
– رتبه اول در منطقه و كسب رتبه در استان وکشور در جشنواره تجربيات برتر در حوزه سنجش و ارزشيابي 94-93
– عضويت در گروه هاي آموزشي منطقه

اصفهان شرق: مسلما در جشنواره ها، ملاک هایی جهت ارزیابی در نظر گرفته می شود، معیارهای در نظر گرفته شده در این جشنواره چه بود؟
در عصر و فضايي كه نقش معلم از انتقال دهنده به تسهيل كردن و روشنگري تغيير يافته و فراگير، جستجو گر، سازنده، خود رهبر، خلاق و تصميم گيرنده است، در اين مسير براي پويايي و زنده ماندن در عرصه علم در سطح جهان بايد دانش را معنا كرد. مهارت هاي مفهوم سازي را آموزش داد و رابطه ها را دوباره معنا كرد.

مهارت حل مسئله و تفكر نقّاد، مهارت هاي اجتماعي و زندگي را تبليغ نموده و ياد دادن صرف قوانين و نظريه هاي خشك و محفوظات علمي را فراموش كرد و در حين آموزش بايد ارزشيابي سوال محور،فرايندي و تحوّل آفرين را كه شوق به دانستن و قدرت كشف مجهولات را به ارمغان مي آورد و بر ارزشيابي پاسخ محور، منفعل، مستقيم و از پيش تعيين شده غلبه یابد.

به عنوان معلّم اين معيارها را در نظر گرفتم كه هر فراگير قابليت رشد و يادگيري را دارد به شرط آنكه ما ابزارهاي سنتي ارزشيابي را كه بدون توجه به تفاوت هاي فردي، فقط به دنبال نقطه ضعف هاست رها كنيم وابزاری بسازیم که توانایی ها راشناسایی کند و به فراگیر اعتماد به نفس بخشدو زمینه را به گونه ای مهیا کنیم كه نمره گرايي از بين برود و معلم و فراگير و خانواده ها همه به دنبال كيفيت كار باشند نه كمیّت و از آن جايي كه دوره ی ابتدايي زير بناي مقاطع ديگر تحصيلي است و در دوره ی ابتدايي نيز پايه اول اساس پايه هاي ديگر مي باشد و هر چقدر دانش آموزان در اين پايه بهتر آموزش ببيند در پايه هاي ديگر راحت تر هستند و از آن جايي كه مشكلات در زمينه ي نوشتن (به خصوص املا) از ابتداي ورود به مدرسه (كلاس اول) بر ساير فعاليت هاي آموزشي دانش آموز تأثير مي گذارد و موفقيت تحصيلي او رابه خطرمي اندازد و من در طول سال هاي تدريسم همواره با دانش آموزاني روبه رو بودم كه در املا مشكلات زيادي داشته و استرس وارد شده از طرف خانواده ها بعضاً باعث مي شد كه دانش آموزم از نوشتن بترسد و شروع به گريه كردن در زنگ املا بكند و از نوشتن خودداري كند. بر آن شدم تا راهكارها و ارزشيابي هاي مناسبي براي دانش آموزان جهت تقويت املا با استفاده از بازيهاي متنوّع و خلّاق ارائه دهم. يقين دارم بازي هاي آموزشي سبب مي شوند كه كودكان آرامش روحي لازم را كسب كنند و در مدرسه يا خانه راحت و آرام باشند و اهداف آموزشي نيز محقق گردد.

اينجانب تلاش كردم از انعطاف پذيري در انتخاب انواع تمرين ها و ارزشيابي هاي املايي استفاده كنم و توانستم ترس و گريه دانش آموزانم را هنگام نوشتن املا بر طرف كنم و ساعاتي شاد همراه با سرگرمي و تفريح را براي زنگ هاي املا طراحي كرده و به اجرا در آورم.


اصفهان شرق: نحوه کسب موفقیت خودتان را توضیح دهید، به راستی عنوان برتر در جشنواره کشوری نیاز به ارائه تجربیات کیفی دارد که شما توانسته اید به نحو احسن ارائه دهید؟

من دوران تحصيل خود را در همين منطقه سپري كرده و مشكلات و كمبودهاي درس و آموزش برايم ملموس و آشنا بود . پس از گذشت چندين سال اكنون با تغيير جايگاهم اين بار از دريچه اي ديگر و از نگاه يك آموزگار با مسائلي روبه رو شدم و اين شد كه با هدف بر آوردن خواسته هاي دانش آموزان هم وطنم، نه تنها كمبودها را مانع پيشرفت نديدم، بلكه از آنها انگيزه اي ساختم تا خلّاقانه فكر كنم. مثبت بينديشم و به دنبال روش ها و ايده هاي جديد باشم و با استعانت از خداوند و توجه به اهداف زير به تلاشم ادامه دادم.

– استفاده از روش هاي تلفيقي و فعّال تا فراگيران بتوانند استعدادهاي نهفته ی خویش را به منصه ی ظهور برسانند.
– مشخص كردن هدف در آغاز هر تدريس با امكانات موجود و فراهم كردن بستري كه بتوانيم فراگيران را به اين اهداف برسانيم.
– پرورش روحيه ي خلّاقيّت در فراگيران تا بتوانند بهتر بينديشند ،بهتر سخن بگويند ، بهتر بنويسند ،بهتر گوش كنند و حل مسأله نمايند.
– رابطه عاطفي نزديك بين معلّم و دانش آموزان
– اعتقادبه این که ، ايجاد محيطي شاد و طربناك براي تحقّق عدالت آموزشي با عنايت به انتظارات نابرابر در مقابل استعدادهاي نابرابر و در فضايي آزاد كه برابري و احترام و درك تفاوت هاي فردي در آن منعكس شده باشد .از مهم ترین اصول آموزش صحیح است.
– در امر آموزش «عشق و مهر» بر «تهديد و تنبيه» و «جاذبه بر دافعه» بايد چيره گردد كه فراگيران بدون ترس و واهمه نظرات و ابتكارات خود را شجاعانه ارائه دهند تا از اشتباه به معني واقعي كلمه جلوگيري شود و از اشتباه احتمالي به عنوان تجربه اي براي يادگيري بهتر و بيشتر استفاده گردد.
– تقويت انگيزه در فراگيران
– كسب تجارب و مطالب عملي روز
– استفاده از تجربيات معلمان و همكاران با سابقه

اصفهان شرق: مناطق محروم شرق اصفهان قطعا با برخی مشکلات روبه رو هستند که جای بسی تامل دارد، شما به نمایندگی از معلمان ابتدایی جلگه از مشکلات و شرایط صحبت کنید؟
وجود معلمان غير مرتبط، استفاده از سرباز معلم، اختصاص ندادن مشاور به مدارس ابتدايي، كمبود معلم ورزش در مدارس ابتدايي، كمبود فضا با توجه به شش پايه شدن مدارس ابتدايي، مشترك بودن كتاب هاي مدارس چند پايه و مدارس مستقل، غير بومي بودن بسياري از معلمان اين دوره به ويژه معلمان خواهر .
2355

اصفهان شرق: نگاه مسئولان به شرق اصفهان در رابطه با سوال قبل چگونه است؟
مشكل اصلي در اين خصوص به ديد مسئولين رده بالا در دولت و مجلس بر مي گردد. متأسفانه به آموزش و پرورش به عنوان يك ارگان صرفاً مصرف كننده نگاه مي شود و بر اثر اين نگاه هم معلم و هم دانش آموز زيان مي بينند.
متأسفانه چون استان اصفهان را يك استان برخوردار مي دانند، از توجه به مناطق محروم اين استان غفلت مي شود؛ مثلا‌ً برخي از مدارس منطقه محروم جلگه از امكانات اوليه و ضروري جهت آموزش صحيح به دانش آموزان محروم هستند و همه فكر و ذهن مديران و معلمان معطوف به برطرف كردن اين گونه كمبودها و مشكلات است ، در صورتي كه مدير و معلم بايد بدون دغدغه به كارهاي تربيتي و آموزشي بپردازند تا دانش آموزاني سالم براي يك زندگي سالم تربيت كنند.

اصفهان شرق: به عنوان سخن آخر، چه صحبت و یا توصیه ای به همکاران جوان خود دارید؟

انديشمندي مي گويد: معلم متوسط مي گويد، معلم خوب توضيح مي دهد ، معلم برتر اثبات مي كند و معلم بزرگ الهام مي بخشد.
با اعتقاد به اين نكته كه معلمي يك شغل نيست بلكه هنر و عشق عميقي است كه رشد و بالندگي آينده سازان را رقم خواهد زد معتقدم در فضاي كنوني و زندگي در عصر اينترنت، تقويت ايمان و خودباوري در دانش آموزان، افزايش مطالعات و آگاهي هاي علمي، تخصصي و آموزشي، آشنايي با فناوری براي همگامي با علم روز، داشتن خلاقيّت، نوآوري و ابتكار در امر آموزش و تدريس، داشتن ارتباط صحيح و تعامل با اوليا و دانش آموزان، آموزش و ياددهي متناسب با طبيعت وتفاوت های فردی فراگيران و توجه به روحیات فردي دانش آموزان همراه با آراستن به زیور ايمان و اعتقاد از جمله نكاتي مي باشد كه لازمه ی امر تعليم و تربيت درجامعه امروزي مي باشد.

در پايان از خانواده عزيزم به خصوص خواهرانم كه به نوعي در موفقيت اينجانب نقش داشته اند،واز صبروحوصله وحمایت های بی دریغ همسرم سپاس گزاری می نمایم.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.