سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 09:05 - شنبه 17 بهمن 1394

پنبه‌های وارداتی مشکوک

احتمال وجود سم گلایفوسیت در پنبه‌های تراریخته

با توجه به تأکیداتی که بر ممنوعیت واردات محصولات تراریخته در کشور می‌شود، اخیراً مطالعات کشور آرژانتین نشان می‌دهد که احتمال وجود سم گلایفوسیت در محصولات تراریخته وارداتی وجود دارد.

به گزارش اصفهان شرق؛ یکی از مشکلاتی که در زمینه محصولات بهداشتی وارداتی همواره برای کشور متصور بوده است، سلامت این محصولات بوده تا جایی که سازمان غذا و دارو به عنوان متولی این امر هر ساله آزمایش های متعددی را برای این موضوع بر روی این محصولات انجام می‌دهد.

متأسفانه طی سال‌های اخیر واردات محصولات تراریخته یا همان محصولات دستکاری شده ژنتیکی در کشور افزایش پیدا کرده است، این در حالی است که به خاطر تأثیراتی که این محصولات بر روی سلامت انسان ها می گذارند، بسیاری از کشورها تولید این محصولات را متوقف و بسیاری دیگر واردات این محصولات را ممنوع کرده اند.

یکی از تأکیدات رهبر انقلاب طی سال های اخیر تولید محصولات کشاوری سالم و ارگانیک روسیه نیز یکی از این کشورها بوده که طی سال های اخیر با دستور پوتین واردات این محصولات را ممنوع کرده است.

آزاد عمرانی، دکتری بیوشیمی مولکولی در هیمن راستا گفته است: در دانشگاه لاپلاتای آرژانتین، طی تحقیقاتی که در چند سال اخیر بر روی محصولات داروخانه‌ای متشکل از پنبه تراریخته، مانند گوش پاک کن، نوارهای بهداشتی و پوشک بچه انجام شد؛ مشخص شد علی‌رغم اینکه در فرآیند تولید، پنبه کاملاً ضدعفونی و بهداشتی می‌شود اما سم “گلایفوسیت” و یا مشتقات آن که “آمپا” نامیده می‌شود به میزان 85 درصد در این محصولات وجود داشته است.

این دکتری بیوشیمی مولکولی ادامه داد: طی تحقیقات بعدی صورت گرفته از بیمارستان‌های همان منطقه در کشور آرژانتین (که صد در صد پنبه‌های تولیدی این منطقه به صورت تراریخته تولید می‌شود) و با ارزیابی آمارها از مراکز بهداشتی، بیمارستان‌ها و نهادهای مرتبط با بهداشت و درمان، مشخص شد که میزان بیماری‌های مجاری ادراری و ناحیه تناسلی در آن منطقه بالاتر بوده که به گفته دانشمندان آرژانتینی، این بیماری‌ها کاملاً مرتبط با محصولات داروخانه‌ای ذکر شده بوده است.

وی با اشاره به نتایج خطرناک این تحقیقات افزود: متاسفانه علی‌رغم واردات پنبه تراریخته به ایران، هنوز هیچ تحقیقاتی بر روی این موضوع صورت نگرفته است و مشخص نیست که محصولات داروخانه‌ای کشور ما که متشکل از پنبه تراریخته است نیز دارای مشکلی برای سلامتی مردم است یا خیر؛ از آنجایی‌که در کشور ما هنوز سرمایه گذاری‌ها، درمان‌ محور بوده و نه پیشگیری‌‌ محور، لذا هنوز هیچ تحقیقاتی بر روی اثرات پنبه‌های تراریخته در محصولات داروخانه‌ای صورت نگرفته است.

وی در پایان بر لزوم انجام چنین تحقیقاتی به دلیل اهمیت موضوع، تاکید کرد و گفت: اگر سم “گلایفوسیت” در گوش پاک‌کن، نوارهای بهداشتی و پوشک بچه وجود داشته باشد، این سم خطرناک به‌ راحتی وارد بدن می‌شود.

با توجه به فعالیت های موثر سازمان غذا و دارو در تضمین سلامتی محصولات بهداشتی و دارویی وارداتی به نظر می‌رسد انجام تحقیقات لازم بر روی پنبه های تراریخته وارداتی در شرایط فعلی امری لازم و ضروری به شمار می‌رود.

دانا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.