سرویس: غیر تولیدی » نقلی 13:12 - چهارشنبه 14 بهمن 1394

وقتی‌که قراردادهای جدید نفتی را دور زدند

خیانت ۱۷ سال قبل توتال به ایران/ گاز پارس جنوبی تقدیم قطر شد!

در سفر اخیر رئیس‌جمهور به فرانسه، توتال با ایران تفاهم‌نامه‌ای را بابت خرید روزانه ١۵٠ تا ٢٠٠ هزار بشکه نفت خام و سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی و آزادگان امضا کرده است.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از صاحب نیوز، به گفته نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران، قراردادی که با شرکت نفتی توتال فرانسه به امضا رسیده یک تفاهم‌نامه کلی است و حضور این شرکت را در ایران تقویت می‌کند اما هنوز پروژه مشخصی برای همکاری تعریف‌نشده است.

این‌که شرکت فرانسوی توتال با ایران قرارداد امضا کرده است یا تفاهم‌نامه روشن‌ نیست، اما به‌طور حتم تفاهمی بین شرکت نفت و توتال صورت گرفته که به امضای طرفین رسیده است، تفاهمی که اگرچه گفته‌شده در مورد آزادگان و پارس جنوبی است، اما مسئولان هیچ‌یک از این دو میدان از آن باخبر نیستند.

اگرچه طبق توضیحات شرکت نفت این تفاهم‌نامه در حد رایزنی برای همکاری توتال بوده است اما مجری طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی با تأکید بر اینکه فاز یک این میدان عمدتاً از طریق منابع داخلی توسعه‌یافته است، خبر تفاهم و مذاکره با توتال را رد کرده است.

مطابق قراردادهای جدید نفتی، سازوکار حضور سرمایه‌گذار خارجی نیازمند برگزاری مناقصه است نه مذاکره!

سخنان ضدونقیض، تائید و تکذیب‌های متوالی و قراردادهای جدیدی که به اذعان کارشناسان، سود بیشتری را متوجه طرف خارجی می‌کند، باعث شده تا نگرانی‌ها برای توسعه پارس جنوبی افزایش یابد.

درحالی‌که مسئولان پارس جنوبی و آزادگان از انعقاد قرارداد و حضور توتال اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند، باید پرسید شرکتی که میلیاردها دلار زیان به ایران وارد کرده است، برای کدام پروژه تفاهم‌نامه یا قرارداد امضا کرده که حتی قراردادهای جدید نفتی را نیز دور زده است، قراردادهایی که هنوز در مجلس در حال بررسی است و تأییدیه‌ای برای آن صادر نشده است!

۱۷سال قبل، توسعه فازهای ۲و۳پارس جنوبی به شرکت توتال سپرده شد.

توتال و شل ازجمله شرکت‌هایی بودند که در عراق متهم به تضییع حقوق مردم عراق و جذب سودی هنگفت در چاه‌های نفت شدند.

امروز پس از گذشت ۱۷سال مشخص‌شده که توتال به‌احتمال‌زیاد خدمتی بزرگ به کشور رقیب ایران در پارس جنوبی کرده که نتیجه آن زیان میلیاردی ایران بوده است.

به گفته کارشناسان حوزه انرژی، در میدان گازی پارس جنوبی چهار لایه گازی وجود دارد، اما بیش از ۱۰ سال است که ایران از بزرگ‌ترین لایه گازی این میدان برداشتی نداشته‌ چراکه طرح شرکت توتال برای برداشت کامل نبوده است.

با این اقدامات توتال، ایران ۱۰ سال از برداشت یکی از لایه‌های پارس جنوبی محروم شده، بدون آنکه کسی از این موضوع مطلع باشد.

بدون شک تلاش ایران و قطر برای استخراج گاز و میعانات گازی پارس جنوبی به “بازی بزرگی” در سطح صنعت نفت جهان تبدیل‌شده است.

در میدانی که عدم توسعه یا توقف هر فاز آن در یک روز، ۱۰ میلیون دلار ضرر به همراه دارد، ایجاد مشکل در مسیر برداشت گاز یکی از دو طرف میدان مشترک، خسارت‌های زیادی را به کشور شریک وارد می‌کند.

کارشناسان ایرانی با اشاره به ضررهای اقتصادی هنگفت ایران از یکسو و منفعت چشمگیر کشور رقیب در آن‌سوی میدان مشترک، این کار توتال را عمدی می‌دانند.

دو سال قبل آسوشیتدپرس از انعقاد قرارداد ۲۵ ساله به‌منظور استخراج از یک میدان نفتی اصلی برون ساحلی با شرکت فرانسوی توتال خبرمی دهد.

مطابق این قرارداد، حداقل ۴۰ درصد از سود عملیاتی در میدان نفتی الخلیج در خلیج‌فارس که در ۱۳۰ کیلومتری شرق ساحل قطر قرار دارد، به توتال فرانسه تعلق گرفت.

کارشناسان معتقدند که واگذاری این قرارداد بزرگ از سوی قطر به توتال فرانسه پاداش خیانت این شرکت علیه ایران در پارس جنوبی بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.