سرویس: غیر تولیدی » نقلی 08:30 - سه شنبه 13 بهمن 1394

به بهانه روز ملی تالاب ها؛

خانم ابتکار مشکلات اصفهان مرد عمل می خواهد/ قول هایی که یکی پس از دیگری بر روی کاغذ می ماند

در کمتر از سه ماه معصومه ابتکار که داعیه دغدغه محیط زیست را دارد ۲ بار با قول های رنگا رنگ برای رفع بحران های اصفهان که کارشان از کار گذشته وارد این استان شده اما دریغ از ذره ای بهبود اوضاع در این چند ماه گذشته و سد افسوس از اجرای یکی از صدها وعده ای که از سفر های قبل با حضور ابتکار به اصفهانی ها داده شده است.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از صاحب نیوز،کار سختی نیست شمردن قولهایی که برای نصف جهان لیست شد تا این شهر نفسی تازه کند و به دنبال اجرایی شدن آنها دیگر مردم این کلانشهر افسرده نباشند، مسافرانش از نبود زاینده رود نرنجند و کودکان و سالمندانش با خیالی راحت و بدور از هشدارهای گاه و بی گاه مسئولان محیط زیست نفس بکشند.

اما تنها نگاهی به بخش های خبری سایت ها کافی است تا بفهمی وعده ها همچنان ادامه دارد و سفرها هم اما دریغ از ذره ای پیشرفت.
امروز معصومه ابتکار به بهانه روز ملی تالاب ها مهمان اصفهان است شاید آمده تا فاتحه ای بر پیکر بی جان تالاب بین المللی گاوخونی بخواند و برود و شاید هم وعده ای جدید برای احیای دوباره این تالاب با اختصاص حق آبه آن بدهد اما مردم شرق اصفهان گوششان از این دستور العمل های بی عمل پر شده و این روزها حضور هیچ مسئولی که خبر از بهبود اوضاع می دهد لبخند بر لبشان نمی آورد.

در آخرین سفر معصومه ابتکار اعلام کرد: برای تالاب گاوخونی پیگیری جدی صورت گرفته و احیای آن در دستور کار قرار دارد و بر اساس مصوباتی که داشتیم چه در شورای عالی آب و چه در کارگروه احیای زاینده‌رود، قرار شد حق‌آب زاینده‌رود تأمین شود تا هم تالاب و هم زاینده رود بار دیگر احیا شود.

اما کاش خانم ابتکار که مت زمان کمی هم نیست بر صندلی سازمان محیط زیست تکیه زده اند می دانستند که تالاب گاوخونی که سفره بسیاری از کشاورزان شرق اصفهان به واسطه زنده بودن آن رنگین بود سالها پیش نفس هایش به شماره افتاد و دیگر الان زمان وعده پیگیری جدی در مورد این تالاب گذشته و اکنون باید خبر زنده شدن دوباره تالاب پس از سالها چشم انتظاری و قول به گوش مردم اصفهان برسد.

غیبت زاینده رود در دل نصف جهان کم کم دارد به عادت برای اصفهانی ها تبدیل می شود و باز هم ای کاش خانم ابتکار خبر داشت از افسردگی مردم این شهر در فراق زاینده رودی که نبودش دیگر به یک دهه رسیده است.

آن وقت برای هر سفر به اصفهان زاینده رود و پیگیری اختصاص حق آبه این رودخانه ۴ هزار ساله در ابتدای لیست قول هایش قرار نمی گرفت چرا که مردم دیگر چشم به راه دیدن جریان دائمی آب در این رودخانه اند و شنیدن حرف های تکراری هر چند ماه یک بار نمکی است بر زخم هایی که هیچ وقت به خاطر کم مهری پایتخت نشینان رو به بهبود نمی رود.

پرونده قول های خانم ابتکار برای زاینده رود با هر بار سفر قطور و قطور تر می شود زاینده رودی که امروز به گفته بسیاری از کارشناسان محیط زیست تبدیل به بحران شده و در صورتی که چاره ای برای آن اندیشیده نشود اصفهانی خالی از سکنه را در ۲۰ سال آینده شاهد هستیم.

خانم ابتکار این سال های اخیر نگرانی بیابان شدن اصفهان مردم را بیشتر از مصوبات و قرارهای در راه مانده همه اصفهانی ها را آزار می دهد و همه اینها نشان میدهد کار اصفهان از حرف گذشته، مشکلات این شهر مرد میدان می خواهد نه مرد سفرهای پر مصوبه ای که رنگی از عمل به خود نمی بیند.
اما در کنار زاینده رود و تالاب گاوخونی ابتکار در آخرین سفر خود در آبان ماه یکی دیگر از دغدغه های محیط زیستی اصفهان را مسئله آلودگی هوا در فصل زمستان و مسئله زیرگردها دانست.

در خوش بینانه ترین حالت می توان تصور کرد شاید آمار بیماری های گوناگونی که اصفهان این سالها با آن در گیر بوده ،یا مشکلات تنفسی شهروندان این شهر، یا تعطیلی مدارس آن به دلیل آلودگی هوا و شاید آمار تعداد روزهای آلوده و بسیار آلوده این کلانشهر که در همه خبرگزاری ها قابل مشاهده است به گوش رییس سازمان محیط زیست نرسیده که وی در آخرین سفر خود در آبان ماه و در اوج آلودگی هوای این شهر هوای اصفهان را مناسب می داند و به مردم این شهر که هر روز باید نگران فرو بردن نفس های پر از سرب باشند می گوید نگران نباشند و دقیقا چند روز بعد از سفر معصومه ابتکار دوبار همین آلاینده هایی که جای نگرانی برایشان نبود اصفهان را به تعطیلی کشاند وبسیاری از شهروندان را تا مرز خطر برد و حتی اصفهان یک هفته به کما رفت.

این حرفها از زبان یک مدیر دغدغه مند یعنی تیر خلاص بر امید مردمی که بارها و بارها برایشان از حل شدن مشکلات گفته اند مردمی که اگر زاینده رودشان نیست، اگر گاوخونی شان نابود شد و بسیاری از همشهریانشان را تا مرز ورشکستگی برد حد اقل نفس راحت کشیدن حقشان است.

و در پایان بد نیست گرد و غباری اشاره کرد که در تابستان همچون ابری اطراف اصفهان را در بر می گیرد و سال به سال به مرکز شهر نزدیک می شود و از گوشه و کنار خبر می رسد که عامل اصلی سرطان و مرگ و میر مردم شرق اصفهان است به گفته معصومه ابتکار کانون‌های گرد و غبار شناسایی شده و تحقیقاتی در این زمینه صورت گرفته است قرار است در سال ۹۴ تعدادی نهال برای کاهش گرد و غبار کشت در این بخش ها کشت شود و حالا شمارش معکوس برای رسیدن به تابستان آغاز شده و چشمان مردم نگران گرد و غبارهایی هستند که روزهای خوشی را در سالهای گذشته و در نبود زاینده رود برایشان رقم نزده است.

باز هم چاره ای جز این نیست که به قول ها گوش سپرد و منتظر ماند و دید سفر جدید چه وعده های جدید را برای اصفهان به همراه دارد اما با همه این برنامه ها و سفر ها تنها در گذر زمان می توان سفرهای گاه و بیگاه وتا امروز بدون نتیجه را به قضاوت نشست.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.