سرویس: اخبار شهرستان » اژیه 00:29 - سه شنبه 13 بهمن 1394

حاج حسن جوان انقلابی سال 57 از اژیه؛

اعلامیه ای که در جعبه های گز جاسازی شد/ شعار نویس شرق اصفهان بودم

در اژه یک نفر تلویزیون داشت که تمام جمیعت برای دیدن ورود امام و استقبال پرشوری که در تهران به منزل آنها می رفتند به گونه ای که شور و نشاط عجیبی بر منطقه شرق اصفهان حاکم بود.

به گزارش اصفهان شرق، این روزها انگار فضای شهرمان متفاوت ‏شده. این روزها دفتر خاطرات روزهای انقلاب باز ‏شده، دفتر خاطراتی که پر است از درس‏های زندگی و قصه مردان وزنانی که بی‏ادعا در هر گوشه و کناری قدم های بزرگی برداشتند و خطرات را به جان خریدند تا ایران اسلامی عزیز و سربلند بماند.

حداقل کاری که می توانیم انجام دهیم حفظ خاطرات آنهاست؛ خاطراتی که نباید اجازه دهیم به دست فراموشی سپرده شود و گذشت زمان نتواند چیزی از ارزش آن کم کند. در این روزها که حال و هوای سال‏های انقلاب را دارد و عطر و بوی شهیدان سرافراز دوران انقلاب و همین طور جنگ تحمیلی فضای شهر را پر کرده، یاد کردن از مردان بی ادعا می تواند تجدید میثاقی باشد با آرمان‏های بلند پایه گذار آن.

در راستای بررسی نقش شرق اصفهانی ها در انقلاب اسلامی با حاج حسن محسنی اژیه ای یکی از بزرگ مردان شرق اصفهان به گفت وگو نشسته ایم که حاصل آن را می خوانید:

97897878787
اصفهان شرق: خودتان را برای ما معرفی کنید؟
اینجانب حاج حسن محسنی اژه ایی 64 ساله ساکن اژیه هستم. در زمان انقلاب ازدواج کرده بودم و یک فرزند داشتم.

اصفهان شرق: چه فعالیت هایی قبل و بعد از انقلاب داشتید؟
قبل از انقلاب ما با روحانیونی که از مدرسه علمیه قم می آمدند در روستا در ارتباط بودیم. روضه خوانی و جلساتی داشتیم. اولین جایی که در شرق اصفهان بالای منبر اسم امام و اسلام را بردند و مردم صلوات فرستادند اژیه بود.

فعالیت های مثل توزیع اعلامیه ها که از بازار اصفهان می آمد. بنده رابط بازار اصفهان و منطقه شرق بودم. حجت الاسلام اژیه ایی و آقای نظام زاده از مدرسه قم می آمدند و اخبار را انتقال می دادند و ما هم بین مردم منطقه و جوانان چهره به چهره صحبت می کردیم. روزهای اول سال 43 که امام تبعید شدند ارتباط ما با روحانیون قم شروع شد. از جمله حاج شیخ محمدباقر شریعتی اردستانی که در شرق منبر می رفتند. حاج آقا درّی نجف آبادی، آیت الله سید حسن بهشتی نژاد. وعاظ خوبی بودن که مسائل را به صورت کلی بیان می کردند صحبت هایی از حکومت اسلامی.
مردم اژیه مردم متدینی بودند. اولین حرکتی که همزمان با قم شروع شد تظاهرات در روستاها و بعد از آن مرکز بخش بود. زمانی که اعلام کردند حضرت امام قرار است به ایران برگردند حدودا 50 نفری شدیم و رفتیم در مسجد دولت آباد ماندیم. و روزها در جزء متحصنین دانشگاه بودیم تا اینکه امام آمدند. اکنون هم نیز وارد بسیج شدم و هنوز بحمدالله در خدمت انقلاب هستم.

اصفهان شرق: آیا فعالیتی در خصوص شعارنویسی، پخش اعلامیه و جلسات شبانه داشتید؟ چگونه در این مورد اقدام می کردید؟
شعار نویسی در شرق وظیفه من و سه نفر دیگر از دوستانم بود. ما با یک ماشین اوراق برای این کار می رفتیم تا کسی شک نکند. تا اینکه پاسگاه آن زمان متوجه شد و ما را تعقیب کرد که ما مجبور شدیم ماشین را در جایی مخفی کنیم و ادامه فعالیتمان با ماشین دیگری شد.

1359543569671

اصفهان شرق: حضور مردمی در سال های انقلاب را با امروز چگونه مقایسه می کنید؟
من یقین دارم که اگر خدای نکرده اتقاتی مانند جنگ تحمیلی رخ دهد جوانان امروزی کمتر از آن روزها نیستند شاید حضور چشمگیرتری نیز داشته باشند. آن روز ها جمعیت کمتر بود. امروز اگر اتفاقی افتاد ما جوانان فداکاری داریم که حاضرند جان خود را نیز بدهند.
در جریان اتفاقات سال 88 از همین منطقه ی محروم شرق اصفهان نیروهای زیادی به اصفهان و حتی تهران رفتند برای مقابله یا فتنه گرانی که اموال عمومی مردم را به آتش کشیدند و به نیروهای انتظامی حمله ور می شدند و مقاصد شوم دشمن را دنبال می کردند.

اصفهان شرق: وقتی امام آمد مردم شرق اصفهان چه شور و نشاطی داشتند؟
بنده با آمدن امام به تهران رفتم. ولی در اژه یک نفر تلویزیون داشت که تمام جمیعت برای دیدن ورود امام و استقبال پرشوری که در تهران به منزل آنها می رفتند. هر روز راهپیمایی و شادی بود. هر روز پخش شیرینی بود هر روز جلسات دعا و توسل بود. یک شور و نشاطی بود که نمی توان آنجور که باید و شاید توصیف کرد.
روستاها درست است که بدلیل کمبود امکانات ثبت و ضبط نشده است ولی شاهدان عینی وجود دارند که شهادت می دهند شور و نشاط مردم را در آن زمان.
تحولات بسیار عمیقی با انقلاب در روستاها ایجاد شد. تحولات عمرانی بزرگی. حمام ها ساخته شد. راه های زیادی کشیده شد. خانه های بهداشت و مدارس فعال شد.

اصفهان شرق: 22 بهمن را چگونه دیدید؟
ما چند روز بعد از ورود امام به اصفهان بازگشتیم و نیروهای خود را آماده کردیم که اگر اتفاقی خواست بیفتد ما آماده باشیم.
22 بهمن بسیار شورانگیز و دیدنی بود. هیچ کس در پوست خود نمی گنجید.

اصفهان شرق: از خاطرات ماندگار روزهای انقلاب برای ما بگویید؟
همه ی آن روزها برایم خاطره است. تداعی شدن لحظه لحظه های انقلاب برایم ارزشمند است. از خاطرات جالبی که در پخش کردن اعلامیه ها در ذهنم مانده است اینکه به دلیل فعالیت های مخفیانه و اسرارآمیزی که داشتیم وقتی اعلامیه ها چاپ می شد اخوی ما یک قرض الحسنه داشت جعبه های گزی داشتیم آنجا که اعلامیه را بین گزها جاگذاری می کردیم و کسی باور نداشت که این حجم اعلامیه چگونه توزیع می شود.
زرنگی بچه ها در پخش و توزیع اعلامیه ها بسیار جالب بود.

1_siz7TQ

اصفهان شرق: امروز چه باید کرد تا انقلاب همیشه زنده باشد؟
گوش به فرمان رهبری بودن و هر آنچه که ایشان فرموند باید انجام شود. از حرکات تخریبی که به بهانه ی دلسوزی برای انقلاب انجام می شود باید جلوگیری شود. هرچیزی که ولی فقیه گفتند راه همان است. به گفته خود رهبری گاهی عامه مردم بیشتر از سران نظام می فهمند و ایشان بسیار ساده صحبت می کنند که همه متوجه می شوند.

اگر بخواهیم نظام را حفظ کنیم و از نفوذ دشمن و وهابیون جلوگیری کنیم تنها راهکارش گوش به فرمان رهبری بودن است.

اصفهان شرق: با جوانان چه سخنی دارید؟
جوانان امروزی بدانند که هیج جایی بهتر از مکتب اسلام برای انسان سازی و پاک بودن وجود ندارد. اگر در کشور ما تهاجم فرهنگی وجود دارد جوانان باید آگاه باشند و مطمئن باشند که دشمن به فکر ترقی و تعالی امت اسلامی نیست. دشمنی که هجوم گسترده ایی دارد چه از نظامی و فرهنگی و سیاسی باید جوانان به دنبال تعلیم و تربیت بروند و راه را در دین پیدا کنند. درس بخوانند ورزش کنند و در فعالیت ها حضور داشته باشند که راه صحیح است.

اصفهان شرق: شرکت در انتخابات تکلیف است، شما چگونه مردم را به حماسه سازی دعوت می کنید؟
همان گونه که رهبری گفتند اگر خواهان عظمت ایران هستیم و اگر بخواهیم ایران امنیت و آرامش و آسایش داشته باشد. اگر اقتدار بیشتر ایان برایمان مهم است حضور گسترده نه تنها در انتخابات بلکه در همه ی صحنه ها الزامی است.
شرکت در انتخابات برای هر مسلمانی یک تکلیف واجب است که باید به آن عمل کنیم.

اصفهان شرق: و سخنی پایانی شما با مخاطبین اصفهان شرق؟
تشکر می کنم از سایت اصفهان شرق برای اطلاع رسانی خوب اتفاقات شرق اصفهان. امیدوارم کشور و منطقه از این حالت رکود اقتصادی خارج شود و جوانان تحصیل کرده بتوانند شغل های مناسب داشته باشند.
دعا می کنم که رحمت الهی برای خارج شدن از محرومیت منطقه ببارد و شاهد رونق روستاهای شرق اصفهان باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.