سرویس: تولیدی » مقاله و یادداشت 07:20 - دوشنبه 12 بهمن 1394

بررسی بهره برداری های جانبی از فضای مسجد؛

مراکزی که انتصاب خود به مسجد را به فراموشی سپرده اند

شور و شوق مردم نسبت به مساجد زیاد است و هنوز هم تعداد زیادی از جوانان مشتاق مسجد و فضای آن هستند و این جماعت متولی مسجد هستد که باید مراقب ظرافت های رفتار خود باشند تا سبب ساز دوری جوانان از مسجد نشوند.

اصفهان شرق/ علی ترابی، امروزه مساجد محل رجوع بسیاری از مردم برای برنامه ها و اقدامات مختلف است. نگاهی که این روزها مردم به مسجد دارند فقط محلی برای عبادت و انجام نمازهای پنج گانه نیست. برگزاری هیئت های مختلف و گوناگون، برگزاری نشست ها و برخی همایش ها در مساجد، برپایی کلاس های آموزشی مختلف برای انواع گروه های سنی از کودکان تا کلاس های اقشار مختلف جامعه همه و همه کارکرد های مسجد را بالا برده است. به همه این موارد فعالیت های فوق برنامه و جانبی تشکل هایی مثل بسیج را در کنار مساجد اضافه کنید. رجوع تعداد زیادی از جوانان در محیطی مناسب که به رشد اعتلای جامعه کمک شایانی خواهد کرد.

برخی مساجد در کنار خود میزبان یک حوزه علمیه هم هستند. طلاب از اقصی نقاط شهر برای فراگیری علوم دینی به این حوزه های علمیه رجوع می کنند و حال و هوای تازه ای به محله و منطقه اطراف آن می بخشند. نوعا حضور یک مسجد سرحال و اصطلاحا مرتب در هر محله، که با برنامه منظم و دقیق اداره شود موجب سرزندگی و پویایی محله می شود و فضایی گرم و صمیمی بین مردم محله از کودک و نوجوانان تا مو سپیدان و پا به سن گذاشته ها فراهم می کند.

اما برخی مساجد از فرصت حضور مردم و مرکزیتی که بواسطه همین حضور در محله پیدا کرده اند به فعالیت های دیگر روی آورده اند. از دیگر مصادیق استفاده از مساجد می توان به تاسیس باشگاه های ورزشی در کنار مسجد اشاره کرد. محلی مناسب برای جوانان و نوجوانان تا هم اوقات فراغت خود را صرف فعالیت های غلط و بیهوده نکنند و همین که با انجام ورزش مورد علاقه خودشان آمادکی جسمانی خود را برای روز مبادا حفظ کنند. انجام ورزش که یکی از سه توصیه ی رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان می باشد فواید دیگری هم در بین جوانان دارد. این ورزش کردن ها موجب پیدایش یک تفکر و خرد جمعی مناسب در بین جوانان هم خواهد شد، چرا که قول معروف می گوید عقل سالم در بدن سالم.

در میان همه این رجوع ها و از بین همه فعالیت های جانبی در مساجد، قسمت درد آور ماجرا حضور برخی پاساژها و مراکز خرید عجیب می باشد. مراکزی که اصلا انتصاب خود به مرکزی مثل مسجد را کاملا به دست فراموشی سپرده اند و گویی بواسطه حضور در یکی از میادین اصلی شهر این حجم از مراجعه کننده را پذیرا هستند.

ضصضصضصض-420x354

این گونه پاساژ ها و مغازه ها را باید در هنگام اذان و وعده های گوناگون نماز دید. پاساژهایی که از ساعات ابتدایی صبح تا دیروقت یکسره باز هستند و مع الاسف در هنگام اذان و نماز هم به فعالیت شان ادامه می دهند. بیهوده نیست که می گویند احترام امامزاده به متولی آن است. وقتی پاساژی که بواسطه یک مسجد رونق گرفته کسب و کار خود را به احترام نماز جماعت تعطیل نمی کند پس چه انتظاری از سایر کاسبان و فروشندگان آن منطقه می توان داشت که به احکام اسلامی عمل کنند؟ وقتی پاساژ مسجدی به بهانه فروش طلا و برخی پوشاک خانم های بدحجاب و آنچنانی را در خود می بیند و کوچکترین تذکر و برخوردی به هوای نپریدن مشتری با آنها از طرف متولیان مسجد صورت نمی گیرد، دیگر چه انتظاری باید از یک جوان آن منطقه که در اوج غرایز جنسی قرار دارد می توان داشت؟

در بین نکته های گفته شده در مورد فعالیت های جانبی مسجد اشاره به موردی ژرف خالی از لطف نیست. اینکه مردم برای اقامه نماز در مسجد بسیار محدود هستند. از این نظر که درب اکثر مساجد جهت اقامه نماز کمتر از یک ساعت قبل از اذان باز می شود و لختی پس از اتمام نماز جماعت و برنامه های جانبی درب مسجد رو به عموم جامعه بسته می شود.

IMAGE635010140204233178.bmp

حال خود را جای نمازگزاری قرار دهید که بواسطه شغلش نمی تواند در اول وقت در مسجد حاضر شود. چنین فردی باید برای مدت زیادی قید نماز خواندن در مسجد را بزند؛ تا اینکه مثلا شغل جدیدی پیدا کند، یا روز تعطیلی برسد و یا اینکه آنقدر صبر کند تا در چندین هفته معدود که روز خیلی طولانی می شود بتواند به مسجد برود. این مشاهدات در بسته شبستان مسجد به روی نمازگزار در حالی رخ می دهد که چند متر آن طرف تر، پاساژ منتسب به همان مسجد تا ساعات پایانی شب با انواع و اقسام چراغ های گوناگون درب هایش کاملا باز است. بدین سبب نمی توان بهانه عدم توانایی در تامین امنیت مسجد را قبول کرد.

شور و شوق مردم نسبت به مساجد زیاد است. هنوز هم تعداد زیادی از جوانان مشتاق مسجد و فضای آن هستند و این جماعت متولی مسجد هستد که باید مراقب ظرافت های رفتار خود باشند تا سبب ساز دوری جوانان از مسجد نشوند، آنهم در جامعه پر زرق و برق که تبلیغات ضد دینی و شیطانی در آن بیداد می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.