اصفهان شرق

وقتی کهن‌سالی اتوبوس‌ها، بلای جان مردم می‌شود/فعالیت ۶۰۰ اتوبوس از رده‌ خارج در اصفهان

کدخبر: 89922
1394/11/10 در ساعت 17:27

به گزارش اصفهان شرق؛ پنجشنبه هفته گذشته خبری مبنی بر سقوط یک دستگاه اتوبوس از پل چمران منتشر شد، این اتوبوس درحالی‌که تمامی مسافران خود را پیاده کرده بود در حین حرکت به‌دلیل نقص فنی در میدان لاله، پس از برخورد با یک دستگاه اتوبوس متعلق به خط 43 که در حاشیه خیابان پارک شده بود، وارد ایستگاه شد و پس از برخورد با مأمور کنترل خط در ایستگاه، با میله‌ها برخورد و به پایین پل سقوط کرد؛ به‌دلیل برخورد اتوبوس به باجه کنترل، مأمور کنترل ایستگاه در این سانحه جان باخت.

اتفاق مرگباری که تنها شانس آن خالی بودن اتوبوس از مسافر بود، در غیر این صورت ممکن بود اصفهانی‌ها با از دست دادن شمار زیادی از همشهریان خود به سوگ بنشینند.

مریم از شاهدان عینی این حادثه بود، که به تسنیم گفت: پنجشنبه از مسیر پروین به سمت زیرگذر لاله به میدان نزدیک شدیم، در زیرگذر ترافیک سنگینی بود، سرنشین یکی از خودروها به سمت محل حادثه رفته بود و به مردمی که در ترافیک بودند هشدار داد که جلوتر نروند چون مسیر بسته است.

وی افزود: به محل حادثه نزدیک شدیم و دیدیم اتوبوس سقوط کرده و در مسیر منحرف شده بود، ایستگاه اتوبوس و کیوسک بلیت‌فروشی کاملاً آسیب دیده بود و یک درخت هم از جا کنده و به محوطه پایین زیرگذر سقوط کرده بود، لحظه وحشت‌آوری بود و مردم ترسیده بودند.

سقوط به دلیل نقص فنی اتوبوسِ از رده خارج!

محمدکاظمی طبا، معاون اتوبوس‌رانی اصفهان در این مورد به تسنیم گفت: سقوط اتوبوس به دلیل نقص فنی بوده و این دستگاه اتوبوس هم  از  اتوبوس‌های فرسوده محسوب می‌شود، این در حالی است که تحویل به موقع اتوبوس‌ها توسط دولت می‌بایست 3 سال پیش از  خارج شدن اتوبوس‌ها از رده، صورت گیرد.

وی افزود: چندی پیش 170 دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوس‌رانی اصفهان اضافه شد. برای اضافه شدن اتوبوس به ناوگان اتوبوس‌رانی 17.5 درصد مبلغ را باید شهرداری یا بخش خصوصی و 82.5 درصد آن را دولت پرداخت کند این در حالی است که یک دستگاه اتوبوس 400 میلیون تومان و اتوبوس‌های تندرو خط بی.آر.تی 900 میلیون تومان قیمت دارند. اکنون 6 سال است که دولت در این مورد هیچ کمکی نکرده و عمر ناوگان از 4.5 سال به 8 سال رسیده و این مسئله تنها به اصفهان ختم نمی‌شود و سایر استان‌های کشور نیز با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

معاون اتوبوس‌رانی اصفهان بیان کرد: این مسئله سبب شده که 40‌ درصد ناوگان عمر بالای 10 سال داشته باشند در حالی که عمر ناوگان طبق قانون حمل‌ونقل عمومی 10 سال است و اکنون 40 درصد ناوگان اتوبوس‌رانی اصفهان عمری بالای 10 سال دارند و همین دستگاه اتوبوسی که دچار سانحه شد نیز 13 سال عمر داشت.

راننده اتوبوس مقصر نبود، مشکل از فرسودگی است

کاظمی‌طبا با بیان اینکه راننده مقصر این حادثه نبوده است، گفت: سیستم کنترل ناوگان راه‌اندازی شده و تمام رفتار راننده در سامانه ثبت می‌شود، در این مورد رفتار راننده از زمانی که در خط راه افتاده تا زمانی که سانحه ایجاد شده در سیستم کنترل ناوگان ثبت شده و نشان داده که میانگین سرعت آن 34 کیلومتر در ساعت بوده و حاکی از آن است که مشکلی در رانندگی وجود نداشته است.

نیمی از ناوگان اتوبوس‌رانی اصفهان از رده خارج است

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان نیز در این مورد به تسنیم گفت: متأسفانه در حال حاضر ناوگانی داریم که 600 اتوبوس آن بالای 10 سال عمر دارد و بر اساس استانداردها در واقع از رده خارج هستند، این مشکل به دلایل مختلف مانند مشکلات اعتباری، بودجه، تحریم‌ها و قطع شدن کمک‌های دولت  است که سبب شده سن ناوگان بالا برود.

«تا 10 سال پیش عمر ناوگان اتوبوس‌رانی زیر 3 سال بود اما اکنون نسبتاً ناوگان فرسوده‌ای شده و برای نوسازی آن با مشکل روبرو بوده‌ایم.» علیرضا صلواتی با بیان این مطلب افزود: حدود 1200دستگاه اتوبوس در سطح شهر اصفهان فعالیت می‌کنند که از این تعداد 600 دستگاه عمر بالای 10 سال داشته و بقیه هم از سن یک سال تا 10 سال است.

عدم پایبندی دولت به تعهدات خود در بخش حمل و نقل 

معاون اتوبوس‌رانی اصفهان افزود: اگر دولت به تعهدات خود عمل می‌کرد وضعیت بهتر بود، با این پولی که شهرداری اصفهان پرداخت کرده با شرایط قبل می‌توانستیم 900‌دستگاه اتوبوس خریداری کنیم، اگر این کار انجام می‌شد، عمر ناوگان به زیر 5 سال که استاندارد آن است، می‌رسید و چنین حادثه‌ای اتفاق نمی‌افتاد.

وی خاطرنشان کرد: از 170 دستگاه اتوبوس اضافه شده، 100 دستگاه جایگزین دستگاه‌هایی شد که بالای 14 سال عمر دارند و 70 دستگاه را به دلیل کمبود خطوط نتوانستیم از رده خارج کنیم.

کاظمی‌طبا بیان کرد: در اصفهان نیاز به 1800 تا 2000 دستگاه اتوبوس نیاز داریم اما در حال حاضر 1200 دستگاه آماده به‌کار وجود دارد و این نشان می‌دهد ما آن‌طور که در شأن مردم اصفهان است خدمت‌رسانی نمی‌کنیم.

سقوط اتوبوس یک کشته داد و یک نفر نیز در بیمارستان به‌سر می‌برد، ناوگان کهن‌سال و پیر اتوبوس‌رانی اصفهان نفس‌های آخر را می‌کشد، جدای از آلودگی هوا که با این ناوگان فرسوده هر روز روند صعودی را سپری می‌کند، بی‌توجهی به جان افرادی که با این اتفاقات قربانی می‌شوند نیز جای تأمل دارد، تأملی که مشخص نیست قربانی بعدی آن چه کسی است.

منبع: تسنیم